تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

مخالفت آمریکا با عادی سازی روابط ترکیه و سوریه 

هر کشوری که قصد ایجاد رابطه با حکومت اسد را دارد باید این سوال را از خود بپرسد که این تعامل چه نفعی به مردم سوریه می رساند.
کد خبر: ۵۵۴۵۶

مخالفت آمریکا با عادی سازی روابط ترکیه و سوریه 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ آمریکا بار دیگر با عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه مخالفت کرد و گفت همه کشورهایی که به دنبال برقراری ارتباط با دولت بشار اسد هستند، باید چگونگی کمک این روابط به مردم سوریه را در نظر بگیرند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: موضع ما در مورد عادی سازی احتمالی با حکومت اسد، مختص به یک کشور خاص نیست. این موضع در خصوص همه کشورها اعمال می شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما به صراحت اعلام کرده ایم که با حکومت اسد روابط خود را عادی نخواهیم کرد و از عادی سازی روابط سایر کشورها با رژیم اسد نیز حمایت نمی کنیم.

پرایس ادامه داد: هر کشوری که قصد ایجاد رابطه با حکومت اسد را دارد باید این سوال را از خود بپرسد که این تعامل چه نفعی به مردم سوریه می رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد: "مردم سوریه قربانی اقدامات بیرحمانه دولت خود شده اند."

به گزارش ایرنا، پیش از این، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، از نشست احتمالی سه جانبه میان خود و رئیس جمهوری های روسیه و سوریه خبر داد و گفت: ما یعنی روسیه، ترکیه و سوریه روندی را آغاز کرده‌ایم و طبق این روند، وزرای خارجه سه کشور دیدار خواهند کرد.

مقامات دولت اردوغان و رسانه های تحت امر حزب حاکم ترکیه، به طور دائم از تلاش برای عادی سازی روابط آنکارا – دمشق حرف می زنند، اما هنوز مشخص نیست که دولت ترکیه و در راس آن حزب عدالت و توسعه، برای جبران خطاهای گذشته و عقب نشینی از تصمیمات و اقدامات غلطی که بحران سوریه را عمیق تر کرد، چه نقشه راهی دارند؛ چرا که هنوز هم آنکارا بر حمایت از تروریست ها در سوریه تاکید دارد و این مساله نشان می دهد که مقامات ترکیه به دنبال تاکتیک در برقراری رابطه با سوریه که آن هم مساله پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه می باشد، هستند و این مساله راهبردی نیست و احتمالا پس از انتخابات ترکیه تغییر کند.

از همین رو، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درخصوص پیشنهاد و درخواست چندباره اردوغان برای دیدار با وی، با خواندن دست او این موضوع را به صراحت به پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده ترکیه موکول کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز