تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵

تهران درصدر بیشترین سوانح شغلی قرار گرفت

گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد حوادث و آسیب‌های شغلی مشمولان قانون کار در سال گذشته کاهش داشته و تهران در صدر بیشترین تعداد حادثه‌دیدگان شغلی بوده است.
کد خبر: ۵۴۰۷۳

تهران درصدر بیشترین سوانح شغلی قرار گرفت

 همه ساله در جهان بیش از یک میلیون نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و عده بسیاری دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

به موجب بند ۸ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، حادثه اتفاقی پیش بینی نشده است که تحت تاثیر عامل یا عوامل خارجی و در اثر عمل یا اتفاقی ناگهانی رخ می‌دهد و موجب صدمانی بر جسم و روان فرد بیمه شده‌ می‌شود.

حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار، به حادثه‌ای گفته می‌شود که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ دهد و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامدهای آن به شمار می‌رود.

مطابق گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار از آمار سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ از مجموع کل بیمه شدگان  در معرض حادثه شغلی، ۴۵ هزار و ۹۰۴ نفر دچار حادثه شغلی شدند که این تعداد کاهش ۳.۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹داشته است. از کل حادثه دیدگان شغلی، ۶۲۱ مورد منجر به فوت و ۵۳ مورد منجر به از کار افتادگی کلی شده است. بیشترین تعداد حادثه دیدگان شغلی نیز متعلق به استان‌های تهران، ‌ البرز و اصفهان بوده است.

 

گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار همچنین حاکی از آن است که ۹۵.۸ درصد حادثه دیدگان مرد و ۴.۲ درصد زن هستند و بیشترین تعداد حادثه دیدگان شغلی مربوط به گروه‌های سنی ۳۴-۳۰ ساله و ۳۹-۳۵ ساله به ترتیب با ۲۲.۶ درصد و ۲۰.۷ درصد است که نشان می‌دهد ۴۳.۳ درصد از کل حادثه دیدگان شغلی مربوط به این دو گروه سنی بوده‌اند.

نتایج این گزارش در خصوص آسیب‌های شغلی ایجاد شده در سال گذشته بیانگر آن است که با توجه به بازرسی‌های صورت گرفته از کارگاه‌های مشمول قانون کار، تعداد آسیب‌های شغلی ثبت شده مشمولان قانون کار ۸۹۳۱ نفر ـ حادثه بوده که کاهش ۳.۹ درصدی نسبت به آمار سال ۱۳۹۹ داشته است. از کل آسیب‌های شغلی، ۷۶۸ مورد منجر به فوت شده و در بین فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت ساختمان بیشترین سهم را در آسیب‌های شغلی منجر به فوت داشته است

 در ماده ۹۵ قانون کار بر نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار توسط کارفرمایان تاکید شده و باید شرایط صیانت از کارگران را به‌ طور دقیق بررسی کنند. در همین راستا گسترش نظارت بر کارگاه‌های مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی از جمله اقدامات وزارت کار در یکسال اخیر بوده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز