تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

تولید انرژی در مریخ با توربین بادی

استفاده از یک منبع نادیده گرفته شده مانند باد در مریخ می‌تواند باعث اکتشافات فضایی جدید شود. این مطالعه گام دیگری به سوی درک بهترین مریخ و روش‌های سکونت در این سیاره است.
کد خبر: ۵۴۱۷۳

تولید انرژی در مریخ با توربین بادی

به نقل از صداوسیما؛ محققان معتقدند با وجود فشار کم هوا در مریخ، تولید انرژی با استفاده از توربین‌های بادی ممکن است روی سیاره سرخ میسر باشد.

پژوهشگران بیان کردند؛ طوفان‌های گرد و غبار قدرتمندی در مریخ وجود دارد که مسئول از دست رفتن بسیاری از فناوری‌هایی هستند که در طول سال‌ها به سیاره سرخ فرستاده شده اند. پیشتر تصور می‌شد که قدرت این طوفان‌ها فقط برای بلند کردن ذرات گرد و غبار در هوا کافی است و برای تولید انرژی کاربرد ندارد. با این حال، پژوهش‌های جدید این فرضیه را زیر سوال می‌برد و نشان می‌دهد که نیروی باد می‌تواند در مریخ مفید باشد.

خورشید یکی از رایج‌ترین منابع انرژی در مریخ است، از این رو بسیاری از ماموریت‌ها به واسطه طوفان شن طعمه غبار اجتناب ناپذیری می‌شوند که پانل‌های خورشیدی را مسدود می‌کند. گفتنی است که انرژی خورشیدی دارای معایب مشخصی است، یعنی فقط برای درصد مشخصی از روز در دسترس بوده و این درصد‌ها بر اساس مکان و زمان سال مریخی متفاوت است. همچنین ارسال باتری ذخیره سازی انرژی لازم به مریخ برای پشتیبانی از یک مأموریت با خدمه انسانی بسیار گران است، بنابراین یک منبع جایگزین برای انرژی پایه مورد نیاز است.

تصور عمومی وجود دارد که باد جو مریخ برای تامین نیروی لازم کم است. اما تحقیقات در مورد اینکه چگونه می‌توان بیشترین بهره را از انرژی باد برد، منجر به برخی پیشرفت‌های تکنولوژیکی شده است که می‌تواند آن را به منبع انرژی بادوام تری در مریخ تبدیل کند.

ابتدا، درک اینکه باد در مریخ چقدر نیرو تولید می‌کند، مفید خواهد بود. برای انجام این کار، محققان ناسا به مدل‌های جهانی آب و هوای مریخ (GCM) روی آوردند. مدل‌های جهانی آب و هوای مریخ سرعت باد و همچنین چگالی آن را در سطح مریخ پیش بینی می‌کند. از آنجا، محققان می‌توانند حداقل انرژِی که این دستگاه تولید می‌کند را محاسبه کنند.

بنا بر اعلام وبگاه یونی‌ورزتودی (universetoday)، محققان همچنین به چندین نکته جالب توجه هنگام پژوهش درباره استفاده از انرژِی باد در مریخ اشاره می‌کنند. اول اینکه سرعت باد در فاصله ۵۰ متری از سطح مریخ به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر مأموریت‌های آینده قصد استفاده از نیروی باد را دارند، بهتر است به جای توربین‌هایی که به زمین نزدیک‌تر هستند، توربین‌های بلند به خدمت بگیرد.

دیگر این که باد نسبت خوبی در مقابل انرژی خورشیدی در سیاره سرخ ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، تابش خورشید در طوفان‌های گرد و غبار به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، اما قدرت باد در آن زمان‌ها افزایش می‌یابد. همچنین، شب‌های طولانی‌تر در زمستان در سیاره سرخ باعث می‌شود که نیروی باد به عنوان منبع انرژی بالقوه از خورشید سبقت بگیرد.

استفاده از یک منبع نادیده گرفته شده مانند باد در مریخ می‌تواند باعث اکتشافات فضایی جدید شود. این مطالعه گام دیگری به سوی درک بهترین مریخ و روش‌های سکونت در این سیاره است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز