تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳

سفیر اسرائیل در ترکیه تعیین شد

ترکیه تا بدین لحظه سفیر خود در تل‌آویو را تعیین نکرده است.
کد خبر: ۴۷۵۸۹

سفیر اسرائیل در ترکیه تعیین شد

به نقل از ایرنا؛ به دنبال توافق رژیم اشغالگر و دولت ترکیه برای تبادل سفیر، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی رسما سفیر این رژیم در آنکارا را تعیین کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که "ایریت لیلیان" را به عنوان سفیر این رژیم در آنکارا تعیین کرده است.
لیلیان درحال حاضر کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در انکارا است و تعیین وی به عنوان سفیر این رژیم در ترکیه مستلزم تصویب و موافقت دولت رژیم صهیونیستی است.

لیلیان نقش قابل توجهی را در عادی سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی ایفا کرده است.

ترکیه تا بدین لحظه سفیر خود در تل‌آویو را تعیین نکرده است.
شایان ذکر است که ترکیه و رژیم صهیونیستی سه‌شنبه از توافق برای عادی سازی روابط و تبادل سفیر میان دو طرف خبر دادند.

این تصمیم زمانی اتخاذ شد که کمتر از دو هفته از جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت ۴۹ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۳۶۰ نفر دیگر می‌گذشت.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در این باره آمده است که این توافق طی گفت‌وگوی تلفنی میان لاپید و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حاصل شده است.

لاپید نیز در سخنانی در این باره اظهار کرد: از سرگیری روابط با ترکیه یک دارایی مهم برای ثبات منطقه‌ای و نوید اقتصادی بسیار مهم برای شهروندان ما است.

برخی کارشناسان معتقدند که آنکارا از بحران های اقتصادی مختلف رنج می برد و اردوغان راه حل این مشکلات را بهبود روابط آنکارا – تل آویو می داند و وی به همین خاطر سران رژیم اشغالگر قدس را دعوت به بهبود و تقویت روابط با ترکیه می کند. دعوت "اسحاق هرتسوگ" رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و فرستادن وزیر خارجه ترکیه به تل آویو همه در راستای همین هدف انجام شد.

در واقع آنکارا در سرزمین های اشغالی به دنبال اقتصاد است زیرا روابط امنیتی و اطلاعاتی آنکارا-تل آویو همان گونه که اردوغان اعلام کرده، قطع نشده است.

چشم ترکیه به گاز به سرقت رفته فلسطین است و تلاش می کند این گاز از خاک ترکیه به اروپا منتقل شود تا آنکارا به عنوان معبر و گذرگاه انرژی از شرق به غرب به یک امتیاز ژئوپلتیک دست یابد و در کنار دریافت گاز ارزان از رژیم صهیونیستی، سالانه میلیاردها دلار نیز حق عبور گاز بگیرد.

ترکیه همچنین تلاش می کند با گردشگری و تجارت دروازه ای برای تقویت و استحکام روابط با صهیونیست ها باز کند، برغم اینکه حجم روابط تجاری میان آنکارا و تل آویو از مرز چهار میلیارد دلار در سال عبور کرده است.

این تنها ملت فلسطین است که از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و وجه قانونی دادن به اشغالگران ضرر می کند.

ترکیه تلاش می کند تا روابط خود با اشغالگران را از طریق ارتباط با تشکیلات خودگردان در رام الله نیز توجیه کند زیرا می داند که سکوت تشکیلات خودگردان می تواند تا حدودی از سر و صدا و اعتراض های شکل گرفته علیه روابط آنکارا – تل آویو بکاهد.

در همین حال آنکارا سعی دارد فلسطینی ها را متقاعد کند که عادی سازی روابط با اشغالگران به سود ملت فلسطین است.

ملت و مقاومت فلسطین، هرگونه عادی سازی روابط با اشغالگران را محکوم و رد می کنند و این دروغ ها نمی تواند مورد پذیرش ملت فلسطین قرار گیرد.

ملت فلسطین عادی سازی و عادی انگاری روابط ترکیه با اشغالگران را نمی‌پذیرد؛ همان طور که عادی سازی روابط امارات، بحرین، اردن، مصر، سودان و مغرب را نمی پذیرد.

علاوه بر این ترکیه بر اساس روابطش با اشغالگران صهیونیست، فعالیت جنبش اسلامی فلسطین (حماس) را در خاک خود محدود کرد.

ترکیه علاوه بر برقراری همکاری های سیاسی و اقتصادی با اشغالگران صهیونیست، از نفوذ لابی های صهیونیستی نیز برای بهبود روابط واشنگتن – آنکارا و حل و فصل اختلاف های موجود بهره می‌برد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز