تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

احتمال تصویب کاهش تولید نفت در مذاکرات اوپک پلاس

این گروه جلسات مجازی خود را به صورت ماهانه برگزار کرده است و انتظار نمی رفت حداقل تا پیش از پایان امسال، دیدار حضوری برگزار کند.
کد خبر: ۴۸۴۱۶

احتمال تصویب کاهش تولید نفت در مذاکرات اوپک پلاس روز چهارشنبه

به نقل از ایسنا، نمایندگان اوپک پلاس اعلام کردند وزیران این گروه در دیدار روز چهارشنبه خود، کاهش تولید نفت به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز را بررسی خواهند کرد.

 احتمال تصویب کاهش بیش از حد انتظار تولید نفت از سوی اوپک پلاس، منعکس کننده نگرانی گسترده ای است که نسبت به کندی سریع اقتصاد جهانی در بحبوحه تحکیم سیاست پولی وجود دارد. دلار قویتر هم روی قیمتها تاثیر منفی گذاشته است. به گفته نمایندگان اوپک پلاس، تصمیم نهایی درباره میزان کاهش تولید، تا زمان دیدار وزیران گرفته نخواهد شد.

بهای نفت برنت مدت کوتاهی پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه، به بالای ۱۲۵ دلار صعود کرد اما از آن زمان، به ۸۵ دلار کاهش پیدا کرده و درآمد هنگفتی که تولیدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی و کشورهای دیگر این گروه از آن برخوردار شده بودند را کمتر کرده است.

دبیرخانه اوپک روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد وزیران اوپک پلاس که متشکل از ۲۳ کشور عضو است، روز چهارشنبه در مقر مرکزی این سازمان در وین دیدار می کنند. این گروه جلسات مجازی خود را به صورت ماهانه برگزار کرده است و انتظار نمی رفت حداقل تا پیش از پایان امسال، دیدار حضوری برگزار کند.

این خبر یک روز پس از تحریم شدن الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و مسئول امور اوپک پلاس، توسط آمریکا اعلام شد. انتظار می رود اتحادیه اروپا هم در واکنش به الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه، تحریمهای جدیدی را وضع کند اما معلوم نیست که آیا اشخاص هم هدف این تحریمها قرار خواهند گرفت یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه اتریش در پاسخ به این که آیا سفر یک مقام روسی ارشد به وین، مشکلی ندارد، گفت: شخص نامبرده در حال حاضر تحت تحریمهای اتحادیه اروپا قرار ندارد.

اوپک از موقعیت دیپلماتیک در پایتخت اتریش برخوردار است اما این موقعیت شامل روسیه نمی شود زیرا عضو گروه اوپک پلاس است که رسمیت کمتری دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانکهایی نظیر "جی پی مورگان چیس اند کو"، اعلام کرده اند اوپک پلاس برای تثبیت قیمتها، ممکن است لازم باشد تولیدش را حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. هلیما کرافت، استراتژیست ارشد کالا در شرکت "آر بی سی کپیتال" اعلام کرد که این گروه ممکن است کاهش تولیدی دو برابر این میزان را تصویب کند.

تولیدکنندگان اوپک پلاس در دیداری که اوایل سپتامبر برگزار کردند، برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰، کاهش اندک هدف تولیدشان به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز را تصویب کرده بودند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : اوپک پلاس
ارسال نظر

آخرین اخبار روز