تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰

پاسخ به سوالاتی درباره بیمه زنان خانه‌دار و دختران

جهت ثبت نام این بیمه، متقاضیان نیازی به مراجعه به شعب تأمین اجتماعی ندارند. کافی است به سامانه غیر حضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند.
کد خبر: ۴۸۲۹۸

پاسخ به سوالاتی درباره بیمه زنان خانه‌دار و دختران

 به نقل از ایسنا، زنان خانه دار و دختران مانند بسیاری از اقشار کشور می توانند تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند. جامعه هدف بیمه زنان خانه دار و دختران، تمامی زنان و دختران کشور هستند که در رده سنی بین ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام قرار دارند و فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

 بانوان بیش از ۵۰ سال نیز در صورت دارا بودن سوابق بیمه پردازی قبلی، معادل سال‌های بیمه پردازی به شرط سنی آنها افزوده می‌شود. به عنوان مثال اگر دوسال سابقه بیمه داشته باشند می‌توانند در خواست بیمه بدهند. البته متقاضیانی که دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند از اعمال شرط سنی مقرر معاف می‌شوند.

سه نوع نرخ حق بیمه برای بیمه زنان خانه دار و دختران تعریف شده است که متقاضی می تواند یکی از آنها را انتخاب کند. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه این گروه نیز بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب است که زنان متقاضی بیمه می توانند متناسب با سن و سابقه بیمه‌ای، دستمزد مورد نظر را انتخاب کنند.

نرخ حق بیمه ۱۲ درصد شامل تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می شود. نرخ دیگر ۱۴ درصد است که تعهد بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای آن تعریف شده است. کامل ترین نوع تعهدات بیمه‌ای در نرخ ۱۸ درصد است که شامل بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است. البته این نرخ‌ها، فقط مربوط به سهم بیمه شده است و علاوه بر آن، دو درصد نیز سهم کمک دولت است که از بیمه شده مطالبه نمی‌شود و دولت آن را پرداخت می کند.

جهت ثبت نام این بیمه، متقاضیان نیازی به مراجعه به شعب تأمین اجتماعی ندارند. کافی است به سامانه غیر حضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند. در این سامانه، شرایط متقاضی از نظر سن و سابقه حق بیمه بررسی و در نهایت با چند کلیک ساده، قرارداد بیمه منعقد می شود. در ضمن پرداخت حق بیمه ماهانه نیز از طریق همین سامانه امکانپذیر است و نیازی به مراجعه به شعبه یا بانک نیست.

پاسخ به سوالاتی درباره بیمه زنان خانه‌دار و دختران

سازمان تامین اجتماعی به سوالاتی که برای مخاطبانش در این زمینه به وجود آمده پاسخ داده است؛ سوالاتی که شاید برای شما هم مطرح شده باشند:

- همسر من بازاری است و درآمد خوبی هم دارد و مشکل مالی خاصی نداریم. چه نیازی به بیمه زنان خانه‌دار دارم؟
همه انواع بیمه‌ها و از جمله بیمه زنان خانه‌دار به منظور ایجاد آرامش خاطر و اطمینان نسبت به آینده ایجاد شده‌اند. هدف از بیمه زنان خانه‌دار نیز همچون سایر بیمه‌ها، اطمینان‌بخشی نسبت به آینده است و با بیمه‌پردازی در دوره جوانی و زمان تمکن مالی، این اطمینان برای بیمه‌شده به وجود می‌آید که در زمان پیری، بیماری و سایر مخاطرات، امکان استفاده از خدمات و حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد.

- همسر من بیمه شده تامین اجتماعی است، من و فرزندانم هم از خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده می‌کنیم، چه نیازی به بیمه زنان خانه‌دار دارم؟

بانوانی که تحت تکفل همسر یا پدر خود هستند، تنها از حمایت درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. ثبت‌نام و بیمه‌پردازی در بیمه زنان خانه‌دار، موقعیت بانوان را از بیمه‌شده تبعی به بیمه‌شده اصلی تغییر می‌دهد و با این کار، بانوان از خدمات بازنشستگی و سایر تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند.

ضمن اینکه این مزیت ویژه برای بانوان ایجاد شده که امکان تداوم استفاده از خدمات درمانی بیمه همسر یا پدر نیز برای آنان فراهم است و زنان خانه‌داری که از بیمه همسر یا پدر خود جهت حمایت درمانی استفاده می‌کنند نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از خدمات درمانی نخواهند داشت.

- همسر متوفی من بیمه بود و من در حال حاضر مستمری بازماندگان دریافت می‌کنم و تحت پوشش خدمات درمانی هم هستم. آیا بیمه زنان خانه‌دار به درد من می‌خورد؟

بانوانی که از مستمری بازماندگان استفاده می‌کنند نیز در کنار دریافت مستمری، امکان بیمه‌پردازی به عنوان بیمه زنان خانه‌دار را دارند و در زمان احراز شرایط و رسیدن به مرحله بازنشستگی نیز امکان دریافت همزمان مستمری بازماندگان (مربوط به همسر متوفی) و مستمری بازنشستگی برای آنان وجود خواهد داشت.

- من تحت پوشش بیمه پدرم هستم و در حال تحصیل. بیمه زنان خانه‌دار چه تفاوتی با بیمه پدرم دارد و چه خدماتی علاوه بر آن بیمه دارد؟

بانوانی که تحت تکفل پدر خود هستند، تنها از "حمایت درمانی" سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. ثبت‌نام و بیمه‌پردازی در بیمه زنان خانه دار، موقعیت بانوان را از بیمه‌شده تبعی به بیمه‌شده اصلی تغییر می‌دهد و با این کار، بانوان از خدمات بازنشستگی و سایر تعهدات بلندمدت تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند.
ضمن اینکه این مزیت ویژه برای بانوان ایجاد شده است که امکان تداوم استفاده از خدمات درمانی بیمه همسر یا پدر نیز برای آنان فراهم است و دخترانی که از بیمه پدر خود استفاده می‌کنند، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از خدمات درمانی نخواهند داشت.

- همسر من بیمه نیست و فرزندانم هم همین‌طور. اگر من بیمه زنان خانه‌دار پرداخت کنم آیا می توانم همسر و فرزندانم را تحت پوشش این بیمه در بیاورم؟

زنان خانه‌دار بیمه شده تامین اجتماعی می‌توانند با احراز شرایط قانونی فرزندان خود را به عنوان بیمه‌شده تبعی تحت پوشش قرار دهند و در این صورت خدمات درمانی تأمین اجتماعی برای فرزندان برقرار می‌شود. همسر زنان خانه‌دار بیمه‌شده نیز در صورتی که بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی از کار افتاده کلی باشد و یا بیش از ۶۰ سال سن داشته و از نظر مالی تحت تکفل بیمه‌شده زن باشد، امکان پوشش بیمه‌ای به عنوان بیمه شده تبعی را خواهد داشت.

- من ازدواج نکرده‌ام و فعلا قصدی هم برای ازدواج ندارم. اگر بیمه زنان خانه‌دار شوم، بعد از من چه کسی می تواند از این بیمه استفاده کند؟

بیمه زنان خانه‌دار دارای سه نرخ مختلف است که کمترین نرخ آن ۱۲ درصد بوده و بیمه‌شدگانی که کسی را تحت تکفل خود ندارند می‌توانند از این نوع بیمه استفاده کنند و از خدمات بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی بهره مند شوند.

- زنی مجرد هستم که پدر و مادر پیرم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. آیا در صورت عقد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار می‌توانم پدر و مادرم را تحت پوشش بیمه خودم در بیاورم؟

در صورتی که سن پدر از ۶۰ و سن مادر بیش از ۵۵ سال باشد با اینکه به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع قانون تامین اجتماعی، از کارافتاده باشد و معاش آنها توسط بیمه‌شده تامین شده و مستمری دریافت نکنند، امکان تحت پوشش قرار گرفتن به عنوان بیمه شده تبعی را خواهند داشت.

- بیمه زنان خانه‌دار تامین اجتماعی چه تفاوت‌ها و مزیت‌هایی نسبت به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه دارد؟

بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری که توسط شرکت‌های بیمه‌گر تجاری ارائه می‌شوند از نظر ماهیت با بیمه‌های اجتماعی از جمله بیمه سازمان تامین اجتماعی متفاوت هستند. بیمه تامین اجتماعی پوشش همزمان خدمات بازنشستگی، از کارافتادگی و خدمات درمانی را ارائه می‌دهد و حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی هرسال متناسب با وضعیت اقتصادی کشور و مصوبه هیئت وزیران افزایش می‌یابد.

فراگیری و گستردگی پوشش از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد سازمان تامین اجتماعی است و در حال حاضر حدود ۵۵ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که موجب ایجاد اطمینان خاطر بیشتر برای استفاده از خدمات این سازمان شده است.

- چرا باید بیمه بپردازم؟ بهتر نیست به جای آن پولی را که هرماه می‌خواهم به تامین اجتماعی بپردازم، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنم؟

تامین اجتماعی پوشش ریسک و مخاطرات زندگی بیمه‌شدگان را برعهده می‌گیرد. ممکن است برخی افراد با مقایسه حقوق بازنشستگی و میزان حق بیمه‌ای که پرداخت کرده‌اند اینگونه نتیجه گیری کنند که سرمایه‌گذاری و یا پس‌انداز نتیجه بهتری می‌شود، اما پوشش هزینه‌های ناخواسته و پیش‌بینی نشده همچون هزینه درمان بیماری‌ها و یا پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه‌شده در بسیاری موارد باعث بهره‌مندی از خدمات تأمین اجتماعی و تأمین هزینه توسط این سازمان به میزان صدها و یا هزاران برابر حق بیمه‌های دریافتی می‌شود و در موارد بسیاری خدمات تأمین اجتماعی باعث نجات زندگی و کانون خانواده افراد می‌شود.

- چرا نرخ حق بیمه ماهانه زنان خانه‌دار این‌قدر بالاست؟ یک زن خانه‌دار که شغل و درآمدی ندارد چه‌طور باید این مبلغ را تأمین و پرداخت کند؟

حق بیمه تأمین اجتماعی درصدی از حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار است. نرخ حق بیمه بر اساس قانون تأمین اجتماعی مصوب مجلس شورای اسلامی تعیین شده است. افزایش سالیانه حق بیمه تامین اجتماعی نتیجه افزایش حقوق و دستمزد بیمه‌شدگان است. ضمن اینکه مبلغ مستمری بازنشستگی و سایر مقرری‌های کوتاه مدت تامین اجتماعی نیز متناسب با پرداخت حق بیمه در دوران اشتغال محاسبه می‌شود.

- همسرم شاغل است و بیمه دارد و در آینده بازنشستگی می‌گیرد. اگر من هم بیمه زنان خانه‌دار شوم هر دو نفر مستمری دریافت خواهیم کرد یا فقط یک نفر؟

بله، امکان دریافت مستمری جداگانه برای بیمه‌شدگان خانه‌دار وجود دارد و مستمری‌بگیر بودن همسر، تأثیری در برقراری مستمری زنان خانه‌دار بعد از احراز شرایط قانونی ندارد.

- اگر بیمه زنان خانه‌دار شوم، تکلیف مستمری همسرم مرحومم که دریافت می‌کنم، چه می‌شود؟

زنانه خانه‌داری که در حال دریافت مستمری بازماندگان ناشی از فوت همسر هستند می‌توانند به صورت همزمان به عنوان بیمه زنان خانه‌دار نیز تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند و در صورت احراز شرایط بازنشستگی همزمان با مستمری بازنشستگی، مستمری بازماندگان را نیز دریافت خواهند کرد.

- من به همراه خواهرم مستمری پدر مرحوم خود را دریافت می‌کنیم. اگر بیمه زنان خانه‌دار شوم تکلیف مستمری ماهانه من چه می‌شود؟

مستمری بازماندگان شما قطع نمی‌شود و با پرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار تا رسیدن به شرایط بازنشستگی، مستمری شما پرداخت می‌شود. در زمان برقراری مستمری بازنشستگی نیز هر مستمری که مبلغ بیشتری داشته باشد، به شما تعلق می‌گیرد.

- پدرم بیمه ارتش است و دفترچه درمانی ارتش داریم، آیا می‌توانم با وجود بیمه زنان خانه‌دار، کماکان از خدمات درمانی بیمه پدرم استفاده کنم؟

بله. استفاده از خدمات درمانی تامین اجتماعی در بیمه زنان خانه‌دار اختیاری است و زنانی که تحت تکفل پدر یا همسر خود هستند می‌توانند به استفاده از بیمه درمانی پدر یا همسر خود ادامه دهند و نیازی به پرداخت سرانه درمان جدید نخواهند داشت.

- من قبلا شش سال شاغل بودم و محل کارم برایم بیمه تأمین اجتماعی واریز می کرد. سوابق آن بیمه را چگونه می‌توانم به سابقه بیمه زنان خانه‌دار اضافه کنم؟

بیمه زنان خانه‌دار به عنوان سابقه بیمه تأمین اجتماعی تلقی و به سوابق قبلی بیمه تأمین اجتماعی اضافه می‌شود و نیاز به هیچ اقدام خاصی برای اضافه کردن سوابق نخواهد بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز