تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

کردستان/ افزایش موارد مبتلا به بیماری های تنفسی

ویروس‌های آنفلوانزا از راه هایی مانند پخش ذرات ریز تنفسی فرد آلوده در هوا از طریق عطسه یا سرفه و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل توسط بیمار آلودۀ بدون علامت و یا دارای علامت به سایرین منتقل گردد.
کد خبر: ۴۹۹۵۳

کردستان/ افزایش موارد مبتلا به بیماری های تنفسی

 به نقل از ایسنا؛  مدیر بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: افزایش موارد مراجعه و بستری در بخش بیماران تنفسی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، بیانگر تند شدن شیب منحنی موراد مبتلا به این قبیل بیماری ها در استان است.

دکتر جهانبخش یوسفی در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: از روز ۱۵ مهر ماه سال جاری تاکنون، موارد مبتلاء به بیماری های تنفسی افزایش محسوسی داشته است.

وی سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا را سه بیماری تنفسی با بیشترین میزان شیوع در استان و در مدت مذکور بیان کرد و افزود: البته آمارها بیانگر این واقعیت است که بخش اعظمی از این دسته از ناخوشی ها را بیماری آنفولانزا تشکیل می دهد.

مدیر بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: بیماری آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیر با منشأ ویروسی است که در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولاً بیشترین زمان فعالیت آن در ماه‌های سرد سال است.

دکتر یوسفی گفت: ویروس‌های آنفلوانزا از راه هایی مانند پخش ذرات ریز تنفسی فرد آلوده در هوا از طریق عطسه یا سرفه و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل توسط بیمار آلودۀ بدون علامت و یا دارای علامت به سایرین منتقل گردد.

وی با تاکید بر اهمیت مقابله موثر با بیماری آنفولانزا مخصوصا در فصول سرد سال گفت: با افزایش مبتلایان به انفولانزا با شروع فصل سرما، رعایت دستور العمل های بهداشتی الزامی است که شستشوی دست ها، زدن ماسک، عدم حضور غیرضروری در محل های پرازدحام و دست دادن و رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک متر از مهمترین راه کارهای پیشگیرانه است.

مدیر بیماری های مرکز بهداشت استان کردستان واکسیناسیون در برابر بیماری آنفولانزا در گروه های پرخطر از قبیل مادران باردار، کارکنان بخش های بهداشت و درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای ساکن در مراکز نگهداری ضروری بیان نمود و اضافه کرد: واکسیاسیون برای این گروه ها به صورت رایگان بوده که با مراجعه به پایگاه ها و خانه های بهداشتی در روستاها انجام می گیرد و یا همکاران ما با مراجعه به سراهای سالمندان و مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست نسبت به تزریق واکسن به این عزیزان اقدام می نمایند.

دکتر یوسفی تب و لرز، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، خستگی، سرفه، ناراحتی گلو، آب‌ریزش یا گرفتگی بینی، تهوع، استفراغ و اسهال را از جمله علایم بیماری آنفولانزا بیان نمود و ابراز داشت: بیمارانی که دارای علائم خفیف هستند با استراحت در منزل، مصرف سوپ و مایعات گرم، استامینوفن و داروهای خانگی می توانند نسبت به کنترل بیماری خود اقدام نمایند اما در افراد با بیماری های زمینه ای، بیمارانی با تب بالا که با دارو کنترل نگردد، تنگی نفس، عدم تحمل خوراکی و سردردهای شدید باید به پزشکان در مراکز بهداشتی درمانی سطح استان مراجعه نمایند.

وی با اشاره به اینکه دفع ویروس در بالغین بین سه تا پنج روز بعد از بروز نشانه های بالینی بیماری و در کودکان تا هفت روز بعد از آن ادامه دارد، افزود: افراد بیمار می‌توانند از یک روز قبل از شروع علائم تا ۷-۵ روز بعد از شروع علائم بیماری و نیز کودکان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی مبتلا به آنفلوانزا می‌توانند به مدت بیشتری گاها تا ۲۱ روز آلوده‌کننده باشند.

مدیر بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در توصیه ای در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا گفت: کسانی که دارای مشکلاتی از قبیل داشتن حساسیت شدید به تخم‌مرغ، مبتلا به یک بیماری حاد با یا بدون تب و یا افرادی که در مراحل قبلی تزریق واکسن آنفولانزا دچار حساسیت شده اند باید از تزریق این واکسن خودداری نمایند.

گفتنی است ویروس آنفلوانزا می‌تواند بر روی سطوحی مانند دستگیره های درها و میزها تا ۴۸ ساعت زنده بماند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز