تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۷.۷۹°
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

اسپیس ایکس ۵۴ ماهواره «استارلینک» به فضا پرتاب کرد

استارلینک، یک مجموعه بزرگ و همیشه در حال رشد از ماهواره‌های پهن‌باند است که خدمات اینترنتی را به مردم سراسر جهان ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۵۳۴۲۴

اسپیس ایکس ۵۴ ماهواره «استارلینک» به فضا پرتاب کرد

 به نقل از ایسنا، شرکت اسپیس ایکس روز شنبه ۵۴ ماهواره اینترنتی استارلینک را با موشک فالکون۹ به فضا پرتاب کرد.

موشک فالکون۹ (Falcon 9) شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) روز شنبه ۱۷ دسامبر به فضا پرتاب شد و رکورد قابلیت استفاده مجدد موشک را برای این شرکت افزایش داد.

موشک فالکون۹ در ساعت ۴:۳۲ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی، همراه با ۵۴ ماهواره اینترنتی استارلینک(Starlink) اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی(KSC) ناسا در فلوریدا بلند شد.

نخستین مرحله موشک کمتر از ۹ دقیقه بعد به زمین بازگشت و روی یک سکوی فرود شناور بدون ‌سرنشین اسپیس ایکس فرود آمد که در اقیانوس اطلس قرار داشت. اسپیس ایکس پس از پرتاب در یک توئیت نوشت: فرود مرحله نخست فالکون۹، پانزدهمین پرتاب و فرود این تقویت‌کننده را تکمیل کرد.

اسپیس ایکس تایید کرد که مرحله فوقانی موشک، حمل ۵۴ ماهواره استارلینک را به سوی مدار پایین زمین ادامه داد و همه آنها را حدود ۱۵.۵ دقیقه پس از پرتاب، طبق برنامه‌ریزی مستقر کرد.

استارلینک، یک مجموعه بزرگ و همیشه در حال رشد از ماهواره‌های پهن‌باند است که خدمات اینترنتی را به مردم سراسر جهان ارائه می‌دهند.

این شرکت تا به امروز بیش از ۳۵۰۰ ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب کرده است و قصد دارد تعداد بیشتری را نیز به فضا بفرستد. اسپیس ایکس از «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» (FAA) برای استقرار حدود ۳۰ هزار ماهواره از نسل بعدی استارلینک درخواست مجوز کرده است و قصد دارد آنها را با استفاده از موشک «استارشیپ»(Starship) در اعماق فضا مستقر کند. اداره هوانوردی فدرال آمریکا اخیرا برای ۷۵۰۰ فروند از این ماهواره‌ها موافقت کرده است اما نظر آن در مورد بقیه هنوز مشخص نیست.

پرتاب شنبه، سومین پرتاب طی دو روز گذشته برای اسپیس ایکس بود. روز جمعه ۱۶ دسامبر نیز یک موشک فالکون۹، ماهواره «توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی»(SWOT) را برای ناسا از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ(VBG) در کالیفرنیا پرتاب کرد. یک ماموریت دیگر، دو ماهواره را برای شرکت مخابراتی «اس‌ای‌اس اس.آ.»(SES S.A.) از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال (CCSFS) در فلوریدا پرتاب کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز