تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
به ریاست دکتر ایمانیه استاندار فارس برگزار شد؛

سیزدهمین جلسه ستاد احیای تالاب های استان

وی عزم استان برای تغببر شرایط فعلی تالاب های استان را جدی خواند و خواستار معرفی ارگان هایی شد که از اجرای وظایف خود در این زمینه کوتاهی می کنند.
کد خبر: ۴۷۱۱۱

سیزدهمین جلسه ستاد احیای تالاب های استان

 سیزدهمین جلسه ستاد احیای تالاب های استان فارس در تاریخ 20/06/1401 در استانداری فارس و به ریاست ایمانیه استاندار فارس برگزار شد.

در ابتدای جلسه عطا پورشیرزاد مديركل حفاظت محيط زيست فارس و دبیر ستاد، گزارشی درخصوص ميزان رهاسازي حق آبه تالاب هاي طشك و بختگان در سال هاي 1398 و1399 از سد درود زن ارائه و خواستار تخصيص و رهاسازي حق آبه تالاب در سال جاري شد. او به تهیه تقشه راه احیا تالاب های پریشان و طشک و بختگان اشاره و بر ضرورت اجرای برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب ها به عنوان تنها راه برون رفت تالاب ها از چالش های فعلی اشاره کرد و در همین راستا خواستار همکاری و مشارکت فعال دستگاه های دست اندرکار از طریق ارائه برنامه اجرایی اقدامات با برنامه زمانی مشخص برای تصویب در ستاد شد.

سپس گزارشی درخصوص مصوبات دوازدهمين جلسه ستاد احياء تالاب هاي استان فارس، دستور كار سيزدهمين جلسه ستاداحياء تالاب هاي استان فارس و اقدامات اداره كل حفاظت محيط زيست استان در زمينه مصوبات جلسه قبل ستاد و پیگیری تصویب طرح های مدیریت زیست بومی تالاب های کافتر و مهارلو در شورای برنامه ریزی استان گزارشي را ارائه شد.

در ادامه یوسف رفیعی، کارشناس فنی طرح حفاظت از تالاب های ایران در استان فارس ضمن معرفی پروژه های این طرح در استان اظهارداشت: پروژه های اصلی این طرح در استان فارس در چارچوب سند سه ساله پروژه از محل اعتبارات مردم ژاپن شامل پروژه های کشاورزی پایدار و معیشت های سازگار با منابع تالابی می شود که در پروژه کشاورزی پایدار 16 روستا و در پروژه معیشت های سازگار با منابع تالابی ۱۰ روستای حوضه تالاب بختگان تحت پوشش قرار گرفته اند. او ضمن اشاره بر اهمیت اجرای این پروژه ها در حوضه تالاب بختگان خواستار برنامه ریزی دستگاه های دولتی مسئول برای پایدارسازی، مشارکت، استمرار و گسترش این پروژه ها در استان گردید.

رفیعی در ادامه به برخی مشکلات در مسیر اجرای هر چه موثرتر پروژه های معیشت اشاره کرد و خواستار دستور استاندار برای پیگیری موارد شد.

در ادامه جلسه عملکرد دانشگاه شیراز به عنوان متولی راهبری دبیرخانه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب های استان فارس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. سپس نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان گزارش اقدامات خود بر اساس مصوبات جلسه قبلی ستاد اراده نمودند.

در ادامه، معاون فرماندار شهرستان کازرون به عنوان رئیس کمیته محلی تالاب پریشان به بیان مشکلات و چالش های جدی تالاب پریشان پرداخت و خوستار تخصیص بودجه ای به طور خاص برای تالاب پریشان شد.

او ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تالاب و تبدیل آن به کانون تولید گرد و غبار در منطقه و همچنین فرونشست زمین، به ضرورت انتقال آب از سد نرگسی به این تالاب اشاره کرد و خواستار پیگیری جدی استاندار در این زمینه شد.

در ادامه محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این جلسه ضمن یادآور شدن اهمیت تالاب ها و ضرورت برنامه ریزی برای احیا و حل مشکلات آنها خواستار تعامل بسیار جدی دستگاه های دارای نقش های کلیدی در این زمینه شد. او همچنین خواستار تدوین یک برنامه اجرایی دارای زمانبندی با حضور سازمان جهاد کشاورزی استان، شرکت آب منطقه ای استان، دانشگاه شیراز و اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ارائه آن در ستاد برای اجرای هر چه بهتر و موثرتر تفاهم نامه احیای تالاب های استان شد.

وی عزم استان برای تغببر شرایط فعلی تالاب های استان را جدی خواند و خواستار معرفی ارگان هایی شد که از اجرای وظایف خود در این زمینه کوتاهی می کنند.

استاندار فارس در ادامه تصریح کرد: برنامه مسلوب المنفعه نمودن سالانه ۱۵ درصد از چاه های غیرمجاز کشاورزی استان و نظارت کامل بر عدم ایجاد چاه های جدید باید به طور جدی توسط شرکت آب منطقه ای استان و فرمانداران شهرستان های استان پیگیری و اجرا شود. او همچنین بر تشکیل کمیته ای برای هوشمند کردن هر چه سریعترکنتورهای چاه های مجاز با تاکید بر اولویت چاه های واقع در حوضه آبخیز تالاب های پریشان، بختگان و مهارلو تاکید کرد.

ایمانیه گام برداشتن به سمت کشاورزی پایدار و سازگار با وضعیت منابع استان را اجتناب ناپذیر خواند و خواستار ارائه برنامه از جهاد کشاورزی استان به ستاد برای اصلاح رویه های موجود کشت و آبیاری در یک برنامه زمانبندی شد.

استاندار فارس برنامه ریزی برای ایجاد و گسترش معیشت های جایگزین را بویژه در حوضه آبریز تالاب ها ضروری دانسته و در این راستا تخصیص اعتبارات ملی در کنار جذب اعتبارات بین اللملی را ضروری دانست.

ایشان همچنین در موضوع انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان قول پیگیری های لازم را دادند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز