تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای فرآوری خرما در خوزستان اختصاص یافت

استعمران ، برحی ، بریم ، دیری ، زاهدی ، خضراوی ، گنطار و عویدی از مهمترین گونه‌های خرمای تولیدی خوزستان هستند.
کد خبر: ۵۰۷۰۷

هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای فرآوری خرما در خوزستان اختصاص یافت

به نقل از ایرنا؛ معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد هشت درصد از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای واحدهای فرآوری خرما در خوزستان اختصاص یافت.

جواد سلطان کاظمی در نشست بررسی مشکلات اتحادیه خرما و خشکبار خوزستان افزود: این تسهیلات از محل کمک‌های فنی - اعتباری تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ برای تامین نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی خرما در خوزستان اختصاص یافته است.

وی گفت:این تسهیلات به متقاضیانی که دارای پروانه بهره‌برداری از سوی سازمان‌های جهادکشاورزی یا سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان داشته باشند پرداخت خواهد شد.

سلطان کاظمی افزود: متقاضیانی که دارای پروانه بهره‌برداری نیستند ولی جواز تاسیس دارند به شرط محرز بودن سند مالکیت می‌توانند با گرفتن استعلام نسبت به اخذ پروانه بهره‌برداری اقدام کنند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال برای معرفی برخی واحدهای فرآوری و بسته بندی از محل تبصره ۱۸ با مشکل رو به رو بودیم ابراز امیدواری کرد با پرداخت این تسهیلات ارزان قیمت بانکی بخشی از مشکلات اعتباری و مالی کارگاه‌های فرآوری خرما در خوزستان برطرف شود.

خرید بیش از ۹۵ هزار تن خرما در خوزستان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه پیگیر کشت نخل به صورت قراردادی در استان هستیم گفت: امسال ۹۵ هزار و ۷۰۰ تن خرما از نخلداران خوزستان خریداری شد که یک رکورد محسوب می‌شود.

محمد حسنی‌نسب اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد خرمای خریداری شده درجه ۱ و ۲ بود که نشان دهنده تعامل خوب بین نخلداران و اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان بوده است.

به گزارش ایرنا امسال تعاون روستایی خوزستان بر خلاف پارسال برای خرید خرمای استعمران وارد عمل نشد و بخش خصوصی و غیردولتی برای خرید توافقی این نوع خرما که بیشتر جنبه صادراتی دارد نقش‌آفرینی کرد.

امسال بسیاری از واحدهای کارگاهی و فرآوری خرما در خوزستان برای خرید دسترنج نخلداران خوزستانی به قیمت هرکیلوگرم خرمای درجه یک استعمران به نرخ ۱۳۰هزار ریال با کمبود نقدینگی رو به رو بودند.

امسال با وجود شوری آب و خشکسالی ، مجموع تولید رطب ، خارک و خرما در خوزستان به ۲۵۶ هزار تن رسید که در مقایسه با سال زراعی گذشته پنج درصد افزایش یافت.از این میزان ۱۹۲ هزار و ۷۰۰ تُن خرما بود.

استعمران ، برحی ، بریم ، دیری ، زاهدی ، خضراوی ، گنطار و عویدی از مهمترین گونه‌های خرمای تولیدی خوزستان هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز