تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

تعاملات بین فعالان خودروسازی و قطعه‌سازی ایران و روسیه

برای توسعه مراودات تجاری و صنعتی بین دو کشور، در آغاز راه‌هایی برای خروج از بحران‌های قبلی اندیشیده شده و نقل و انتقال آزمایشی پول با ارزهای رایج دو کشور به صورت روبل- ریال راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۴۸۳۲۹

تعاملات بین فعالان خودروسازی و قطعه‌سازی ایران و روسیه

 به نقل از ایرنا- عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: هرچند تداوم تحریم‌ها و قوانین و مقررات داخلی شرکت‌ها مانعی بر سر راه رسانه‌ای کردن تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای فیمابین شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروساز ایرانی و روسی است، اما تاکنون تعاملات و قراردادهای خوبی بین فعالان صنعتی دو کشور شکل گرفته است.

«ابراهیم دوست‌زاده» اظهار داشت: نمایشگاه اتومبیلیتی۲۰۲۲ مسکو فرصت بسیار خوبی برای خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی بود، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و از این پس باید پیگیری‌هایمان را بیشتر کنیم.

وی بیان‌داشت: اکنون در انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، کمیته‌هایی برای پیگیری موارد مربوط به این نمایشگاه شکل گرفته است.

دوست‌زاده ادامه‌داد: هرچند تداوم تحریم‌ها و قوانین و مقررات داخلی شرکت‌ها مانعی بر سر راه رسانه‌ای کردن تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای فیمابین شرکت‌های ایرانی و روسی است، اما خاطرنشان‌می‌شود که تاکنون تعاملات و قراردادهای خوبی بین فعالان صنعتی دو کشور شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون کیفیت انجمن همگن قطعه‌سازان کشور گفت: برای توسعه مراودات تجاری و صنعتی بین دو کشور، در آغاز راه‌هایی برای خروج از بحران‌های قبلی اندیشیده شده و نقل و انتقال آزمایشی پول با ارزهای رایج دو کشور به صورت روبل- ریال راه‌اندازی شد.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: اما اتفاق خوبی که در سازمان توسعه تجارت حادث شد و این انجمن نیز پیگیر آن بود، برنامه‌ریزی برای دعوت از هیات‌های تجاری و صنعتی خارجی به‌ویژه روس‌ها برای حضور در نمایشگاه خودرو و قطعات تهران در آبان‌ماه است تا با برگزاری جلسات B to B، بازدید از خطوط تولید شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی کشورمان و غیره توانمندی‌های صنعتی کشورمان هرچه بیشتر به نمایش گذاشته شود.

لزوم تشکیل کمیته مشترک بین دو کشور

وی تصریح‌کرد: در همین پیوند باید کمیته مشترکی متشکل از بخش‌های دولتی و خصوصی ایران از وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و این انجمن و در مقابل مسوولان دولتی، شرکا و تولیدکنندگان روسی شکل بگیرد و شاید مناسب‌ترین زمان برای تحقق این مهم، نمایشگاه آبان‌ماه آینده باشد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های ایرانی برای تامین بیش از ۳۰ نیاز فناورانه شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز روسی در جهت احیای صنعت خودروسازی این کشور تا پیش از نمایشگاه اتومبیلیتی، خاطرنشان‌کرد: در ادامه با استقبالی که از پاویون ایران در این نمایشگاه شاهد بودیم و همچنین تداوم تماس‌ها، شرکت‌های ایرانی دیگری نیز به این جرگه پیوستند.

وی یادآور شد: اکثر قریب به اتفاق ۳۰ قطعه یاد شده سال‌هاست که در کشور تولید می‌شود و در بخش زیادی از آنها نیز به دانش فنی ساخت دست یافته‌ایم و بومی سازی شده اند و امکان صادرات دانش فنی آنها به خوبی وجود دارد.

تعاملات و قراردادهای خوبی بین فعالان خودروسازی و قطعه‌سازی ایران و روسیه شکل گرفته است

 مسکو پایتخت روسیه با برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) میزبان خودروسازان، قطعه سازان و صنعتگرانی از کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، چین و برخی دیگر از کشورها بود.

نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو با حضور معاون نخست وزیر روسیه، سفیر ایران در روسیه و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان افتتاح شد که در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار شد.

این بزرگترین حضور نمایشگاهی ایران در سطح بین‌المللی بود، به‌طوری که جمهوری اسلامی ایران در پاویونی با یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع سالن اختصاصی و ۹۰۰ متر غرفه، بزرگترین کشور حاضر در این نمایشگاه بود که چنین حضوری در تاریخ نمایشگاه های برون‌مرزی کشورمان بی‌نظیر است و شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی آخرین دستاوردها و محصولات خود را در معرض دید قرار دادند.

در جریان این رویداد، ۱۲ تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی و روسی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو امضا شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز