تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷

۶ میلیون زائر ایرانی در صف حج عمره

در برخی از استان‌ها با هماهنگی کمیته امداد و تقبل هزینه‌ها اقشار آسیب‌پذیر را به عتبات اعزام کردیم در استان قزوین نیز می‌توان از ظرفیت خیرین و کمیته امداد و استانداری برای انجام این سفرها استفاده کرد.
کد خبر: ۵۱۸۸۶

۶ میلیون زائر ایرانی در صف حج عمره

به نقل از ایسنا؛ رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای تشرف به حج عمره، ۶ میلیون شهروند طی سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و برای اعزام حجاج، مکاتباتی را طی ۲ ماه گذشته با عربستان انجام داده‌ایم و منتظر اعلام زمان جلسه از طرف مقابل هستیم اما تا به این لحظه اقدامی انجام نشده است.

سید صادق حسینی در مراسم تکریم و معارفه مدیران حج و زیارت استان قزوین که صبح امروز ۸ آذر ۱۴۰۱ در اداره حج و زیارت قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در زمانی زندگی می‌کنیم که حکمرانی اسلامی، برگ زرینی از تمدن اسلامی را ایجاد کرده است. در سال‌های ابتدایی آغاز همایش پیاده‌روی اربعین ۴۰ هزار نفر حضور داشتند اما طی این سال‌ها این رقم افزایش یافته و در سال جاری به سه میلیون و ۵۰۰ هزار زائر رسیده است البته این رقم تعداد افرادی است که با پاسپورت اعزام شده بودند و زائرانی هم بدون گذرنامه در این همایش شرکت کردند، اما هیچ‌یک از زائران با مشکل اسکان و غذا مواجه نشدند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: شعار انقلاب ارتقای معنویت بود و اربعین حاصل خون شهداست و تا زمانی که پرچم به دست حضرت ولیعصر (عج) برسد این سیل خروشان آرام نخواهد گرفت. دنیای استکبار حضور میلیونی زائران در اربعین را سانسور می‌کند و حضور عده‌ای قلیل در خیابان را حضور میلیونی اعلام می‌کند، آنان از آزادی زن سخن می‌گویند اما این شعارشان حقیقت ندارد بلکه اهداف‌شان دسترسی آزاد به زن است و می‌خواهند همان فضای رژیم پهلوی را بلکه بدتر، دنبال کنند.

حسینی تصریح کرد: در اوایل انقلاب منافقین افرادی را با ظاهر مذهبی و بسیجی ترور می‌کردند لذا ۱۷۵۰۰ شهید ترور تقدیم انقلاب کردیم؛ بساط منافقین با طرح پیشنهادی شهید اویسی برچیده شد و اگر رشادت‌های آن سال‌ها نبود منافقین الان هم مظلوم‌کشی می‌کردند. انقلاب اسلامی مانند یک نهال بود و اکنون در اوج اقتدار قرار دارد و رهبر از میز مذاکره مقتدرانه صحبت می‌کنند.

وی گفت: استان قزوین از جمله استان‌هایی است که در اعزام عتبات خوب عمل کرده است اما جای کار وجود دارد و کارگزاران و کارکنان حج و زیارت استان نباید منتظر مردم باشند بلکه باید دنبال مشتاقان زیارت بروند. دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یک ظرفیت بسیار بزرگ در استان قزوین است و اگر بخواهیم بین جوامع پیوند ایجاد کنیم می‌توانیم آن را در دانشگاه بین‌المللی دنبال کنیم علاوه بر آن جمعیت دانشجویان مراکز علمی و دانشگاهی قزوین نسبت به جمعیت استان بسیار است و باید از این ظرفیت استفاده حداکثری داشته باشیم چرا که اگر دانشجو با اهل بیت (ع) و معنویت پیوند بخورد صیانت از درون دانشگاه و خانواده اتفاق خواهد افتاد.

راه‌اندازی سفرهای ارزان قیمت به عتبات

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: باید سفرهای زیارتی ویژه دانشجویان، اساتید دانشگاه و هنرمندان را فعال کنیم؛ با توجه وضعیت اقتصادی، در دیگر استان‌ها برای تسهیل زیارت از تسهیلات بانکی استفاده شده است تا دانشجویان و اقشار آسیب پذیر با سفرهای اقساطی و ارزان قیمت به عتبات مشرف شوند. سفرهای ارزان قیمت را طراحی کرده‌ایم که افراد از تهران با مبلغ ۳ میلیون تومان به عتبات مشرف می‌شوند زیرا معتقدیم باید این سفرهای ارزان قیمت را توسعه دهیم.

وی مطرح کرد: برخی از اقشار درخواست سفرهای هوایی را دارند برای همین یکی از شرکت‌ها سفرهای عتبات را به صورت ویژه راه‌اندازی کرده است، طراحی سفرهای ویژه و سفرهای ارزان قیمت به عتبات از جمله اقداماتی بوده است تا نیازهای متفاوت زائران را پاسخگو باشیم.

حسینی خاطرشان کرد: در برخی از استان‌ها با هماهنگی کمیته امداد و تقبل هزینه‌ها اقشار آسیب‌پذیر را به عتبات اعزام کردیم در استان قزوین نیز می‌توان از ظرفیت خیرین و کمیته امداد و استانداری برای انجام این سفرها استفاده کرد.

وی اعلام کرد: هشت کاروان برای اعزام حجاج در استان قزوین فعالیت دارند و اگر ظرفیت ملی افزایش پیدا کند ظرفیت استانی نیز قابل افزایش خواهد بود، امسال عربستان ظرفیت کامل را پذیرش خواهد کرد و طبق جدول از ۳۰ دی، ثبت‌نام حج تمتع را آغاز خواهیم کرد. معمولاً یک هزارم جمعیت هر کشور برای حج تمتع دعوت می‌شوند البته سال گذشته در اعزام حجاج غافلگیر شدیم چون عربستان دیر اعلام کرد و کارگزاران یک روز قبل از زائران در عربستان حضور پیدا کردند در حالی که در سال‌های گذشته کارگزاران از یک ماه و نیم قبل برای آماده‌سازی شرایط به عربستان می‌رفتند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: امسال زمان کافی برای برنامه‌ریزی داریم و ضعف سال‌های گذشته احصا شده و برای رفع آن اقدام خواهیم کرد البته امسال اعزام‌های زوجی را در دستور کار قرار خواهیم داد تا بدین طریق از مشکلات کاسته شود و بر این اساس ۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت را به اعزام‌های زوجی تخصیص دادیم همچنین ۲۰ درصد غذای زائران به صورت خود پخت و در محل اسکان انجام خواهد شد.

وی اشاره کرد: برای حج عمره ۶ میلیون نفر از گذشته تا کنون ثبت‌نام کرده‌اند و برای اعزام حجاج به عمره مکاتباتی را طی ۲ ماه گذشته با عربستان انجام داده‌ایم و منتظر اعلام زمان جلسه از طرف مقابل هستیم اما تا به این لحظه اقدامی انجام نشده است. در سال‌های گذشته ۹۰۰ هزار نفر برای عمره مشرف می‌شدند شاید به خاطر شرایط ارزی نتوانیم این تعداد اعضا مرا داشته باشیم اما حداکثر تلاش خود را برای اعزام به عمره خواهیم داشت.


حسینی تأکید کرد: هرچقدر فضا را معنوی‌تر کنیم ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش بیشتری خواهد داشت، در شهرهایی که اعزام به عتبات و حجم بیشتر بوده طلاق، ناهنجاری‌های اجتماعی، سرقت و اعتیاد نیز کمتر بوده است.

وی اعلام کرد: ۶۰ هزار کارگزار حج و زیارت در کشور و ۱۵۰۰ کارگزار حج و زیارت در استان قزوین داریم که کارگزاران بازوانِ سازمان حج و زیارت هستند، در حوزه عتبات استان‌های زنجان و قزوین مطلوب عمل کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: در دیدار با مقامات پاکستان، آنان اعلام کردند که سالانه ۶۰۰ هزار نفر از پاکستان به ایران می‌آیند و اگر سازمان‌دهی صورت گیرد این رقم قابل افزایش خواهد بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز