تهران ۱۰.۹۹° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۰.۹۹°
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
نویسنده زهره احمدی - روان شناس

جشنی برای چشم و هم‌چشمی

کد خبر: ۵۳۰۳۹

جشنی برای چشم و هم‌چشمی

 وقتی چشم و هم‌چشمی ملاک زندگی افراد می‌شود، آن وقت است که مشکلات خانوادگی در دل خانواده سایه می‌گستراند. جشن تعیین جنسیت، جشن دندانی، جشن خداحافظی مای‌بیبی و ده‌ها بدعت جدید به‌عنوان عاملی برای فخرفروشی و چشم و هم‌چشمی در خانواده‌ها شده که این ماجرا می‌تواند شروع اختلاف در خانواده‌هایی باشد که توان برگزاری چنین مراسمی را ندارند.

این جشن‌ها در بیشتر موارد نمایشی است و در واقع برخی زوج‌ها فقط برای این‌که خوشحالی خود را به رخ دیگران بکشند، اقدام به برگزاری چنین جشن‌هایی می‌کنند، زیرا اصولا این افراد از قبل جنسیت بچه را می‌دانند و فقط در برابر دیگران وانمود می‌کنند که کاملا سورپرایز شده‌اند.

نکته این است زوج‌هایی که چنین جشن‌هایی را برگزار می‌کنند، باید حواس‌شان به این باشد که این هزینه‌ها می‌تواند قسمتی از درآمد خانواده را به خودش اختصاص دهد در حالی که هیچ دستاوردی برای آن‌ها ندارد. علاوه بر این نه با فرهنگ ما همخوانی دارد و نه با سنت و شریعت ما.

باید در برگزاری این مراسم کمی محتاط عمل کرد. توجه کنیم زوج‌های زیادی در اطراف ما زندگی می‌کنند که سال‌هاست درحسرت بچه‌دار شدن مانده‌اند. در برگزاری چنین مراسمی حواس‌مان به این زوج‌ها هم باشد و کاری نکنیم که برگزاری یک جشن یا مهمانی باعث دل شکستگی زوج دیگری شود.

بحث دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد، این است که بسیاری از زوج‌های جوان توان برگزاری چنین مراسمی را ندارند و افرادی که تصمیم می‌گیرند انواع و اقسام جشن‌ها را برای کودک خود برگزار کنند باید حواس‌شان به این زوج‌ها هم باشد، زیرا بار‌ها همین مراسم بی‌اهمیت سبب بروز مشکل در زوج‌های دیگر شده و گاهی کار آن‌ها را تا پای میز دادگاه خانواده هم کشانده است.

برگزاری شادی و دورهمی خوب است، اما هدف از برگزاری چنین مراسمی اضافه کردن شادی جمعی است.

این را باید به یاد داشت تا کاری نکنیم که دل کسی را بشکنیم یا این‌که دیگران را برای تقلید از جشنی که ما عامل برگزاری آن بوده‌ایم به زحمت و قرض بیندازیم.

 

روزنامه جام جم

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز