تهران ۱۴.۹۹° كمينه ۱۴.۹۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
بورل:

مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسید؛ دیدار با رئیسی این گره را رفع نمی‌کند

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.
کد خبر: ۴۷۶۰۱

مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسید؛ دیدار با رئیسی این گره را رفع نمی‌کند
به نقل از ایرنا – جوسپ بورل با بیان اینکه اکنون در مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسیده و متوقف شده‌ایم. گفت، فکر نمی‌کند دیدار با رئیس جمهور ایران در نیویورک گره این موضوع را حل کند.

 جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انتظارات برای دستیابی به موفقیت در توافق هسته‌ای ایران و کشورهای غربی را در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته جاری کاهش داد و گفت که او معتقد نیست دیدار با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مثمر ثمر باشد.

بورل در حاشیه مجمع عمومی به پولیتیکو گفت، اتحادیه اروپا در روند احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ همه طرف‌ها را تحت فشار قرار داده است تا به زعم وی ۱۰ متر آخر را طی کنند. با این حال، وی اذعان کرد که در بحبوحه مذاکرات جاری به رهبری اتحادیه اروپا هیچ پیشرفت عمده‌ای را به این زودی در این موضوع پیش بینی نمی‌کند.

بورل افزود: «در سه ماه گذشته، تعامل، فرآیندی چند مرحله‌ای و همگرا بود. فعالیت میان طرفین موجب بهبود نتیجه می‌شد. اما در هفته‌های گذشته اینطور نبود. حالا در بن بست هستیم. اکنون ما متوقف شده‌ایم.»

بورل در پاسخ به این سوال که برای دیدار با آیت‌الله رئیسی که او نیز برای شرکت در مجمع عمومی در نیویورک به سر می‌برد، آماده است یا خیر؟ اظهار داشت در ماه ژوئن به تهران سفر کرده بود تا این روند را رفع کند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم بتوان با رئیس‌جمهور ایران در این باره دیدار و گفت و گو کرد.

این درحالیست که مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده است که اگر آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد. جمهوری اسلامی ایران متعاقبا پاسخ خود را به نظرات آمریکا ارائه کرد اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق نهایی رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند. ایران همواره تصریح کرده است که اگر طرف مقابل الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی را در سفر به نیویورک، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران همراهی می‌کنند و قرار است در حاشیه این اجلاس سالانه دیدارهای دوجانبه‌ای با کشورهای دوست و همسایه داشته باشند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز