تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶

آمریکا: مدرکی مبنی بر ارسال موشک از ایران به روسیه ندیده ایم

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در عین حال ادعا کرد که واشنگتن شاهد تداوم ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه بوده است.
کد خبر: ۵۲۵۶۰

آمریکا: مدرکی مبنی بر ارسال موشک از ایران به روسیه ندیده ایم

به نقل از ایرنا؛ هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا مدرکی مبنی بر انتقال موشک های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین ندیده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در عین حال ادعا کرد که واشنگتن شاهد تداوم ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه بوده است.

این مقام ارشد کاخ سفید مدعی شد: ما می دانیم که پایگاه صنعتی دفاعی روسیه تحت فشار قرار گرفته است. آنها نمی توانند با نیازهای تسلیحاتی خود همگام شوند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با جایگزین کردن تسلیحات به خصوص مهمات هدایت شونده دقیق مشکل دارد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران با بیان این‌که مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است، افزود: مایل هستم تأکید کنم این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

به گزارش ایرنا، نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با ارسال یادداشتی به روزنامه واشنگتن پست، به دنبال ادعاهای جدید این روزنامه در خصوص راه اندازی خط تولید پهپاد در روسیه، تاکید کرد: به دنبال ادعای استفاده از پهپادهای ایران در درگیری های اوکراین، ایران درخواست نشست کارشناسی مشترک با مقامات اوکراین را نمود تا این ادعاها را بررسی کند.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: گام های مهمی تاکنون در تعامل مشترک کارشناسان دفاعی ایران و اوکراین برداشته شده است و این امر تا از بین رفتن هرگونه سوء تفاهم در این رابطه ادامه خواهد داشت.

نمایندگی ایران همچنین خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه براساس توافقات فیمابین از سالها قبل دارای همکاری‌های دفاعی ، علمی و تحقیقاتی مشترک هستند که به قبل از آغاز جنگ اوکراین باز می گردد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل ادامه داد: ضمن اینکه پنج سال دوره محدودیت‌های تسلیحاتی ایران درقطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته است و ایران می تواند متناسب با نیاز و اولویت‌های خود با سایر کشورها همکاری دفاعی داشته باشد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران در اوکراین با اتخاذ مواضع شفاف، پیوسته و تزلزل ناپذیر، تاکید کرده است که همه اعضای سازمان ملل متحد باید بطور کامل به اصول و اهداف مندرج در منشور ملل متحد و قوانین بین المللی از جمله حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی کشورها احترام بگذارند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز