تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

سوئد و فنلاند به دنبال چراغ سبز آنکارا برای پیوستن به ناتو

  دیدار وزیر خارجه ترکیه ، وزیر خارجه سوئد و پکا وزیر امور خارجه فنلاند در حاشیه نشست وزرای امور خارجه ناتو در بخارست، پایتخت رومانی برگزار شد.  
کد خبر: ۵۱۹۲۸

 

سوئد و فنلاند  به دنبال چراغ سبز آنکارا برای پیوستن به ناتو

به نقل از ایسنا. وزرای امور خارجه سوئد و فنلاند که به دنبال چراغ سبز آنکارا برای پیوستن به ناتو هستند، با همتای ترکیه‌ای خود در حاشیه نشست ناتو در بخارست دیدار کردند.

 

 مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در توییتی با اشاره به پیمان امضا شده در ژوئن سال جاری میلادی که براساس آن دو کشور سوئد و فنلاند قرار بود برای رفع نگرانی‌های امنیتی آنکارا تلاش کنند، نوشت: در این دیدار، ما اقدامات اتخاذ شده همسو با این یادداشت تفاهم سه‌جانبه را بررسی کردیم و بر انتظارات و توقع‌های ترکیه نیز تاکید شد.

 

دیدار میان چاووش‌اوغلو، توبیانس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد و پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند در حاشیه نشست وزرای امور خارجه ناتو در بخارست، پایتخت رومانی برگزار شد.

 

سوئد و فنلاند در مه سال جاری میلادی رسما درخواست الحاق به ناتو را ارائه دادند؛ تصمیمی که به دنبال حمله روسیه به اوکراین اتخاذ شد.

 

اما ترکیه به عنوان یکی از اعضای قدیمی ناتو مخالفت خود را با درخواست عضویت این کشورهای شمال اروپا ابراز کرده و آنها را به تحمل و حتی حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد.

 

ترکیه، سوئد و فنلاند در ژوئن سال جاری میلادی تفاهم‌نامه‌ای را در نشست ناتو در مادرید برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع آنکارا امضا کردند؛ اقدامی که راه را برای عضویت نهایی این دو کشور در ائتلاف ناتو هموار می‌کند.

 

براساس این تفاهم‌نامه، فنلاند و سوئد حمایت کامل خود را از تلاش ترکیه برای مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی‌اش ابراز کردند. برای این منظور، هلسینکی و استکهلم از گروه‌های "حزب اتحاد دموکراتیک" (PYD) و "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) و همچنین سازمان گولن حمایت نخواهند کرد.

 

مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور هشدار داده‌اند که آنکارا تا زمان اجرای کامل این پیمان، با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو موافقت نخواهد کرد.

 

برای عضویت یک کشور در ناتو، تمامی ۳۰ کشور عضو این ائتلاف باید موافقت خود را ابراز کنند.

 

 

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ترکیه فنلاند سوئد
ارسال نظر

آخرین اخبار روز