تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

وزارت بهداشت: احتمال سرایت پذیری بیشتر آنفلوانزا در پاییز امسال

افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن بوده یا سالمند هستند؛ بهتر است این واکسن را تزریق کنند.
کد خبر: ۴۷۵۳۶

وزارت بهداشت: احتمال سرایت پذیری بیشتر آنفلوانزا در پاییز نسبت به سال گذشته

به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن بوده یا سالمند هستند، واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

ابراهیم قادری گفت: در فصل پاییز و زمستان پیش رو به دلیل این که سطح ایمنی نسبت به بیماری آنفلوانزا کاهش پیدا کرده است؛ این احتمال وجود دارد که سرایت پذیری و بیماری زایی این بیماری بیشتر از گذشته باشد. این مسئله نه فقط برای آنفلوانزا، بلکه برای برخی از ویروس های دیگر از قبیل RSV نیز اتفاق خواهد افتاد که این ویروس نیز یکی از عوامل ایجاد علائم سرماخوردگی خصوصا در کودکان است. البته این موضوع موقت بوده و در سال های آینده کمتر خواهد شد.

به گفته وی واکسن آنفلوانزای ایرانی و خارجی در کشور موجود است. برای تمام گروه های سنی هدف، قابل استفاده هستند. افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن بوده یا سالمند هستند؛ بهتر است این واکسن را تزریق کنند. تلقیح واکسن آنفلوانزا از بروز شدید بیماری جلوگیری می کند و در مادران باردار نیز منعی برای تزریق واکسن وجود ندارد. آن ها می توانند با مشورت پزشک یا مامای خود، واکسینه شوند.

او افزود: پرسنل بهداشت و درمان و افرادی که با مردم زیادی سر و کار دارند نیز بهتر است که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.در سال جاری انتظار داریم گردش بیشتر ویروس هایی مانند آنفلوانزا و آر اس وی را شاهد باشیم؛ اما سونامی آنفلوانزا را بعید است که در کشور داشته باشیم. زیرا مردم یاد گرفته اند که چگونه از خود در برابر بیماری های تنفسی مراقبت کنند و سطح بهداشت تنفسی بسیار بالاتر رفته است.

ویروس آنفلوانزا نیز سرایت پذیری کمتری نسبت به کرونا دارد.

او گفت: پیش بینی ها برای فصل پاییز و زمستان برای متخصصان سخت است؛ اما در سال جاری ویروس هایی مانند آنفلوانزا احتمالا برای ما مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد. در حال حاضر حدود سه سال از شیوع کرونا گذشته و با رعایت نسبی دستورالعمل ها در پاییز و زمستان سال گذشته، ویروس آنفلوانزا خیلی در بین مردم به گردش در نیامد. هرچند مواردی از آن را در‌ جوانان و کودکان در سال گذشته نیز شاهد بودیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز