تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

بعد از ۱۷ روز؛ پایان کشمکش دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۲

در نهایت بنا بر اعلام رییس مجلس، از امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ تشکیل شده و کلیات بودجه نیز در جلسه علنی دوم بهمن مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.
کد خبر: ۵۵۳۰۶

بعد از ۱۷ روز؛ پایان کشمکش دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۲

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، امروز بعد از ۱۷ روز لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد؛ روندی توام با کشمکش و حرف و حدیث از این‌رو که مجلس به تقدم تعیین تکلیف برنامه توسعه معتقد بود اما دولت نظر دیگری داشت.

 طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید بودجه سالیانه ‌را حداکثر تا ۱۵ آذر به مجلس تقدیم کند اما امسال بودجه در ۵ دی با نامه رسمی رییس جمهور و بدون جداول به مجلس ارائه شد.

از طرف دیگر موعد تمدید برنامه ششم توسعه پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و باید تکلیف برنامه در سال آینده هم مشخص شود؛ یعنی یا برنامه ششم مجددا تمدید شود یا برنامه هفتم به تصویب برسد.

نظر رییس مجلس و تعدادی از نمایندگان بر این بود که طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید اول لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند یا برنامه ششم را تمدید کند و مجلس بعد از این روند، وارد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شود؛ نظری که بر اساس آن لایحه بودجه سال آینده اعلام وصول نشد. در همین زمینه نظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس در ۷ دی به ایسنا گفته بود: «با تصمیم هیات رییسه مجلس، تا زمانی که تکلیف برنامه هفتم مشخص نشود، لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام وصول نخواهد شد.»

اما همه نمایندگان مجلس با این نظر هیات رییسه هم‌نظر نبودند و در واقع در این مدت دو صدا از مجلس شنیده شد؛ گروهی بر اعلام وصول لایحه بودجه و تمدید برنامه ششم اصرار داشتند و گروهی دیگر معتقد بود که مجلس وارد بررسی لایحه برنامه هفتم شده و رسیدگی به بودجه به سال آینده موکول شود و بودجه به صورت چند دوازدهم به تصویب برسد.

نظرات مختلف نمایندگان به جایی رسید که دیروز صحن مجلس شاهد برگزاری جلسه غیرعلنی کوتاهی برای بحث و گفت‌وگو درباره تقدم و تاخر بررسی لوایح برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ بود و قرار شد امروز هم این جلسه هم برای تعیین تکلیف نهایی به صورت غیرعلنی تشکیل شود.

در همین حین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته گفت: دولت تکلیف قانونی برای تدوین لایحه بودجه را انجام داده و اکنون مجلس باید اعلام وصول کند و به زودی قانون برنامه هفتم توسعه را هم تقدیم مجلس می‌کنیم.

اما برخلاف انتظارات شب گذشته موسوی سخنگوی هیات رییسه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که رییس جمهور چهارشنبه برای تقدیم بودجه به مجلس می‌آید.

در حالی که گمانه‌زنی‌هایی درباره تشکیل نشدن جلسه غیرعلنی به دلیل تقدیم بودجه مطرح می‌شد، مجلس جلسه غیرعلنی را برگزار کرد؛ نشستی که بنا بر توضیحات غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر، در آن روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه بحث و بررسی قرار گرفته است.

مجلس با شروع جلسه علنی، پیش از حضور رییس جمهور وارد دستورات کاری خود شد؛ رییسی هم دقایقی قبل از ساعت ۱۰ به مجلس آمد و در پشت تریبون قرار گرفت و با تشریح ویژگی های لایحه بودجه، گفت: بخش اول لایحه بودجه که مربوط به شرکت‌هاست اول آبان تقدیم مجلس شد و آنچه از مسائل مربوط به شرکت‌ها بود که نیاز داشت قانونگذار وقت بیشتری برای بررسی آن داشته باشد، در زمان مقرر به مجلس ارسال شد.

وی افزود: پنج دی ماه هم لایحه بودجه تقدیم مجلس شد. دوبخشی‌ شدن بودجه منجر به این شد که بخش تبصره و احکام قبلاً ارسال شود و با دومرحله‌ای شدن تصویب و تدوین بودجه طبیعتاً بخش مربوط به جداول را امروز به مجلس تقدیم می‌کنیم.

در نهایت بنا بر اعلام رییس مجلس، از امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ تشکیل شده و کلیات بودجه نیز در جلسه علنی دوم بهمن مجلس مورد بررسی قرار می گیرد؛ این سخنان را می توان پایانی بر کشمکش مجلس و دولت تعبیر کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : مجلس دولت بودجه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز