تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹

فعالیت بیش از ۱۷ هزار نفر زن در صنعت نفت

زینب قیصری، مشاور وزیر نفت در امور بانوان ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه) در آیین گرامیداشت روز زن و تکریم مادر، پیام وزیر نفت به مناسبت روز مادر را قرائت کرد.
کد خبر: ۵۵۲۴۲

فعالیت بیش از ۱۷ هزار نفر زن در صنعت نفت

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ وزیر نفت اعلام کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از زنان در گروه‌های مختلف شغلی اعم از فنی و مهندسی، مالی و بارزگانی، بهداشت و درمان، پژوهشی و مطالعاتی حتی بهره‌برداری در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی در صنعت مشغول به‌کار هستند.

زینب قیصری، مشاور وزیر نفت در امور بانوان ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه) در آیین گرامیداشت روز زن و تکریم مادر، پیام وزیر نفت به مناسبت روز مادر را قرائت کرد.

جواد اوجی در این پیام با اشاره به اینکه میلاد خجسته زهرای اطهر (س)، اسوه عصمت و طهارت، حکمت و معرفت، الگوی تمام جهانیان و روز زن و تکریم مادر را به شما عزیزان به‌ویژه زنان شاغل و همسران گرانقدر کارکنان صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، عنوان کرد: یکی از افتخارات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکا به نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف بدرخشند.

وی افزود: هیچ دوره‌ای مانند امروز زنان محقق و دانشمند و متخصص در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فنی و مهندسی نداشته‌ایم. نقش سازنده زنان ایرانی در عرصه‌های توسعه کشور اعم از علمی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بی‌بدیل و لایق تحسین و تکریم است، از این رو باید کوشید تا از یک سو با کشف توانمندی‌های عظیم آنان و رفع موانع احتمالی، زمینه حضور چشمگیر و تأثیرگذار نیمی از سرمایه انسانی جامعه را در توسعه کشور فراهم کرد و از سوی دیگر، نقش بی‌بدیل آنان در مدیریت کانون خانواده را مورد توجه قرار داده و ارج نهاد.

وزیر نفت تاکید کرد: صنعت نفت به‌عنوان دانش‌بنیان‌ترین صنعت کشور همواره از متخصص‌ترین و شایسته‌ترین زنان بهره‌مند بوده است، هم‌اکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از زنان در گروه‌های مختلف شغلی اعم از فنی و مهندسی، مالی و بازرگانی، بهداشت و درمان، پژوهشی و مطالعاتی حتی بهره‌برداری در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی مشغول به‌کار هستند.

وی ادامه داد: صنعت نفت همواره از وجود بانوان فرهیخته بهره برده است و همچنان تلاش داریم زمینه را برای بهره‌مندی صنعت از خدمات تخصصی ایشان که از سطح تحصیلات بالاتر و میانگین سنی کمتری برخوردارند فراهم سازیم. گستردگی صنعت نفت و تنوع مشاغل آن این امکان را ایجاد می‌کند که با شناسایی استعدادها و قابلیت‌های زنان و به‌کارگیری آنها از این فرصت و پتانسیل هرچه بیشتر استفاده کرد.

اوجی تاکید کرد: زنان در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ تعداد قابل توجهی از نیروهای جذب‌شده به صورت ممتاز را تشکیل می‌دهند. پس از اشتغال در حدود دو دهه به لحاظ سازمانی و فردی، پتانسیل و شرایط احراز پست‌های مدیریتی و مشاغل بالای سازمان را کسب کرده‌اند، لذا حضور زنان در بخش‌های مدیریتی سازمان، چه در بخش عملیاتی و چه در بخش ستادی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود در دیدار با بانوان بر استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرب در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور تأکید داشته‌اند از تمامی معاونین و مدیران عامل می‌خواهم با رفع موانع، زمینه تأثیرگذاری هرچه بیشتر بانوان را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه خانواده واحد بنیادین و سنگ بنای جامعه و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار معنوی کشور و نظام است، گفت: در همین راستا سیاست‌های کلی در حوزه خانواده و جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به قوای سه‌گانه ابلاغ شد که بر مبنای آن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم هم خانواده‌مداری را یکی از ارزش‌های راهبردی سند تحول دولت مردمی قرار داد. بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات و حمایت‌های خوبی قابل اجراست. در همین راستا کارگروهی در وزارت نفت ذیل شورای‌عالی فرهنگی تشکیل شده که تاکنون جلسات متعددی تشکیل داده و بندهایی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با قوانین نفت منطبق شده است و سازوکار اجرای آنها دیده شده و در قالب مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی جاری شده و برخی مفاد آن نیز در حال تطبیق و برنامه‌ریزی برای اجرا هستند و به‌عنوان یک تکلیف قانونی همه شرکت‌های تابع وزارت نفت موظف به اجرای آن هستند. تلاش داریم با توجه به فرصت‌هایی که این قانون برای ما ایجاد می‌کند به‌عنوان صنعت دوستدار خانواده الگوی سایر سازمان‌ها باشیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زنان شاغل که ذیل قانون حمایت از خانواده هم دیده شده و به‌عنوان الزام قانونی برای ماست بحث ایجاد مهدکودک مجاور است و در حال حاضر در مسیر فراهم آوردن بسترهای استفاده از آن هستیم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک محقق می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه بحث بعدی حمایت قانونی از زنان سرپرست خانوار و زنان خودسرپرست است. اینجانب دغدغه رفع مشکلات ایشان را دارم، از تمامی مدیران منابع انسانی شرکت‌ها نیز همین توقع و انتظار را دارم، گفت: نکته دیگر اولویت‌بخشی به نحوه گذران اوقات فراغت و ورزش همگانی خانواده‌های شاغلان و بهره‌مندی عادلانه و منصفانه بانوان کارمند و خانواده‌های ایشان از تمامی فرصت‌ها، امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی است که در تدارک برنامه‌هایی در این خصوص هستیم.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز