تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

سازمان آتش‌نشانی: «مرگ خاموش» را جدی بگیرید

هر وسیله گرمایشی یا حتی غیرگرمایشی که به نوعی شعله‌ای در آن وجود دارد و اکسیژن محیط را مصرف می‌کند عامل بروز آن است؛ این خطر مسمومیت با گاز کشنده «مونوکسید کربن» است.
کد خبر: ۵۰۳۳۷

سازمان آتش‌نشانی: «مرگ خاموش» را جدی بگیرید

  به نقل  از ایسنا؛ معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از اجرای نمادین بررسی وضعیت ایمنی خانه‌های منطقه ۲۲ گانه، در راستای کاهش حوادث مونوکسید کربن خبر داد.

سید جلال ملکی در گفت‌و گو با ایسنا، درباره جزییات طرح بررسی میزان خطر گازگرفتگی در منازل شهر تهران که طی روز های آینده به صورت نمادین در تهران اجرایی خواهد شد اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هر ساله با آغاز فصل سرما به موضوع مهم خطر مسمومیت با گاز خطرناک مونوکسید کربن و مرگ خاموش ورود می‌کند تا در حد توان خود، از طریق آگاهی بخشی و فرهنگ سازی،‌ مرگ خاموش و مسمومیت با مونوکسید کربن را کاهش دهد.

معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به نگرانی سازمان آتش‌نشانی از بی‌توجهی برخی از شهروندان نسبت به خطرات گازمنوکسیدکربن اظهار کرد: آتش‌نشانی تهران، نگران بی‌توجهی‌هایی است که هر ساله از سوی برخی شهروندان صورت گرفته و متاسفانه جان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی گفت:‌ در فصل سرما نفت، گاز و زغال چوب از عمده‌ترین سوخت‌هایی است که در نقاط مختلف کشور برای گرم کردن هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به غیر از خطر نشت گاز، انفجار و آتش‌سوزی در نصب و راه‌اندازی نادرست وسایل گرمایشی و استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، خطر دیگری وجود دارد که هر وسیله گرمایشی یا حتی غیرگرمایشی که به نوعی شعله‌ای در آن وجود دارد و اکسیژن محیط را مصرف می‌کند عامل بروز آن است؛ این خطر مسمومیت با گاز کشنده «مونوکسید کربن» است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص اقداماتی که سال‌های قبل برای کاهش خطر مسمومیت با مونوکسید کربن از سوی این سازمان صورت می‌گرفت گفت: هر ساله با آغاز فصل سرما آتش‌نشانی تهران به صورت نمادین و منطقه‌ای از برخی اماکن و ساختمان‌ها بازدید می‌کرد تا میزان خطر مسمومیت با منوکسید کربن را در آن‌ها بررسی کرده و نکات ایمنی مهمی که باید در خصوص وسایل گرمایشی دانست را به شهروندان توصیه می‌کرد.

بازدید ایمنی از ساختمان‌های دارای سابقه وقوع گازگرفتگی

ملکی با بیان اینکه امسال قرار است این طرح نمادین به صورت گسترده‌تری اجرایی شود گفت: طی روزهای آینده، این بازدیدها بار دیگر با استفاده از ظرفیت آتش‌نشانان و مربیان آتش‌نشانی انجام خواهد گرفت با این تفاوت که این اقدام در تمامی مناطق ۲۲ گانه و به صورت گسترده‌تر از سال‌های گذشته اجرایی خواهد شد. در این بازدیدها تمرکز خود را نیز بر بافت فرسوده و ساختمان‌هایی که پیش‌تر سابقه وقوع حادثه گازگرفتگی داشتند قرار دادیم که قرار است وضعیت این ساختمان‌ها بازدید و رصد شود.

به گفته وی این خطر در تمامی ساختمان‌ها وجود دارد اما ساختمان‌های نوساز در این زمینه کم خطرتر بوده و ساختمان‌های فرسوده بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه داد: آتش‌نشانی با شهرداری تهران در این زمینه همکاری خواهد کرد و روز گذشته نیز جلسه‌ای در این خصوص با حضور نمایندگان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران برگزار شد.

برای مشاوره درمورد پیشگیری از گازگرفتگی با چه شماره‌ای تماس بگیریم؟

معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اعلام شماره تماس ۶۴۳۲۳۲۳۲ اظهار کرد: این شماره تماس نیز پاسخگوی سوالات شهروندان، برای پیشگیری از وقوع حوادثی مانند مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در ادامه نیز با اشاره به ارائه پیشنهاد اجرای این طرح در برخی از شهرهای دیگر کشور نیز گفت: این پیشنهاد را به سازمان‌های آتش‌نشانی چند شهر بزرگ دیگر هم ارائه کردیم که آن‌ها استقبال کردند. البته همچنان مشخص نیست که آن ها نیز این حرکت را به صورت نمادین انجام می‌دهند یا خیر اما این پیشنهاد را ارائه کردیم چرا که قطعا اجرای این حرکت نمادین می‌تواند یادآور مهمی برای خطر مونوکسید کربن باشد.

ملکی با تاکید بر اینکه این حرکت به صورت نمادین صورت می‌گیرد گفت: انجام این حرکت نمادین از سوی آتش‌نشانی تهران اصلا به این معنی نیست که ما از تمامی ساختمان‌های شهر بازدید می‌کنیم و شهروندان لازم نیست اقدامی در خصوص بررسی وضعیت ایمنی وسایل گرمایشی خود انجام دهند. قطعا این ظرفیت وجود ندارد که تمامی ساختمان‌های شهر را بازدید کنیم و فقط برای یادآوری الزام این حرکت به تعدادی از منازل واقع در محلات ۲۲ گانه خواهیم رفت. مردم باید احتیاط لازم را داشته باشند و علاوه بر کمک گرفتن از افراد متخصص برای نصب بخاری‌ها، استفاده از وسایل گرمایشی و تجهیزات استاندارد، چک سالانه را هم مد نظر قرار دهند تا وسیله گرمایشی آن‌ها همچنان از ایمنی کافی برخوردار باشد.

به گفته معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران این طرح طی روز های آینده اجرایی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به برخی از نکاتی که باید حین راه‌اندازی و نصب بخاری‌ها به آن توجه شود گفت: گاز مونوکسید بی بو است. این گاز به سرعت در هوا پخش شده و پس از ورود به بدن موجب احساس ضعف می‌شود که ناشی از کمبود اکسیژن است. یکی از عوامل انتشار گاز مونوکسید کربن نصب نادرست بخاری‌ها و لوازم گازسوز مانند آبگرمکن و ... است.

دودکش ها باید حتما از هر طبقه تا پشت بام کشیده شده باشد و یک متر بالاتر از سطح پشت بام نیز کلاهک H نصب شود، این کلاهک از ورود ذرات معلق جلوگیری کرده و خروج آلاینده ها را نیز ساده تر انجام می دهد. شیوه صحیح نصب لوله های وسیله گرمایشی مثل بخاری نیز مهم بوده و بهترین وضعیت این است که زاویه ٩٠ درجه باشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز