تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند

واردات نفت روسیه به چین با ادامه خرید نفت ارزان روسیه از سوی پالایشگاه‌های خصوصی، افزایش یافت و سهم صادرات از غرب آفریقا و برزیل را کاهش داد.
کد خبر: ۴۷۶۲۸

 

 واردات نفت چین از روسیه در اوت، ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته افزایش یافت اما عنوان بزرگترین صادرکننده نفت برای نخستین بار در چهار ماه گذشته، به عربستان سعودی رسید.

به گزارش ایسنا، آمار گمرکی چین نشان داد واردات نفت روسیه شامل نفتی که از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و به صورت دریابرد از بنادر اروپایی و خاور دور روسیه ارسال شد، در ماه میلادی گذشته به ۸.۳۴۲ میلیون تن معادل ۱.۹۶ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با رکورد دو میلیون بشکه در روز در مه، اندکی کاهش داشت. چین، بزرگترین خریدار نفت روسیه است.

واردات نفت روسیه به چین با ادامه خرید نفت ارزان روسیه از سوی پالایشگاه‌های خصوصی، افزایش یافت و سهم صادرات از غرب آفریقا و برزیل را کاهش داد.

چین خرید نفت را برای سود بردن از تخفیفهای چشمگیر نفت روسیه که در پی کاهش خرید اروپایی‌ها در جست و جوی بازارهای جدید است، افزایش داده است. با این حال واردات نفت چین از عربستان سعودی ماه میلادی گذشته به ۸.۴۷۵ میلیون تن معادل ۱.۹۹ میلیون بشکه در روز رسید که پنج درصد بالاتر از اوت سال ۲۰۲۱ بود.

عربستان سعودی با صادرات ۵۸.۳۱ میلیون تن نفت از ژانویه تا اوت، بزرگترین صادرکننده نفت به چین مانده است؛ در حالی که صادرات روسیه در همین مدت، ۵۵.۷۹ میلیون تن بوده است.

واردات نفت به چین، در اوت بر مبنای سالانه ۹.۴ درصد کاهش پیدا کرد که ناشی از اختلالات پالایشگاه‌های دولتی و تولید کمتر پالایشگاه‌های خصوصی به دلیل حاشیه سود ضعیف بود. خرید چشمگیر نفت روسیه توسط واردکنندگان چینی، به ضرر صادرکنندگان رقیب شامل آنگولا و برزیل شده و صادرات این دو کشور به چین در اوت بر مبنای سالانه به ترتیب ۳۴ درصد و ۴۷ درصد کاهش یافت.

گمرک چین آمار واردات نفت از ونزوئلا یا ایران در ماه میلادی گذشته را منتشر نکرد. شرکتهای نفتی دولتی از سال ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی از نقض تحریم‌های ثانویه و مجازات آمریکا، خرید نفت تحریم شده را متوقف کردند. با این حال شرکت صنعت و علوم هوافضایی چین (CASIC) ۲۵ میلیون بشکه نفت ونزوئلا را از اواخر سال ۲۰۲۰ به چین وارد کرده که در آمار گمرک اعلام نشده است.

آمار گمرکی همچنین واردات از مالزی را نشان داد که در اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دو برابر شده و به ۳.۳۷ میلیون تن معادل ۷۹۴ هزار بشکه در روز رسیده است. این کشور در دو سال گذشته نقطه انتقال نفت تحریم شده ایران و ونزوئلا بوده است و این اواخر روسیه هم اضافه شده است.

بر اساس گزارش رویترز، چین از آمریکا واردات نفت نداشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز