تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
نانسی پلوسی:

برای تاکید بر حمایت از "امنیت در ارمنستان و منطقه قفقاز" آمدم

اعضای برجسته هیئت کنگره ما به این بازدید افتخار می‌کنند و آن‌ها قهرمانان دیرینه ارمنستان بوده‌اند.
کد خبر: ۴۷۴۷۳

 

 به نقل از ایسنا، دفتر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که نانسی پلوسی برای برجسته‌ کردن تعهد ایالات متحده به امنیت، شکوفایی اقتصادی و حکومت دموکراتیک ارمنستان و منطقه قفقاز به ارمنستان سفر کرده است.

از زمانی که ارمنستان استقلال خود را کسب کرد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اولین مقام رسمی و بلندپایه آمریکایی است که به این کشور سفر می‌کند.

نانسی پلوسی رهبری هیئتی را بر عهده دارد که شامل سه نماینده دیگر کنگره است. پلوسی هدف از این سفر را حمایت از "امنیت در ارمنستان و منطقه قفقاز" خواند. این دیدار در پس زمینه تشدید تنش بین ایروان و باکو انجام می شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم سفر به ایروان را خودجوش خواند و گفت که هدف از این سفر حمایت از "امنیت، ثبات اقتصادی و حکومت دموکراتیک در ارمنستان و منطقه قفقاز" است.

پلوسی در مجموعه‌ای از توئیت‌های اختصاص داده شده به سفر خود به ایروان، یادآور شد که در سال ۲۰۱۹ مجلس نمایندگان با اکثریت آرا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت و در آوریل ۲۰۲۱، رئیس جمهور جو بایدن اولین رهبر آمریکایی بود که علناً قتل عام ارامنه را اعلام کرد.

در امپراتوری عثمانی در قرن بیستم یک نسل‌کشی قرن (در آن زمان، بر اساس برآوردهای مختلف، از ۶۶۰ هزار تا ۱.۵ میلیون ارمنی در قلمرو ایالت کشته شدند). ترکیه و آذربایجان این رویدادها را به عنوان نسل کشی به رسمیت نمی شناسند.

نانسی پلوسی گفت: «ما افتخار می‌کنیم که پس از تصویب قطعنامه ۲۹۶ مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۹ که توسط آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شد، به ایروان سفر می‌کنیم. براساس این قطعنامه، کشتار ۱.۵ میلیون ارمنستانی توسط امپراتوری عثمانی به عنوان "نسل کشی" شناخته شد و پس از آن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به اولین رئیس‌جمهوری بدل شد که این نسل کشی را به رسمیت شناخت. این یک وظیفه اخلاقی برای همگان است که هرگز چنین چیزی را فراموش نکنند: وظیفه‌ای که اهمیت آن هم‌زمان با ارتکاب جنایات در سراسر جهان از جمله حمله روسیه به اوکراین برجسته شده است.»

وی تصریح کرد: «سفر هیئت کنگره‌ای ما به ارمنستان نماد قدرتمندی از تعهد راسخ ایالات متحده به ارمنستان دموکراتیک، صلح‌طلب و شکوفا و منطقه امن و با ثبات قفقاز است. ما طی نشست‌های کاری با سران دولت، اعضای جامعه مدنی و اعضای نهادهای امنیتی حمایت قوی و مداوم ایالات متحده را – به عنوان رئیس گروه مینسک و دوست دیرینه ارمنستان جهت حل‌وفصل مناقشه قدیمی ناگورنو-قره‌باغ مطرح خواهیم کرد.»

نانسی پلوسی در ادامه افزود: «اعضای برجسته هیئت کنگره ما به این بازدید افتخار می‌کنند و آن‌ها قهرمانان دیرینه ارمنستان بوده‌اند. آنا اشو و جکی اسپیر از زنان آمریکایی-ارمنستانی این کنگره تعهد شخصی خود را نسبت به این مبارزه و درگیری ابراز می‌کنند.

فرانک پالون از نیوجرسی، مدتهاست که رئیس کمیسیون امور ارمنستان در کنگره آمریکا است. هیئت ما مشتاقانه منتظر نشست‌های سازنده‌ای است که به تقویت شراکت ما با جمهوری ارمنستان و ارتقاء ارزش‌ها و منافع ما در منطقه ادامه خواهد داد.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز