تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

هشدار نارنجی هواشناسی؛ بارش برف و باران در راه ۸ استان

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود.
کد خبر: ۵۰۸۴۵

هشدار نارنجی هواشناسی؛ بارش برف و باران در راه ۸ استان

  به نقل از ايسنا؛ سازمان هواشناسی کشور نسبت به نفوذ سامانه بارشی، بارش باران و برف و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی در ۸ استان خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف در نواحی گرمسیر با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد با تگرگ خبر داد.

این مخاطرات در روز چهارشنبه (۲۵ آبان‌ماه) در کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان و روز پنج شنبه (۲۶ آبان ماه) در خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، تسریع در برداشت چغندر قند و تعجیل در کشت دیم محصولات پاییزه تا قبل از شروع بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری، تسریع در برداشت سیب زمینی، پیاز و چغندر قند در استان اصفهان، تسریع در کشت محصولات پاییزه و برداشت خرما در استان خوزستان و تسریع در کاشت سبزی و صیفی‌جات در جنوب استان خوزستان را توصیه می‌کند.

بر اساس توصیه هواشناسی امکان دادن کود به محصولات کشت شده فراهم باشد، ترمیم دیواره حوضچه‌های پرورش ماهی و دریچه‌های استخرها جهت جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر، خودداری از آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان چهارمحال و بختیاری نیز مد نظر قرار گیرد.

این سازمان همچنین بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش، خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌‌ها با توجه به وقوع بارش‌، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی روی مزارع هنگام وقوع بارش، مدیریت عملیات کشاورزی در باغات مرکبات و نخیلات در استان بوشهر و عملیات آماده‌سازی زمین در زراعت نخود پاییزه دیم در استان کرمانشاه را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : هواشناسی باران برف
ارسال نظر

آخرین اخبار روز