تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

تلاش آمریکا برای گشودن حریم هوایی عمان به روی اسرائیل

باز شدن آسمان عربستان به روی اسرائیل، یکی از جنبه‌های مهم سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه بود.
کد خبر: ۵۱۰۲۰

تلاش آمریکا برای گشودن حریم هوایی عمان به روی اسرائیل

به نقل از ایسنا؛ یک رسانه آمریکایی از تلاش‌های آمریکا برای گشودن حریم هوایی عمان به روی رژیم صهیونیستی و دیدار مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه عمان در این باره خبر داد.

 سایت آمریکایی آکسیوس اعلام کرد که اخیرا دیداری میان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با سید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان انجام و طی آن درباره پرونده بازگشایی حریم هوایی این کشور بر روی هواپیماهای رژیم صهیونیستی و اتخاذ تصمیم مشابه عربستان توسط عمانی‌ها گفت‌وگو شده است.

این رسانه به نقل از چند مقام آمریکایی و صهیونیست نوشت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از ژوئیه گذشته در تلاش بوده تا عمانی‌ها را متقاعد کند که حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی اسرائیل باز کنند، اما عمانی‌ها چندین موضوع و درخواست‌های از ایالات متحده داشتند و خواستار تحقق این خواسته‌ها در ازای اتخاذ تصمیم بازگشایی حریم هوایی به روی اسرائیل شده‌اند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی با بیان اینکه در سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه عمان به واشنگتن برای اولین بار گفت‌وگوی راهبردی صورت گرفت و چندین موضوع دیگر از جمله یمن و امنیت منطقه مورد بحث و بررسی میان مقامات دو کشور قرار گرفت، ابراز امیدواری کردند که پیشرفت صورت گرفته در جریان مذاکرات هفته گذشته در واشنگتن راه را برای عمان هموار کند تا حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی اسرائیل باز کند.

علی‌رغم باز شدن حریم‌هوایی عربستان به روی هواپیماهای رژیم صهیونیستی، اما اخیرا شرکت هواپیمایی اسرائیلی «آرکیا» اعلام کرد که پروازهای خود به هند را به دلیل ادامه امتناع عمان از عبور هواپیماهای اسرائیل از حریم هوایی این کشور لغو کرد.

امتناع مستمر عمان باعث شد که این شرکت هواپیمایی به دلیل لغو پروازهایش و بازگرداندن پول به اسرائیلی‌هایی که پس از موافقت ریاض برای استفاده از حریم هوایی عربستان در پروازهای این شرکت به هند، پروازهای خود را رزرو کرده بودند، خسارات سنگینی را متحمل شود.

درواقع مخالفت عمان با عبور هواپیماهای اسرائیل از حریم هوایی این کشور به معنای ناکام ماندن توافق عربستان و تل‌آویو در این راستا است و اگرچه شرکت‌های هواپیمایی تل‌آویو اجازه پیدا کرده‌اند که از آسمان عربستان عبور کنند، اما برای کوتاه شدن پروازها به مقاصد شرق آسیا، هواپیماهای اسرائیلی نیاز دارند که از آسمان عمان نیز عبور کنند.

اوایل تیرماه، عربستان اعلام کرد که آسمانش را به روی هواپیماهای تمامی کشورها و طرف‌های جهان باز می‌کند.

با این تصمیم، عربستان به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ضداسرائیلی‌اش که به مدت ۷۴ سال آن را اجرا کرده بود، پایان داد.

کمی بعد از اعلان عمومی حکومت عربستان، شرکت «ال‌عال» به همراه یک شرکت کوچکتر هواپیمایی اسرائیلی به نام «آرکیا» اعلام کردند که برای گرفتن مجوز پرواز از آسمان عربستان اقدام کرده‌اند.

باز شدن آسمان عربستان به روی اسرائیل، یکی از جنبه‌های مهم سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز