تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

زاخارووا: مسکو در حال تدارک نشست وزرای خارجه روسیه-سوریه-ترکیه است

ما قصد داریم به تقویت روابط دوجانبه‌مان و همکاری در انجمن‌های "سازمان پیمان امنیت جمعی"، "اتحادیه اقتصادی اوراسیا" و "کشورهای مستقل مشترک‌المنافع" در شیوه‌های ممکن ادامه دهیم
کد خبر: ۵۵۳۹۳

زاخارووا: مسکو در حال تدارک نشست وزرای خارجه روسیه-سوریه-ترکیه است

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا؛ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، نشست وزرای امور خارجه روسیه، سوریه و ترکیه در حال تدارک است.

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری گفت: تاریخ نشست میان سرگئی لاوروف، مولود چاووش‌اوغلو و فیصل مقداد، وزرای امور خارجه روسیه، ترکیه و سوریه هنوز مشخص نشده است و ما در حال تدارک این نشست هستیم.

وی همچنین به دنبال حمله تروریستی روز چهارشنبه مقابل ساختمان وزات امور خارجه افغانستان در کابل، از مقامات افغانستان خواست تا اقدامات فعالانه‌ای را در راستای ریشه‌کن کردن تهدید تروریستی در این کشور انجام دهند.

فرمانده پلیس افغانستان اعلام کرد که در این حمله پنج غیرنظامی کشته شدند در حالی که یک منبع نزدیک به خبرگزاری اسپوتنیک تعداد کشته شدگان را 21 تن اعلام کرده که اکثر قربانیان نیز از کارمندان این وزارتخانه بوده‌اند. داعش مسئولیت این حمله مرگبار را برعهده گرفته است.

زاخارووا گفت: ما انتظار داریم دولت افغانستان تحقیقات جامع و کاملی را درباره این حمله انجام دهند و عاملان این حمله را شناسایی و آنها را به سزای عملشان برساند. ما از مقامات افغانستان می‌خواهیم تا اقدامات لازم را برای ریشه‌کن کردن این تهدید تروریستی در کشور انجام دهند. ما بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با این اهریمن تاکید داریم.

این سخنگو در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: مسکو نسبت به روند منفی در روابط میان آذربایجان و ارمنستان، پدیدار شدن مجدد لفاظی‌های تند و اتهام‌زنی‌های متقابل همراه با تشدید تنش‌ها در این منطقه نگران است و آمادگی خود را برای تسهیل روند دستیابی به یک سازش اعلام می‌کند.

وی از باکو و ایروان خواست تا "حسن نیت" خود را نشان دهند و مشترکا به دنبال یک سازش باشند.

زاخارووا افزود: روسیه برای تسهیل این روند به طرق مختلف آماده است. پیشنهاد مسکو در مورد فراهم کردن پلتفورمی برای مذاکرات باکو-ایروان همچنان بر روی میز است.

وی همچنین گفت: اظهارات ایروان دال بر اینکه حضور صلح‌بانان روسی در ارمنستان تهدیدی برای این کشور است، نامعقول و مضحک است.

زاخارووا تصریح کرد: ما قصد داریم به تقویت روابط دوجانبه‌مان و همکاری در انجمن‌های "سازمان پیمان امنیت جمعی"، "اتحادیه اقتصادی اوراسیا" و "کشورهای مستقل مشترک‌المنافع" در شیوه‌های ممکن ادامه دهیم. در مقابل این عزم، اظهارات ایروان دال بر اینکه حضور روسیه تهدیدی برای امنیت ارمنستان است، مضحک و نامعقول تلقی می‌شود. ارتش و گاردهای مرزی ما برای دهه‌ها کمک شایان توجهی به تضمین امنیت ارمنستان و حفظ مرزهای ارمنستان کرده است. این یک واقعیت عینی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. به‌علاوه، رهبری کنونی ارمنستان پیش‌تر به صورت علنی گفته بود که حضور روسیه با منافع ملی این کشور مطابقت دارد.

این سخنگو همچنین از سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به مینسک در تاریخ 19 ژانویه سال جاری میلادی (29 دی‌ماه) برای مشارکت در نشست مشترک وزاری امور خارجه روسیه و بلاروس و همچنین برگزاری نشست با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور خبر داد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز