کد خبر: ۵۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
دولت قطر به دلایل مشکلات داخلی خودش امکان پهلو گرفتن کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد و مسؤولان قطری از به وجود آمدن این شرایط و اینکه نمی‌توانند گردشگر دریایی جذب کنند، عذرخواهی کردند.

دلیل جا ماندن کروز ایران از جام جهانی

 به نقل از ایسنا، شناور بزرگ ایران که طبق وعده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بود از هفته آینده جابه‌جایی مسافران جام جهانی را در مسیر قطر آغاز کند که به گفته جدید خود او، امکان پهلوگیری این شناور در بنادر قطر برای میزبانی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ منتفی شده است. اما چرا؟

 عزت‌الله ضرغامی - وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - درحالی از منتفی شدن حرکت شناورهای ایرانی به سمت قطر سخن گفته که پنجشنبه ۱۹ آبان‌ماه در جریان سفر به استان هرمزگان، ‌ از کشتی «سانی» که با عنوان کروز ایران قرار بود بخشی از جابه‌جایی و اقامت مسافران را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به عهده داشته باشد، ‌ بازدید کرد.

این شناور مسافربری از مردادماه درحال تعمیر است. ضرغامی حالا گفته که «این کشتی برای خدمت دادن به گردشگران آماده شده است، اما دولت قطر به دلایل مشکلات داخلی خودش امکان پهلو گرفتن کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد و مسؤولان قطری از به وجود آمدن این شرایط و اینکه نمی‌توانند گردشگر دریایی جذب کنند، عذرخواهی کردند.»

پیش از این، مهدی فرمهینی فراهانی ـ سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ـ اطلاع داده بود که «قطر، بندر دوحه را به یکسری از کشتی‌های کروز اختصاص داده‌ که قرار است در این بندر پهلوگیری کنند و پیش‌بینی کردند که حدود ۱۲ هزار تخت در این کشتی‌ها قرار دهند تا مسافرانی که تماشاگر بازی‌ها هستند بتوانند در این هتل‌های دریایی پذیرش شوند. قرار بود کشتی‌های ما به بنادر «الرویس» و «الحمد» بروند که به‌علت بعد مسافتی که تا بندر دوحه دارند، الرویس حدود ۱۵۰ کیلومتر و حمد حدود ۲۵ کیلومتر از محل برگزاری مسابقات فاصله دارند، نهایتا قطر اعلام کرد اگر بخواهد کشتی‌های ایرانی را در این بنادر پهلو دهد، نمی‌تواند وسیله نقلیه‌ای برای انتقال مسافران به دوحه فراهم کند.»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم دربازه اتفاقی که رخ داده، گفته است: «طرف قطری مشکل جدی اقامت دارد و تنها تعداد محدودی از کشتی‌های بسیار بزرگ که در عمل هتل هستند، در آنجا پهلو می‌گیرند و مشکل اقامتی تماشاگران را حل می‌کنند. در دو هفته اخیر علیرغم هماهنگی‌های قبلی انجام شده (قطری‌ها) ‌اعلام کردند نمی‌توانند در این حوزه همکاری کنند.»

وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: «البتع کاری که ما در این حوزه انجام دادیم به جام جهانی قطر ربطی ندارد و توسعه طرح‌ها در حوزه گردشگری دریایی با قوت ادامه می‌یابد. امکانات جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفرهای دریایی به قطر آماده است و از این ظرفیت نه تنها برای قطر، بلکه برای سایر کشورها و حتی جزایر داخلی و خارج از منطقه استفاده خواهد شد.»

با آن‌که مسؤولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان بنادر گفته‌اند تجهیز امکانات برای جابه‌جایی مسافران جام جهانی از راه آبی از ابتدای امسال آغاز شده و مذاکراتی هم در این راستا با طرف قطری صورت گرفته بود، ‌اما پیگیری‌های ایسنا از معاونت گردشگری و بخش‌هایی که پیگیر حضور شناورهای ایرانی در جام جهانی قطر بودند، حاکی از این است که تاخیر در آماده‌سازی شناورهای مسافربری و مشکلاتی که بر سر راه تامین سوخت یارانه‌ای وجود دارد و همچنین برخی ناهماهنگی‌ها، در کنار محدودیت‌های قطر، به از دست رفتن زمان و فرصت بهره‌برداری از جام جهانی ۲۰۲۲ برای ایران منجر شده است.

هدف ایران از استفاده از کشتی‌های مسافربری، ضمن برقراری ارتباط دریایی بین دو کشور، ایجاد شرایطی برای سفر ارزان‌تر در جام جهانی قطر بود که لقب گران‌ترین جام جهانی فوتبال را گرفته است. با وجود آن‌که عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در بازدید از کشتی «سانی» ـ شناوری که قرار بود جابه‌جایی بخشی از مسافران جام جهانی را انجام دهد ـ گفته است «مشکل سوخت شناورهای مسافربری با دستور رییس‌جمهور و مصوبه هیأت دولت حل شده و با توجه به اختصاص سوخت یارانه‌ای، فعالیت این شناورهای به لحاظ اقتصادی به صرفه است»، ‌ اما پیگیری‌های بیانگر آن است که «سانی» همچنان با مشکل تامین سوخت یارانه‌ای مواجه بوده و مذاکرات با وزارت نفت در این‌باره ادامه داشته است و یکی از چالش‌های این شناور برای رسیدن به جام جهانی، تامین سوخت یارانه‌ای بود که پیش‌بینی شده بود با سفر ضرغامی به هرمزگان، این مشکل برای جام جهانی ۲۰۲۲ برطرف شود که در نهایت، اعلام شد حرکت این شناور به سمت قطر برای جام جهانی منتفی شده است.

انتهای پیام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار