تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

وال استریت ژورنال: رئیس جمهور چین تا پایان ۲۰۲۲ به عربستان می‌رود

روابط چین-عربستان در سالهای اخیر در حوزه‌های اقتصادی و نظامی عمیق‌تر شده است.
کد خبر: ۵۰۳۱۰

وال استریت ژورنال: رئیس جمهور چین تا پایان ۲۰۲۲ به عربستان می‌رود

به نقل از ایسنا؛ روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین قصد دارد تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ به عربستان سفر کند.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، این سفر در حالی قرار است انجام شود که پکن و ریاض به دنبال تعمیق روابطشان و پیشبرد چشم انداز یک جهان چند قطبی که در آن آمریکا دیگر بر نظم جهانی تسلط نداشته باشد، هستند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقامات در حال تکمیل جزئیات برگزاری نشستی بین شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هستند؛ نشستی که بر نفوذ فزاینده پکن در خاورمیانه و روند افزایش روابط عربستان با رقبای اصلی آمریکا تاکید می‌کند.

منابع آگاه به تدارکات مربوط به این نشست بیان کردند، تدارکات برای برگزاری این نشست چندین ماه در دست انجام بوده و بازه زمانی غیرقطعی که برای آن تعیین شده هفته دوم ماه دسامبر است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اواخر ماه گذشته میلادی اظهار کرد، پکن "اهمیت زیادی را برای توسعه روابط چین-عربستان قائل بوده و عربستان را یک اولویت در کلیت سیاستگذاری دیپلماتیک خود تعیین کرده است."

روابط چین-عربستان در سالهای اخیر در حوزه‌های اقتصادی و نظامی عمیق‌تر شده است.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که بخش‌ عمده‌ای از کشورهای در حال توسعه در جانبداری از یکی از طرفها در جنگ روسیه و اوکراین بی میل بوده‌اند.

ریاض، به ویژه، ابراز تمایل کرده، منافع خود را در زمینه سیاستگذاری نفتی به گونه‌ای که به گفته این کشور هدفش نفع رساندن به روسیه نیست در اولویت قرار دهد. ریاض اخیرا از طرح کاهش قابل توجه تولید نفت در گروه کشورهای تولیدکننده نفت موسوم به اوپک پلاس حمایت کرد تا به این ترتیب برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت تلاش کند.

آمریکا گفته، افزایش قیمت نفت به عنوان یک محصول صادراتی مهم روسیه، به مسکو کمک می‌کند تا پول برای پیشبرد جنگ خود به دست بیاورد. کاهش تولید نفت در ماه گذشته میلادی باعث شد قیمت نفت خام همزمان با افزایش تورم در آمریکا آن هم درست نزدیک به موعد انتخابات میان دوره‌ای کنگره افزایش یابد و این موضوع روابط ریاض با واشنگتن را تیره کرد.

مقامات عربستانی اظهارات آمریکا مبنی بر همسو شدن با مسکو را رد می‌کنند و می‌گویند نمی‌خواهند مانند دوران جنگ سرد، زمانی که عربستان مستقیماً در اردوی حامیان آمریکا بود، مجبور به جانبداری بین قدرت‌های جهانی شوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز