تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

واردات نامحدود داروهای بیهوشی

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر مشکلی رخ ندهد، می‌توانیم تا پایان سال صادر کننده سرم شویم.
کد خبر: ۵۱۳۸۴

واردات نامحدود داروهای بیهوشی

به نقل از ایسنا؛ رییس سازمان غذا و دارو گفت: ظرف چند روز گذشته بیش از ۵۰۰ هزار داروی بیهوشی در مراکز درمانی کشور توزیع شد و کمبودهای غیربحرانی هم تا حدود دو ماه دیگر رفع می‌شود.

 دکتر حیدر محمدی با بیان اینکه کمبودهایی در داروهای بیهوشی وجود دارد که به علت نبود تولیدکننده داخلی، واردات این داروها را نامحدود کردیم، گفت: ظرف چند روز گذشته بیش از ۵۰۰ هزار داروی بیهوشی در مراکز درمانی کشور توزیع شد و کمبودهای غیربحرانی هم تا حدود دو ماه دیگر رفع می‌شود.

محمدی با بیان اینکه تولید سرم در کشور به اندازه نیاز نیست، گفت: ماهانه یک و نیم تا دو میلیون تن بیش از تولید به سرم نیاز داریم که از شهریور ماه وارداتش آغاز شد. در برخی استان‌ها مشکل تأمین سرم وجود داشت که مازاد سرم در مناطق دیگر از طریق شرکت‌های پخش به مناطق دچار کمبود منتقل می‌شود.

محمدی گفت: با تلاش شرکت‌های تولید کننده از حدود چند هفته دیگر به ظرفیت تولید سرم، یک میلیون تن اضافه می‌شود و یک شرکت داروسازی در تبریز هم در حال آماده سازی برای تولید سرم است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر مشکلی رخ ندهد، می‌توانیم تا پایان سال صادر کننده سرم شویم.

محمدی با بیان اینکه تا اواخر این هفته مشکل آنتی بیوتیک نیز حل می‌شود، گفت: شرکت‌های داروسازی و صنعت کشور پیش بینی این افزایش نیاز را برای تأمین آنتی بیوتیک نمی‌کردند. با این حال آنتی‌بیوتیک‌ها سه شیفت در حال تولید است و تا اواخر هفته در سقف ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار عدد وارد کشور می‌شود. پیش تر هم حدود ۵۰ تن آنتی بیوتیک خوراکی وارد شده بود.

محمدی گفت: سال گذشته بیش از ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید شد و به تدریج واردات را محدود می‌کنیم. برای تولید دارو نیازمند حمایت وزارت صمت و واردات تجهیزات هستیم. اخیرا هم مصوبه‌ای داشتیم که با حذف تعرفه واردات، از تأمین تجهیزات تولید دارو حمایت شود.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، ‌وی گفت: در عین حال اجازه دادیم از کشورهای همسایه ماده اولیه برای تولید دارو وارد شود و در مورد تأمین برخی هم که مشکل جهانی داشتند، نیازمند به کارگیری سیاست خارجی هستیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز