تهران ۱۴.۹۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹

رشت دوباره بدون شهردار شد

با توجه به اینکه شهردار با رای دستور موقت دیوان عدالت اداری شروع به کار کرده بود، با لغو این دستور دیگر نمی تواند شهردار باقی بماند.
کد خبر: ۵۲۴۸۹

رشت دوباره بدون شهردار شد

به نقل از ایرنا؛ رشت با حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت شناور بار دیگر بدون شهردار شد و قرارست تا به زودی اعضای شورای اسلامی این شهر سرپرست شهرداری رشت را انتخاب و معرفی کنند.

رییس شورای اسلامی شهر رشت: بعد از اینکه در جلسه استیضاح سیدامیرحسین علوی به عنوان شهردار نتوانست حداکثر رای اعتماد اعضای شورای اسلامی رشت را برای ادامه کار در مجموعه شهرداری کسب کند، شکایتی را مبنی بر مصوبه شورا به دیوان عدالت اداری تنظیم کرد که در نهایت از سوی شعبه ۴۵ دیوان با حکم دستور موقت، وی به تصدی پست شهرداری رشت بازگشت.

محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه علاوه بر دیوان عدالت اداری، هیات مرکزی حل اختلاف وزارت کشور رای خود را مبنی بر ابطال مصوبه شورا صادر کرده بود، اضافه کرد: ما نیز اعتراض خود را هم به هیات مرکزی حل اختلاف وزارت کشور و هم به شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری که بعد "پرونده به شعبه ۲۶ ارجاع داده شد" اعلام کردیم که در نهایت حکم دستور موقت مبنی بر بازگشت شهردار لغو شده‌است.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس با توجه به اینکه شهردار با رای دستور موقت دیوان عدالت اداری شروع به کار کرده بود، با لغو این دستور دیگر نمی تواند شهردار باقی بماند.

رییس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه علاوه بر آن دستور عدم اجرای رای هیات مرکزی حل اختلاف وزارت کشور که پیش از این رای بر ابطال مصوبه شورا، صادر شده بود گرفتیم، افزود: بر این اساس، نامه‌ای به شهردار رشت ارایه شد که وی دیگر نمی‌تواند در این جایگاه قرار گیرد و حضور وی در پست شهرداری رشت مسئولیت قانونی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه باید در اولین جلسه شورای اسلامی رشت سرپرست شهرداری انتخاب شود و جلسات هفتگی شورا روزهای شنبه برگزار می‌شود، در مکاتبه ای به فرماندار خواستار برگزاری جلسه فوق العاده برای انتخاب شهردار رشت تا قبل از شنبه هفته آینده شدیم.

سید امیرحسین علوی هفتم مهرماه پارسال در جلسه علنی شورا با ٩ رای اعضا و با تعریف و تمجید تعدادی از اعضای شورای اسلامی این شهر که " پس از مدتی از مخالفان وی شدند" انتخاب شد و تقریبا بعد از یک ماه "پنجم آبان" با دریافت حکم از سوی وزارت کشور رسما کلید شهرداری رشت را به دست گرفت اما در کمتر از سه ماه موضوع طرح سوال و استیضاح از او آغاز شد که در چند مرحله توانست اکثریت اعضای شورای اسلامی را قانع کند.

آخرین استیضاح شهردار رشت هشتم تیرماه امسال پس از چندین روز کشمکش و لغو جلسه در دقایق پایانی جلسه به دلیل عدم ارسال صورتجلسه شورا به فرمانداری با توجه به اینکه تمامی مصوبات شورا طبق قانون باید به کمیته تطبیق فرمانداری رشت ارسال و تایید شود و حاشیه های دیگر بالاخره در ۱۸ تیرماه برگزار و با اکثریت آرا برکنار شد و بلافاصله مجتبی خدمت بین دانا از کارکنان شهرداری با ٩ رای به عنوان سرپرست معرفی شد.

در همان ایام چهار عضو شورا طی نامه‌ای به فرماندار، اعتراض خود را به روند رای گیری شورا اعلام کردند، البته در همان جلسه نیز یک عضو شورای اسلامی رشت از موافقان شهردار نسبت به نتیجه رای‌گیری اعتراض کرده بود اما راه به جایی نبرد نکته قابل تامل اینکه قبل از رای گیری پیش بینی می‌شد که حداقل چهار عضو شورا حامی قطعی شهردار رشت هستند به این ترتیب نتیجه رای گیری با شوک اعضای موافق مواجه شده بود. "در جلسه هشت رای به قانع نشدن پاسخ های شهردار و سه رای مبنی بر قانع شدن از جواب ها اعلام شده بود".

این موضوع پس از چند روز سر و صدا در فضای مجازی و رسانه های محلی، به حاشیه رفت و پس از مدتی حکم رییس شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۱ شهریور امسال بار دیگر شوک عجیبی را در شورای اسلامی، مجموعه شهرداری و شهروندان رشت ایجاد کرد، " رییس شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکم خود را مبنی بر توقف مصوبه شورا در رابطه با عزل شهردار رشت اعلام و عنوان کرد که تا تعیین تکلیف نهایی و صدور رای قطعی امیرحسین علوی سکان مدیریت شهری رشت را یکبار دیگر بر عهده بگیرد به این ترتیب علوی بار دیگر راهی شهرداری رشت شده بود اما امروز بار دیگر بر اساس توضیحات یاد شده شهرداری را ترک کرد.

رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز