تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰

تداوم روند کاهش تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها

در تیرماه تورم نقطه به نقطه به 54 درصد افزایش یافت، اما در مرداد ماه تورم به 52.2 درصد رسید که 1.8 درصد کمتر از تیر ماه بود و با تداوم این روند کاهشی در شهریور ماه به 49.7 درصد، در مهر ماه به 48.6 درصد و آبان ماه به 48.1 درصد رسید.
کد خبر: ۵۱۷۸۰

تداوم روند کاهش تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها

به نقل از ایرنا؛ کاهش ۳ درصدی نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در آبان ماه و تداوم این روند در ماه‌های اخیر، دورنمای مثبتی درباره کاهش تورم نشان می‌دهد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ گزارش روزنامه هم میهن با عنوان «تورم ۶۱ درصدی مواد غذایی» توضیح داد: یکی از معتبرترین روش‌های بررسی تورم، شاخص نقطه به نقطه به عنوان یک شاخص پیش‌نگر است که تغییرات شاخص تورم را نسبت به مدت مشابه سال قبل مقایسه می‌کند در عین حال، یک استاندارد جهانی است که توسط بسیاری از کشورها محاسبه و اعلام می‌شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه ۱۴۰۱، در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است و نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۳ واحد درصدی به ۶۷٫۷ درصد رسیده است.

همچنین طبق اعلام مرکز آمار، از شاخص قیمت مصرف‌کننده دهک‌های هزینه‌ای در آبان‌ماه ۱۴۰۱، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در آبان کاهش یافته و از ۷۰٫۷ درصد به ۶۷٫۷ درصد کاهش یافته، این نرخ برای دهک اول ۷۲٫۶ درصد و دهک دهم ۶۶ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه از آن جهت حائز اهمیت است که دورنمای تورم و مسیر آتی تورم سالانه را نشان می‌دهد و واکنش سریع‌تری به تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها دارد و به عبارتی تغییرات نرخ تورم نقطه به نقطه، در یک فرایند تدریجی اثر خود را بر تورم سالانه نشان می‌دهد.

در اردیبهشت‌ماه هم که سیاست اصلاح ارز ترجیحی اجرایی شد، تورم نقطه به نقطه با رشد 3.7 درصدی معادل 39.3 درصد شد. در خردادماه، تورم نقطه به نقطه با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شد و به 52.2 درصد رسید.

این رشد به دلیل اجرای سیاست مردمی کردن یارانه‌ها بود و با توجه به اینکه رشد قیمت‌ها ناشی از سیاست پولی و رشد بیش از حد نقدینگی نبود، به سرعت در ماه‌های بعد تغییر جهت داد. در تیرماه تورم نقطه به نقطه به 54 درصد افزایش یافت، اما در مرداد ماه تورم به 52.2 درصد رسید که 1.8 درصد کمتر از تیر ماه بود و با تداوم این روند کاهشی در شهریور ماه به 49.7 درصد، در مهر ماه به 48.6 درصد و آبان ماه به 48.1 درصد رسید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز