تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
هشدار پلیس:

خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها ممنوع است

وی با بیان اینکه لازم است شهروندان نیز برای تهیه ارز مورد نیاز خود یا حتی فروش ارز خود به صرافی‌ها و بانک‌های مجاز مراجعه کنند، گفت: معامله ارز حتما باید در شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز انجام شود.
کد خبر: ۵۲۰۶۵

هشدار پلیس: خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها  ممنوع است

 به نقل از ایسنا، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ تاکید که هرگونه خرید و فروش ارز با هر مبلغی در خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌های مجاز و از طریق افرادی مانند دلالان و ... ممنوع است.

 اگر گذرتان به خیابان منوچهری، خیابان فردوسی، سبزه میدان و ... در تهران افتاده باشد، حتما افرادی را دیده‌اید که زیر لب چند کلمه را تکرار می‌کنند؛ «دلار»، «یورو»، «ارز» و کلماتی از این دست که عمدتا واحدهای پولی معروف را دربر می‌گیرد. افرادی که خود را فروشنده و خریدار ارز معرفی کرده و گاهی حتی مدعی خرید آن با قیمتی بالاتر از صرافی و فروش آن با قیمتی کمتر از صرافی نیز می‌شوند. این‌ها دستفروشان ارز یا همان دلالان هستند.

این افراد ارز چندانی نیز همراه خود ندارند و اگر درخواست مبلغ بالای ارز از آنان شود، چند دقیقه مشتری را معطل می‌کنند تا ارز مورد نیاز را تامین کنند. ارزی که حتی گاهی اصالت آن هم می‌تواند مورد بحث باشد، با این وجود همچنان برخی از شهروندان برای خرید و فروش واحدهای پولی خارجی به آنان مراجعه می‌کنند.

آیا خرید و فروش ارز در کنار خیابان مجاز است؟

در این میان پرسشی که مطرح می‌شود، این است که آیا اقدام این افراد برای خرید و فروش ارز در خیابان علاوه بر اینکه دارای ریسک بالایی است، جزو اقدامات مجرمانه نیز تعریف شده یا خیر، موضوعی که رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ، یعنی همان پلیسی که مسئولیت برخورد با سودجویان و سوداگران بازار ارز به آن واگذار شده، به آن پاسخ داده است.

سرهنگ هدایت بهرامی درباره ممنوعیت فروش ارز در کنار خیابان یا به عبارتی دستفروشی ارز اظهارکرد: هرگونه خرید و فروش ارز در خارج از شبکه صرافی و بانکی دلالی محسوب شده و جرم است.بنابراین افرادی که با حضور در کنار خیابان و ... اقدام به خرید ارز از شهروندان یا فروش ارز به شهروندان در خارج از این چرخه می‌کنند مرتکب عملی مجرمانه شده‌اند.

وی با بیان اینکه لازم است شهروندان نیز برای تهیه ارز مورد نیاز خود یا حتی فروش ارز خود به صرافی‌ها و بانک‌های مجاز مراجعه کنند، گفت: معامله ارز حتما باید در شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز انجام شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ درباره اینکه برخی از دلالان ارزی ادعا می‌کنند که فروش جزئی ارز یا اصطلاحا خرده فروشی آن بلامانع است، اظهارکرد: چنین مواردی صحیح نیست. برخی از این افراد ادعا دارند که فروش کمتر از ۱۰ هزار دلار، یا مثلا ۱۰۰۰ دلار نیازی به صرافی و ... ندارد. چنین مواردی اصلا صحیح نیست و اگر ثابت شود که فردی دلالی کرده در واقع مرتکب اقدام مجرمانه شده و با وی برخورد خواهد شد.

بهرامی افزود: البته یک نکته دیگر هم که لازم است شهروندان به آن توجه کنند، اصالت ارز است، معلوم نیست ارزی که آنان از فروشندگان کنار خیابان تهیه کرده‌اند اصل باشد. ممکن است این ارزها جعلی و تقلبی باشد و پس از معامله نیز چون فرد دستفروش محل ثابتی نداشته، امکان یافتن وی وجود ندارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : هشدار پلیس ارز دلار
ارسال نظر

آخرین اخبار روز