تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸

گروسی ادعاهای پادمانی علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد

ما آماده پایبندی به توافق هسته ای هستیم به شرطی که طرف های دیگر به تمام بندهای توافق پایبند باشند.
کد خبر: ۵۰۵۱۷

گروسی ادعاهای پادمانی علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد

به نقل از ایرنا؛ در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، رافائل گروسی مدیرکل این سازمان، ادعاها درباره مسائل پادمانی را تکرار کرد و مدعی شد که پیشرفتی در زمینه حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده صورت نگرفته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) دو گزارش درباره برنامه هسته‌ای ایران، بین اعضای شورای حکام توزیع کرده که فرازهایی از آن توسط رسانه‌های غربی منتشر شده است.

رویترز با انتشار فرازهایی از گزارش گروسی نوشته است: مدیرکل به طور جدی نگران است که هنوز هیچ پیشرفتی در شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده در این دوره گزارش صورت نگرفته است.

گروسی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین پیشتر تصریح کرد که موضوعات پادمانی طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است. ۳ ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است.

نماینده ایران همچنین ضمن تأکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه ای گری خود را حفظ کند، افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، بطور جدی پرهیز کنند.

بر اساس گزارش رویترز، ایران با سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده موافقت کرده است. مدیرکل آژانس در این گزارش ادعا کرده که «انتظار دارد در این بازدید، توضیحات فنی معتبری درباره این مسئله دریافت کند، از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز».

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس فرازهایی از گزارش دوم آژانس را درباره مختصات فنی فعالیت‌های اتمی ایرانی در سه ماه گذشته منتشر کرده و نوشته است که ایران تا ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) ۶۲.۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد در اختیار داشته که درقیاس با گزارش سپتامبر گذشته ۶.۷ کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنین کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۳۶۷۳.۷ کیلوگرم تخمین زده شده که نسبت به گزارش سپتامبر، ۲۶۷.۲ کیلوگرم کاهش نشان می‌دهد. به گزارش آسوشیتدپرس آژانس ادعا کرده که به دلیل تدابیر جبرانی ایران، قادر به راستی‌آزمایی اندازه دقیق ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیست و ادامه این وضعیت «تأثیر قابل‌توجهی» بر توانایی آژانس برای احیای مجدد دانش خود از فعالیت‌های ایران خواهد داشت. در گزارش آژانس ادعا شده است: «هرچه وضعیت کنونی طولانی‌تر باشد، این عدم اطمینان بیشتر می‌شود.»

ایران خردادماه گذشته در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام برخی همکاری‌های با آژانس را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در همین پیوند تصریح کرد که دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها وابسته به سرنوشت برجام است.

وی با بیان اینکه «پاسخ‌هایی که تاکنون به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی داده‌ایم، دقیق بوده است» افزود: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اراده جدی برای "قانع کننده" توصیف کردن پاسخ های ما ندارد به گزارش های اطلاعاتی دشمنان ما و در راس آن ها اسرائیل استناد می کند.

اسلامی با بیان اینکه « ۲۵ درصد فعالیت بازرسان آژانس در خاک ما انجام می شود» تصریح کرد: ما آماده پایبندی به توافق هسته ای هستیم به شرطی که طرف های دیگر به تمام بندهای توافق پایبند باشند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز