تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰

آنچه در نمایش ضدایرانی آمریکا در سازمان ملل گذشت؛ چین و روسیه محکوم کردند

این نشست، در واقع نشستی غیررسمی در سازمان ملل بود که نمایندگان چین و روسیه اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری این نشست غیر رسمی درباره تحولات ایران محکوم کردند.
کد خبر: ۵۰۰۷۶

آنچه در نمایش ضدایرانی آمریکا در سازمان ملل گذشت؛ چین و روسیه محکوم کردند

به نقل از ایرنا؛ آمریکا به همراه آلبانی و دیگر متحدان غربی اش در تلاشی ضد ایرانی، نشستی غیررسمی یا همان "آریا فرمولا"را در سازمان ملل متحد به بهانه حمایت از مردم ایران به ویژه زنان برگزار کردند تا در واقع بار دیگر از تداوم ناآرامی ها و آشوب ها حمایت کرده باشند که چین و روسیه آن را محکوم کردند.

 این نشست، در واقع نشستی غیررسمی در سازمان ملل بود که نمایندگان چین و روسیه اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری این نشست غیر رسمی درباره تحولات ایران محکوم کردند.

"هارولد ادلای اگیمن" (Harold Adlai Agyeman ) سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری میلادی نوامبر برعهده دارد، روز سه شنبه به وقت محلی درباره برگزاری این نشست به ایرنا گفت: نشستی که روز چهارشنبه قرار است برگزار شود، آریافرمولا (نشستی غیررسمی) است.

وی با بیان اینکه شورای امنیت زمینه را برای اعضا فراهم کرده است که چنین نشست هایی را داشته باشند، در عین حال اظهار داشت: این نشست ها بطور فنی، جلسات شورای امنیت محسوب نمی شود.

این نشست با هیاهو و تبلیغات گسترده رسانه ای به ویژه رسانه های فارسی زبان خارج از کشور همراه بود و آنها به محض شروع این نشست غیررسمی با پخش زنده آن، و البته فقط سخنان افراد همسو با خود، سعی در پیشبرد اهداف پیدا و پنهان آمریکا در برگزاری چنین نشستی داشتند.

از حضور رابرت مالی تا پیام ضد ایرانی کامالا هریس

 

به گزارش ایرنا، در این نشست علاوه بر لیندا توماس گرینفلید سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز حضور داشت.

شاید دولت جو بایدن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا (هشتم نوامبر /۱۷ آبان ماه جاری) با در خطر دیدن جایگاه دموکرات ها، با اعزام راب مالی به این نشست می خواست جایگاه خود را نزد تندروهای آمریکایی ضد ایرانی تثبیت کند و یا به زعم خود به غنای این نشست غیررسمی بیفزاید و شاید هم، راب مالی را که این روزها از سوی مخالفان جمهوری اسلامی ایران تحت فشار برای استعفا بوده و خواستار برکناری او هستند، تطهیر کند.

از آنجا که نشست های آریا فرمولا، غیررسمی هستند، حضور افراد و نهادهای غیر دولتی نیز در آنها مجاز است که دولت بایدن برای تحقق خواسته های پیدا و پنهان خود از این نشست، دو زن فعال حقوق بشری و مخالف جمهوری اسلامی ایران را دعوت کرده بود؛ یکی بازیگری ایرانی - انگلیسی که این روزها دولت بایدن در تلاش است او را بعنوان رهبر دختران و زنان جوان مخالف جمهوری اسلامی ایران به جهان معرفی کند و دیگری یک حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل که بر خلاف القابش حامی تحریمها علیه ملت ایران بوده است.

علاوه بر آن، جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نیز گزارشی ارائه کرد که چند روز پیش از این هم، در یکی از کمیته های داخلی سازمان ملل، این ادعاها را مطرح کرده بود و نماینده ایران در آن نشست، ادعاهای یکجانبه او را بی اساس خوانده بود.

اما نکته قابل تامل تر در این نمایش ضد ایرانی این بود که همزمان با شروع این نشست در مقر سازمان ملل در نیویورک، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا که پیش از این، با یکی از فعالان حقوق بشر مخالف جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده بود و مخالفان جمهوری اسلامی ایران نقش او را در حمایت از خود و اهدافشان کمرنگ می دانند، در بیانیه ای در تدام حمایت دولت جو بایدن از آشوب ها و ناآرامی ها در ایران اعلام کرد: امروز ایالات متحده قصد خود را برای همکاری با شرکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام می‌ کند.

معاون رئیس جمهور آمریکا با طرح ادعاهای حقوق بشری و دفاع از حقوق زنان ایرانی مدعی شد: خطاب به همه کسانی که در حال اعتراض هستند می‌گویم ما شما را می‌بینیم و صدای شما را می‌شنویم. شجاعت شما الهام ‌بخش است.

تقلا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل همین سخنان را در نشست غیررسمی در سازمان ملل بر زبان آورد و گفت که درباره اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با شرکای خود در شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری خواهیم کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل، گزارش یکسویه گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ناآرامی های اخیر در ایران مبنی بر تشکیل کمیسیونی مستقل و بین المللی برای پاسخگو کردن مقامات ایران را تایید و از آن حمایت کرد.

گرینفیلد بار دیگر با حمایت از ناآرامی ها در ایران تصریح کرد برای اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل تلاش خواهیم کرد.

مخالفت چین و روسیه با این نشست غیررسمی/طعنه های روسیه به آمریکا درباره مرگ اشلی بابیت به پلیس کنگره

نماینده چین در سازمان ملل در این نشست تصریح کرد هدف نشست‌های آریا فرمولا، گزارش‌دهی غیررسمی به اعضای شورای امنیت درباره مسائل مرتبط با صلح و امنیت است، در حالی که مسائل اخیر ایران در حیطه مسائل داخلی این کشور است و نباید در دستور کار نشست های آریا فرمولا قرار گیرد.

نماینده روسیه نیز در این نشست از مرگ «مهسا امینی» دختر ۲۲ ساله ایرانی که در شهریور ماه امسال ابراز تاسف کرد اما برای نشان دادن رفتار و رویکرد دوگانه کشورهای غربی به مرگ «اشلی بابیت» اشاره کرد. بابیت دختری بود که در جریان حمله به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

نماینده روسیه اظهار داشت: برای مرگ مهسا امینی دختر ایرانی متاسف هستیم و اطمینان داریم مقامات ایران درباره آن تحقیق خواهند کرد. اما هدف این نشست چیست؟ ابراز نگرانی از اعتراضات ایران ؟ درباره اعتراضات بروکسل، پاریس و برلین چطور؟ درباره مرگ جورج فلوید و کشتن اشلی بابیت به دست نیروهای امنیتی کنگره چطور؟

نماینده مسکو در این نشست غیررسمی ضد ایرانی افزود: ایده پشت این نشست موضوع دیگری است ، شورای امنیت هیچگونه وظیفه نظارتی بر حقوق بشر ندارد.

آزادی بیان به سبک آمریکایی؛ عدم اجازه سخنرانی به نماینده گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل

آمریکا که همواره ادعای دموکراسی و آزادی بیان را دارد، در این نشست غیررسمی که به بهانه دفاع از حقوق بشر و حمایت از زنان ایرانی برگزار شده بود، برخلاف شعارهای دائمی خود اقدام کرد و حاضر به شنیدن صداهای دیگر نشد؛ صداهایی که خلاف اهداف و سیاست های واشنگتن هستند.

در این نشست، سفیر و معاون نمایندگی ونزوئلا در سازمان ملل متحد به نمایندگی از گروه دوستان منشور سازمان ملل متحد خواستار سخنرانی بود که آمریکا او را برنتابید و از فهرست سخنرانان حذف کرد.

حتی رسانه های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی ایران،سخنان نماینده روسیه در این نشست را برنتابیدند و یکی از این رسانه ها که بصورت همزمان این نشست را پوشش خبری می داد، هنگام ترجمه همزمان سخنان نماینده روسیه، سخنان او را سانسور کرد.

در این نشست متحدان آمریکا همچون آلبانی، ایرلند، فرانسه، آلمان، انگلیس، برزیل و نیوزیلند در همسویی با واشنگتن، ادعاهای او را تکرار و مدعی نگران بودن درباره وضعیت حقوق بشر و قطع اینترنت در ایران شدند.

نماینده آلبانی که کشورش مامن گروهک تروریستی منافقین است، مدعی شد جلوگیری از انتشار اطلاعات و مسدود کردن اینترنت واقعا در جهان آزاد، تنفربرانگیز است.

او با حمایت از آشوب ها در ایران به صراحت گفت که از آنان که در خیابان ها هستند، حمایت می کنیم.

نماینده برزیل در این نشست خواستار خویشتنداری مقامات ایران شد و نماینده مکزیک نیز گفت که مواردی مانند مرگ مهسا امینی در هیچ جای جهان نباید اتفاق بیفتدو نماینده کنیا هم، همه اشکال خشونت علیه زنان در جهان را محکوم کرد.

 

سفیر ایران: آمریکا به کارزار عملیات روانی، فریب و نفاق آشگار متوسل شده است

امیرسعید ایروانی سفیر ایران در سازمان ملل در نشستی خبری درباره نشست غیررسمی (آریا فرمولا) درباره حوادث ایران به سرکردگی واشنگتن تصریح کرد: آمریکا در برگزاری نشست غیر رسمی ضد ایرانی به کارزار عملیات روانی ، فریب و نفاق آشکار متوسل شده است.

وی افزود: آمریکا ادعا می کند این نشست را با هدف حمایت از حقوق بشر ایران برگزار می کند اما طنز کار آنجاست که ایرانیان گسترده ترین صدمات از ناحیه تحریمهای ظالمانه آمریکا را طی دهها سال متحمل شده اند، آنهم در یک جنگ واقعی که ابزار جنگی آن غذا و دارو بوده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: آمریکا بطور استاندارد از یک مفهوم با ارزش یعنی حقوق بشر سوءاستفاده کرده و پلتفرم سازمان ملل ومنابع آن را برای توسعه دستور کار سیاسی خود دستکاری می کند.

ایروانی افزود: درحقیقت تاریخ خود گواه روشنی است که ثابت می کند آمریکا هرگز نگران حقوق بشر در ایران و جاهای دیگر نبوده است.موضوع جلسه امروز بطور روشن دخالت در امور داخلی یک دولت حاکم است و نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از زمانیکه نظم حقوقی بین المللی پایه گذاری شد، محسوب می شود.

ایروانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به حقوق بشر بوده و این تعهد به افزایش وحمایت از حقوق بشر ادامه خواهد یافت. ما مصمم هستیم تا تلاشها را برای تعقیب این اهداف خوب را ادامه بدهیم.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده و بهره مندی از این حقوق توسط مردم ایران از سوی دولت مورد حمایت بوده است.

ایروانی اظهار داشت: مسائل حقوق بشری خود را با کشورهایی که از ما عقب تر هستند، مقایسه نمی کنیم تا احساس رضایت داشته باشیم بلکه نگاه ما به اهداف والایی چون حاکمیت دین، اخلاق و عدالت بر جامعه است و مصمم هستیم در این مسیر حرکت خود را ادامه دهیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد: دولت ایران در پی یافتن راه حل کاملی برای حل مشکلات با استفاده از نخبگان، دانشگاهیان و قابلیت های و منابع علمی است و جامعه بین المللی باید به اصول حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور امور داخلی دولتها احترام بگذارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز