تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
سازمان برنامه و بودجه:

قیمت نان تغییر نخواهد کرد

با توجه به این موضوع و با توجه به افزایش قیمت آرد و نان بعد از حذف ارز ترجیحی واردات گندم، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشته که مردم نان را با قیمت یارانه‌ای می‌خرند.
کد خبر: ۵۰۵۵۲

قیمت نان تغییر نخواهد کرد

 روزنامه ایران در گزارشی نوشت: به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه مردم با مراجعه به نانوایی قیمت قبلی نان را از طریق کارت بانکی خودشان می پردازند اما به حساب نانوا نرخ جدید و بدون یارانه نان واریز می شود.

روزنامه ایران ۲۳ دی از جزئیات نحوه جدید تخصیص یارانه به آرد و نان گزارش می دهد: مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روز سه شنبه در حاشیه نشست با کمیسیون تلفیق مجلس در مورد پرداخت یارانه و ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، از بررسی طرحی در دولت برای جبران افزایش قیمت آرد و نان در صورت حذف یارانه خبر داد. بر اساس طرحی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد آن توضیح داده است مردم با مراجعه به نانوایی قیمت قبلی نان را از طریق کارت بانکی خودشان می پردازند اما به حساب نانوا نرخ جدید و بدون یارانه نان واریز می شود.

در لایحه بودجه سال آینده منابع پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته نشده است به این معنی که پرداخت ارز ترجیحی از سال آینده قطع می‌شود. با تصویب کلیات بودجه در مجلس دولت موظف به اجرای این قانون خواهد بود. به این ترتیب قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شود و آن طور که دولت اعلام کرده بود این ارز فعلاً فقط برای واردات گندم و دارو پرداخت خواهد شد. در بودجه سال آینده مبلغ ۱۰۶هزار میلیارد تومان اعتبار برای یارانه گندم و دارو در نظر گرفته شده است که در صورت حذف تدریجی ارز این دو قلم کالا، یارانه برای جبران قیمت‌ها پرداخت می شود. با توجه به این موضوع و با توجه به افزایش قیمت آرد و نان بعد از حذف ارز ترجیحی واردات گندم، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشته که مردم نان را با قیمت یارانه‌ای می‌خرند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه جزئیات بیشتری از این طرح را اعلام نکرده و اظهار کرده است که «جزئیات این طرح در دولت در حال بررسی و هنوز نهایی نشده است . وزارت اقتصاد و بانک مرکزی جزئیات این طرح را بررسی می‌کنند.» به گفته میرکاظمی «مردم می‌توانند با کارت شخصی شان نان را به قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعداً دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. به عبارتی در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از کارت افراد کسر می‌شود، ولی به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود».

محدودیت نداریم

با توجه به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص جزئیات اجرای برنامه «کارت نان» گفت: قیمت دارو و نان هیچ تغییری نخواهد کرد و فقط نحوه پرداخت یارانه آن از غیر مستقیم به یارانه مستقیم تغییر می‌کند. یعنی تاکنون دولت ارز دولتی را به واردکنندگان می‌داد تا دارو و گندم وارد کنند اما با حذف ارز، یارانه خرید به صورت مستقیم در قالب کارت خرید به مردم پرداخت می‌شود. قادری افزود: در خرید نان مردم هیچ محدودیتی ندارند و هر ماه هر تعداد نان را که نیاز دارند می‌توانند با استفاده از کارت بانکی‏شان و با قیمت قبل بخرند. دولت مابه التفاوت قیمت نان را به نانوایی ها می‌پردازد.

به گفته قادری دولت از ۶ ماهه دوم امسال مجوز حذف ارز ترجیحی را داشته است و هیچ منعی برای اجرا ندارد. دولت هر زمانی که آمادگی داشته باشد بر اساس قانون می‌تواند ارز ترجیحی کالاها را قطع کند. اما قطع ارز گندم و دارو براساس حمایت‌های یارانه‌ای خواهد بود.

محمدرضا میرتاج الدینی، دیگر عضو کمیسیون تلفیق نیز درباره برنامه حذف یارانه آرد و نان به «ایران» گفت: هفته آینده کارگروه ویژه‌ای متشکل از نمایندگان سازمان هدفمندی یارانه‌ها، نمایندگان مجلس و نمایندگان دستگاه‌های متولی بخش آرد و نان، جلسه‌هایی برای تعیین شیوه پرداخت یارانه آرد و نان تشکیل می‌دهند و تصمیم این کارگروه از طریق کمیسیون تلفیق اطلاع‌رسانی می‌شود.

فعلاً اجرا نمی‌شود

پیش‌تر، یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اظهار کرده بود که ارز یارانه‌ای واردات گندم به واسطه اهمیت زیادی که دارد حتی مطالعه‌ای برای حذف آن صورت نگرفته است و قیمت آرد و نان به طور قطع تغییری نخواهد داشت.

یکی از مسئولان شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص حذف یارانه آرد و نان گفت: یارانه آرد و نان قطعاً تا آخر امسال پرداخت می‌شود. او افزود: دولت برنامه‌ای برای حذف این یارانه تا ماه رمضان یعنی اردیبهشت سال آینده ندارد و بعد از ماه رمضان در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین تا حدود ۵ماه آینده تغییری در ارز ترجیحی گندم یا حذف یارانه آرد و نان روی نمی‌دهد.

ابراهیم زارع، مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص حذف یا قطع یارانه آرد و نان گفت: دولت درمورد حذف ارز گندم واردات یا قطع یارانه آرد و نان تصمیم جدیدی نگرفته است و طرح‌ها مطالعاتی است. اگر دولت بخواهد در مورد این دو کالای مهم تصمیمی بگیرد وزارت جهاد در جریان جزئیات آن خواهد بود.

قیمت‌ها چه تغییری می‌کند؟

نان مهم‌ترین کالای مصرفی خانوار ایرانی بخصوص اقشار متوسط و ضعیف است به همین دلیل تغییر قیمت نان اهمیت زیادی در هزینه خانوار دارد و دولت حمایت‌های یارانه‌ای از آن به عمل می‌آورد. حسین یزدجردی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص قیمت‌های فعلی آرد و نان و قیمت‌ها در صورت حذف یارانه آرد و نان گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که با احتساب هزینه حمل تقریباً قیمت هر کیلو گندمی که کارخانجات آرد می‌خرند ۸ هزار تومان خواهد بود اما دولت با پرداخت مابه‌التفاوت، آرد را به قیمت هر کیلو ۸۰۰ تومان به نانوایی‌ها تحویل می‌دهد. اگر یارانه آرد قطع شود قیمت هر کیلو آرد تحویلی به نانوایی‌ها حدود ۱۰ هزار تومان خواهد شد و قیمت یک نان ۲ هزار تومانی هم به تبع آن افزایش خواهد داشت.

یزدجردی گفت: البته دولت اعلام کرده بود یارانه آرد و نان قطع نمی‌شود و اگر تغییر در پرداخت یارانه صورت گیرد احتمالاً مدل پرداخت یارانه عوض می‌شود نه اینکه یارانه قطع شود.

بهنام نیک منش، معاونت بازرسی اتاق اصناف هم در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد: دولت هیچ ابلاغیه جدید در مورد تغییر یا افزایش قیمت نان به اتاق اصناف اعلام نکرده است و نان در سراسر کشور با قیمت‌های قبل عرضه می‌شود. نیک منش گفت: شورای آرد و نان هر استان در مورد قیمت نان در آن استان تصمیم‌گیری و برای اجرا به اتحادیه نانوایان استان ابلاغ می‌کند. نیک منش گفت: در هیچ استانی شورای آرد و نان در مورد تغییر قیمت نان تصمیم جدیدی نگرفته است و بازرسی هم نشان می‌دهد قیمت نان مانند قبل است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : نان قیمت نان
ارسال نظر

آخرین اخبار روز