تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

زندگی و دود

علی سرزعیم
کد خبر: ۵۵۲۹۹

ما ایرانیان دیگر سودای توسعه را از ذهنمان بیرون کردیم و سقف آرزوها را پایین آوردیم. اینک به حداقل‌ها راضی هستیم. بتوانیم نفس بکشیم، آب شرب داشته باشیم، سرپناه امن برابر زلزله و حوادث داشته باشیم و... اما چرا در تامین چنین اقلام ابتدایی دچار صعوبت شده‌ایم؟

▫️توجیه اصلی برای #آلودگی_هوا ی تهران آن است که چون مصرف گاز توسط خانوارها شدید است و گاز برای تامین سوخت نیروگاه موجود نیست، به ناچار #مازوت با سولفور بالا سوزانده می‌شود. دیدگاه دیگری مطرح است که چون به‌دلیل #تحریم، انبارهای انباشت مازوت پر شده، کشور گزینه‌ای جز سوزاندن ندارد.

▫️دیدگاهی معتقد است مشکل از زمانی شروع شد که روابط خارجی خراب شد و کشور در سراشیب انزوا قرار گرفت. آقای #احمدی‌نژاد و رفتارهای غیرمتعارفش در عرصه بین‌الملل، زمینه را برای انزوا فراهم و نتیجه آن شد که سرمایه‌گذاری خارجی در مخازن گاز مشترک نشد و دیگر نمی‌توان عرضه را افزایش داد.

▫️اما تقاضای گاز رو به افزایش و پیامد طبیعی این وضعیت کمبود گاز و سوزاندن مازوت در زمستان است. نتیجه آنکه برای #هوای_پاک باید روابط خارجی را اصلاح کرد تا با افزایش عرضه گاز و سرمایه‌گذاری خارجی در میادین جدید و مشترک، مشکل #زمستان را رفع کرد. پس هوای پاک به #برجام گره می‌خورد.

▫️یک تحلیل جایگزین آن است که اگرچه افزایش استخراج #گاز از میادین مشترک نیازمند بهبود روابط خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی است، اما گاز موجود برای تامین نیازهای داخلی کافی است. مشکلی که وجود دارد مصرف فزاینده و بی‌رویه گاز در بخش خانگی و تجاری است.

▫️تجربه نشان داده که تبلیغ و توصیه و همه کارهای بی‌حاصلی که با عنوان #فرهنگ‌سازی انجام می‌شود، نمی‌تواند تغییر رفتار ایجاد کند. قیمت بسیار پایین گاز موجب شده فرهنگ استفاده از لباس گرم در زمستان رخت بربندد و ایرانیان عادت کنند که در زمستان با لباس تابستان درخانه و اداره حاضر شوند.

▫️تجربه نشان داده که تبلیغ و توصیه و همه کارهای بی‌حاصلی که با عنوان #فرهنگ‌سازی انجام می‌شود، نمی‌تواند تغییر رفتار ایجاد کند. قیمت بسیار پایین گاز موجب شده فرهنگ استفاده از لباس گرم در زمستان رخت بربندد و ایرانیان عادت کنند که در زمستان با لباس تابستان درخانه و اداره حاضر شوند.

▫️قطع گاز صنایع بزرگ مثل پتروشیمی‌ و فولادی‌ها خسارت شدیدی برای اقتصاد دارد و کشور را از منابع ارزی محروم و سهامداران آنها را متضرر می‌کند. قطع گاز نیروگاه‌ها هم تنفس را دشوار کرده و بیشتر مردم #ایران را به بیماری‌های تنفسی مبتلا و قتل عامی تدریجی و بی‌صدا صورت خواهد داد.

▫️تنها راه‌حل یا افزایش بسیار شدید قیمت گاز است یا #سهمیه‌بندی مصرف گاز و قطعی پیاپی آن در مناطق مختلف. برخی معتقدند این راه‌حل اقتصادی در عمل بخت اجرای کمی دارد؛ چون نظام سیاستگذاری فاقد #سرمایه_اجتماعی لازم برای اصلاح قیمت گاز و ممکن است اعتراضات سیاسی شدیدی را به وجود آورد.

▫️قطعا تعطیل کردن مدرسه یا ادارات یا زوج و فرد کردن راه‌حلی جدی برای مشکل نخواهد بود. بی‌تصمیمی در برابر چنین وضعیتی غیرقابل توجیه است و همه در برابر پیامدهای وخیم آن برای کل جامعه مسوول هستند.

▫️به باور من هنوز می‌توان با مردم صحبت کرد و به آنها نشان داد که زیان وصل #گاز خانگی و #مازوت سوزاندن در نیروگاه به مراتب بیشتر از قطع گاز خانگی و تجاری خصوصا درباره پرمصرف‌هاست. این وظیفه سیاستمداران است که با مردم سخن بگویند و آنها را متقاعد کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز