تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

آیامازوت‌ علت آلودگی هوای تهران است؟

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در نیروگاه های تهران از سوخت مازوت استفاده نمی شود بلکه علت اصلی تشدید آلودگی هوای تهران وجود ترکیبات کربن دار و گوگرد دار در سوخت خودروها است.
کد خبر: ۵۳۵۹۲

آیامازوت‌ علت آلودگی هوای تهران است؟

هادی بیگی نژاد درباره علل تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها در فصول سرد سال، بیان کرد: زمانی که هوا گرم است، شاهد گردش هوا هستیم اما با سرد شدن هوا و وقتی اختلاف دمای طبقات فوقانی هوا با طبقات پایین نزدیک به سطح زمین خیلی زیاد نیست، چرخش هوا اتفاق نمی افتد که در فصول سرد سال ما با این پدیده مواجه هستیم.

در نیروگاه های تهران مازوت سوزی نداریم

وی ادامه داد: این پدیده خود سبب باقی ماندن ذرات آلاینده در هوای نزدیک به سطح زمین شده و زمینه آلودگی هوا را فراهم می کند. اینکه گفته می شود علت تشدید آلودگی هوای تهران مازوت سوزی در نیروگاه هاست، غلط است. ما در نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نمی کنیم، در سایر نیروگاه ها مازوت سوزی داریم اما در نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نمی شود.

 بنزین و گازوئیل مصرفی خودروها ترکیبات کربن‌دار ایجاد می کند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما اگر فرض بگیریم که در تهران حدود پنج میلیون خودرو تردد دارند، اگر یک میلیون موتورسوار نیز به آن اضافه کنیم حدود ۶ میلیون خودرو و موتور در سطح تهران تردد می کنند که به طور طبیعی این وسایل نقلیه یا گازوئیل و یا بنزین می سوزانند. زمانی که ذرات بنزین و گازوئیل با هوا مخلوط شده و سوزانده می شود ترکیبات کربنی ایجاد می کند. برخی از این ترکیبات کربنی به شکل دوده بوده و برخی از آنها به شکل دوده نیست، گاهی ترکیبات گوگرد دار نیز از این طریق وارد هوا می شود.

روزانه تناژ بالایی گاز کربن‌دار و گوگرد دار در تهران تولید می‌شود

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه تناژ بالایی گاز کربن دار و گوگرد دار روزانه در تهران تولید می شود که این رقم صرفا برای خودروها است و صنایع و واحدهای تولیدی نیز قطعا این ترکیبات را تولید می کنند، گفت: این تناژ بالای ترکیبات کربن دار و گوگرد دار در فصل سرد وارد هوایی می شود که اصلا چرخشی ندارد.

راهی جز کنترل تردد خودروها و فعالیت واحدهای تولیدی نداریم

بیگی نژاد افزود: تنها راهکار کوتاه مدت برای کنترل این وضعیت این است که کمتر از خوردهای شخصی استفاده شود و  ساعت کار واحدهای تولیدی نیز کاهش پیدا کند و فعالیت واحدهایی که تولید گازهای مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، اکسیدهای گوگرد و ترکیبات کربنی دارند باید محدود شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هم مردم و هم مسئولان در کنترل آلودگی هوا مسئولیت بر عهده دارند،‌ گفت: بار دیگر تاکید می کنم بر اساس گزارشی که کمیسیون انرژی دریافت کرده است در نیروگاه های تهران از مازوت استفاده نمی شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز