تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲

انگلیس از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد

اینکه آن‌ها تحریم‌های جدیدی اعمال کنند پاسخ ایران متناسب و متقابل خواهد بود و واکنش مقتضی را نشان خواهد داد.
کد خبر: ۵۰۷۸۸

انگلیس از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد

به نقل از ایسنا؛ دولت انگلیس اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را به دلایل حقوق بشری علیه ایران اعمال کرده است.

دولت انگلیس روز دوشنبه از اعمال تحریم علیه ۲۴ شخص و نهاد مرتبط با ایران به دلایل حقوق بشری خبر داد.

همچنین یورونیوز به نقل از جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس نوشت که در دور جدید تحریم‌ها، مقامات ایرانی را که مسئول آنچه آن را "نقض فجیع حقوق بشر" عنوان کرد، در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

کلورلی در این بیانیه در اظهاراتی مداخله جویانه و با اشاره به ناآرامی های اخیر در ایران، عنوان کرد که ما به همراه شرکای‌مان پیام واضحی برای ایران فرستادیم و در ایران باید به آزادی بیان احترام گذاشته بود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات کشورمان از جمله اشخاص تحریم شده توسط انگلیس است. اموال تمامی افراد تحریم شده در انگلیس بلوکه خواهد شد و این اشخاص قادر به سفر به انگلیس نخواهند بود.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز اتحادیه اروپا پیام جدید و صریحی به ایران می‌فرستد. حقوق بشر تقسیم‌ناپذیر است.

وی در توییت دیگری با اشاره به سپاه پاسداران عنوان کرد که ما تحریم‌های بیشتری را تصویب کردیم که بر این نهاد تاثیر خواهد گذاشت. ما به همراه ۱۶ کشور دیگر توانستیم که جرایم ایران را در دستور کار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دهیم.

بربوک در توییت دیگری مدعی شد که هیچ‌کسی در تهران، مشهد یا اصفهان نمی‌تواند باور کند که آن‌ها می‌توانند بدون مواجهه به هیچ‌گونه عواقبی دست به این اقدامات بزنند. اروپا و جهان در حال نظاره هستند. ما گوش به زنگ خواهیم ماند و به فهرست‌گری ادامه خواهیم داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز در نشست خبری هفتگی‌اش در پاسخ به سوالی درباره درخواست برخی از کشورها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر علیه ایران و استقبال آمریکا از پیشنهاد آلمان و ایسلند در این زمینه، گفت: استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار به کشورها را رد می‌کنیم. موضوع حقوق بشر موضوع مقدسی است و جای تاسف دارد که برخی از کشورها با ادعای طرفداری از حقوق بشر از این موضوع به عنوان ابزاری برای فشار به ایران استفاده می‌کنند. شاهد استفاده ابزاری آلمان و برخی از کشورها از این موضوع هستیم. روابط ایران و آلمان روابط تاریخی است ولی ایران اقدامات آلمان در نقض حقوق ملت ایران را فراموش نکرده است. بنابراین به مقامات آلمان به ویژه آن دسته از مقاماتی که بر اساس منافع حزبی و سیاسی اقدامات تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران رقم می‌زنند تاکید می‌کنیم که به منافع درازمدت روابط دو کشور توجه کنند به عقلا و حکمای آلمان توجه و تذکر می‌دهیم که در برابر این تندروی‌ها بایستند و منافع بلند مدت دو کشور را قربانی منافع حزبی، سیاسی و کوتاه مدت نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مواضع برخی کشورهای اروپایی در مورد تحولات داخلی ایران و این که مقامات آلمان گفته اند ، امروز اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد، گفت: متاسفانه چند کشور اروپایی در اتخاذ مواضع علیه ایران از عنوان اتحادیه اروپا سوء استفاده می‌کنند و لزوما مواضع این چند کشور بیانگر مواضع و رویکردهای تمامی کشورهای اروپایی نیست. چند کشور معدود به صورت غیرمسئولانه خارج از چارچوب و موازین شناخته شده بین‌المللی در ارتباط با مسائل داخلی ایران با تمسک به شعارهایی نظیر حقوق بشر، تند و افراطی عمل می‌کنند و کاملا مشخص است این رفتارها سیاسی و مبتنی بر بهانه‌های واهی است.

او در همین چارچوب تاکید کرد : ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد. به کشورهای محور در حوزه اروپا که از همه ابزارهای غیرسازنده برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم به منافع مناسبات سازنده مشترک توجه کنند و از استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی اجتناب کنند و منافع بلندمدت کشورهای خود را با منافع کوتاه مدت برای برخی اهداف خاص قربانی نکنند ، به چارچوب دیپلماتیک توجه کنند و از روش‌های سازنده در مناسبات دوجانبه استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد موضوع تحریم ها نیز اظهارکرد: تحریم‌ها اگر کارساز بود حتما آنها از تحریم‌هایی که در طول چند دهه گذشته بر ایران اعمال کرده اند ، نتیجه لازم را به دست می‌آوردند. نتیجه آن تحریم‌ها کجاست و چه دستاوردی برای آنها داشت؟

کنعانی تاکید کرد: تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورقه سوخته‌ای است که کارآیی لازم را برای این کشورها نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این تحریم‌ها برای ملت ایران ایذایی خواهد بود، ولی برای این کشورها نیز هزینه خواهد داشت. ایران کشور مقتدر و توانمندی در منطقه است. ظرفیت‌ها و توانایی اقتصادی عظیمی دارد. توانایی و جایگاه ممتاز ایران در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه بر کسی پوشیده نیست. ایران همواره شریک سازنده برای طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور کمک به ایجاد صلح، ثبات و آرامش و امنیت در منطقه بوده است.

او تاکید کرد : رویکرد این چند کشور اروپایی که به صورت افراطی از ابزارهای غیردیپلماتیک علیه ایران استفاده می‌کنند، نه کمکی به این کشورها و ملت‌هایشان و نه کمکی به جایگاه آن‌ها در منطقه خواهد کرد.

کنعانی با بیان این که این کشورها را به دیپلماسی، حکمت و تدبیر دعوت می‌کنیم، تاکید کرد : اینکه آن‌ها تحریم‌های جدیدی اعمال کنند پاسخ ایران متناسب و متقابل خواهد بود و واکنش مقتضی را نشان خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مواضع تند مقامات آلمان در مورد ایران نیز بار دیگر گفت: چه مقامات دولتی آلمان و چه اعضای پارلمان این کشور هم به گذشته دور خودشان و کشورشان و سابقه طولانی نقض حقوق بشر و هم به نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران در ارتباط با تسلیح یک رژیم متجاوز به سلاح‌های شیمیایی و به کارگیری علیه شهروندان ایرانی نگاه کنند کشوری که سابقه تاریک نقض فاحش حقوق بشر به ویژه علیه ملت ایران دارد، در جایگاهی نیست که ما را در موضوعات حقوق بشری مواخذه کرده یا مورد تحریم قرار دهد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز