تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
حسین مدرس خیابانی :

اولین نشست وزرای گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هندبه میزبانی سیستان‌ و بلوچستان برگزار می‌شود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اولین اجلاس بین‌المللی وزیران گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هند به زودی در استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۲۶۵۴

اولین نشست وزرای گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هندبه میزبانی سیستان‌ و بلوچستان برگزار می‌شود

حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان را پایتخت فرهنگی شرق کشور توصیف کرد و گفت: تا کنون چندین جشنواره‌ فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله، صنایع‌دستی، لباس اقوام و خوراک با استان‌های حاشیه خلیج فارس برگزار کردیم؛ اما قرار است با همکاری کشورهای پاکستان و هندوستان همایش بین‌المللی فرهنگی گردشگری وزیران گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی استان سیستان و بلوچستان به زودی برگزار شود.

در نوروز ۱۴۰۱ از بیش از ۱.۵میلیون مسافر میزبانی کردیم

مدرس خیابانی گفت: استان سیستان و بلوچستان علاوه بر سواحل بسیار زیبا و دیدنی مکران، دارای آثار باستانی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و صنایع دستی برجسته و جهانی است و در حال حاضر پنجمین مقصد گردشگری کشور است. موسیقی نواحی بلوچ و گویش‌های شعر و ادب منطقه باعث ارتقا جایگاه فرهنگی استان شده است. جذابیت‌های سیستان و بلوچستان کم نظیراست.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به تعدد و پراکندگی جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی گردشگری استان گفت: چابهار، چاه نیمه‌ها، ساحل درک، شهر سوخته، کوه‌ گِل‌فشان و کوه تفتان، سفال‌ روستای جهانی کلپورگان، از جاذبه‌های منحصر به فرد و شگفت‌انگیز این استان محسوب می‌شود که همیشه مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است، ما در نوروز ۱۴۰۱ از بیش از ۱.۵میلیون مسافر و گردشگر میزبانی کردیم.

 

وزارت میراث فرهنگی امکان بهره‌مندی از تسهیلات توسعه زیرساخت را فراهم کند

مدرس خیابانی به نقش و اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: منطقه چابهار با پول دولت ساخته شده است، برای ساخت این منطقه پول مردم، سرمایه‌گذار و بخش خصوصی استفاده نشده است، امیدوارم با سیاست‌های جدیدی که تدوین می‌شود، زمینه حضور بخش خصوصی فراهم شود.

استاندار سیستان و بلوچستان به طول ساحل ۴۰۰ کیلومتری سواحل مکران اشاره کرد و گفت: هنوز تا رسیدن به جایگاه کیش و قشم خیلی فاصله داریم، در این جزایر خیلی سرمایه‌گذاری شد، وسعت کوچکتری هم دارند، آنچه که در زمینه صنعت گردشگری جزایر کیش و قشم دیده می‌شود ناشی از پول و سرمایه‌گذاری دولت نیست، بلکه اثرات پول مردم است، به‌رغم ظرفیت‌های خیلی خوبی که از نظر موقعیت منطقه‌ای و جذابیت‌های سواحل مکران، در چابهار هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: هتل‌های چابهار همان هتل‌های قبلی است؛ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هم برای توسعه گردشگری منابع چندانی ندارد تا کار موثری انجام دهد، این وزراتخانه امکان بهره‌مندی فعالان بخش خصوصی از تسهیلات توسعه زیرساخت را باید فراهم کند.

اولین نشست وزرای گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هندبه میزبانی سیستان‌ و بلوچستان برگزار می‌شود

کاربری شهر تیس را به گردشگری دریایی تغییر دادیم

مدرس خیابانی به ایجاد و توسعه شهر جدید تیس اشاره کرد و گفت: این شهر در ابتدا برای طرح نهضت ملی مسکن ایجاد شده بود، ولی ما کاربری آن را به شهر گردشگری، ورزش‌های ساحلی گردشگری دریایی تغییر دادیم، و بخش کوچکی را هم به مسکن‌سازی اختصاص دادیم.

زرآباد تنها نقطه‌ کشور در کشت و تولید طبیعی میوه‌های گرمسیری استاستاندار سیستان و بلوچستان سواحل صخره‌ای بریس را مناطق زیبا و بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: از ساحل بریس و اسکله پسابندر تا بندر گواتر بسیاز زیباست، در منطقه گردشگری درک کویر به دریا می‌رسد یا در غرب مکران در منطقه زرآباد دریا به مزارع میوه‌های گرمسیری می‌رسد؛ منطقه زرآباد تنها نقطه‌ کشور است که امکان کشت و تولید میوه‌های گرمسیری مانند موزه و انبه در محیط آزاد وجود دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان ناشناخته ماندن ظرفیت‌ها و جذابیت‌ها را باعث عدم توسعه صنعت گردشگری سیستان‌و بلوچستان دانست و گفت: متاسفانه همه زیبایی‌های این استان زیر سایه اخبار مربوط به مواد مخدر و ارائه تصویر غیرواقعی قرار گرفته است، همه خوبی این استان را زیر سایه قاچاق مواد مخدر و فعالیت‌های تروریستی دفن کرده‌اند در صورتی که سیستان و بلوچستان به لحاظ تنوع فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری بسیار غنی است،.

 

در یکسال به اندازه ۲۰ سال جاده دو بانده ساختیم/ اعتبار لازم تامین شود، راه آهن خاش به چابهار می‌رسد

مدرس خیابانی به وسعت و پهناور بودن استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین موضوع از نظر مرزی و گردشگری توسعه راه‌سازی است، در گذشته سالی فقط ۱۰ کیلومتر جاده دوبانده ساخته شده است، در دولت سیزدهم در همین پانزده ماه ۲۲۳ کیلومتر جاده دوبانده ساخته‌ایم، یعنی در یکسال به اندازه ۲۰ سال جاده دو بانده ساخته‌ایم، این در حالی است که آن زمان هر کیلومتر جاده با ۳۰۰ میلیون تومان ساخته میشد، اما الان برای هر کیلومتر باید ۱۳ میلیارد تومان هزینه کنیم.

از مجموع ۱۲۷ مصوبه سفر رئیس جمهوری به استان، حدود ۳۷ مصوبه کامل اجرا شده، بیش از ۷۰ مصوبه در دست اجرا است و کمتر از ۱۵ مصوبه اجرایی نشده است

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه حمل و نقل در حوزه گردشگری بسیار مهم است، گفت: تعداد پروازها به مقصد زاهدان و چابهار و از زاهدان به مشهد و شهرهای دیگر افزایش پیدا کرده است، در بخش حمل و نقل خط‌ آهن زاهدان-خاش تکمیل شده است، اگر ۷هزار میلیارد تومان اعتبارلازم تامین شود، خاش به چابهار برسد ریل سراسری وصل شود، قطعا توسعه گردشگری، تجارت و بازرگانی منطقه افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز