تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸

یک کارشناس: احیای برجام دیر شده اما هنوز قابل حل است

به طور کلی نمی‌توانم ارزیابی مشخصی از روند احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات داشته باشم. فضا تا حد زیادی مبهم و خاکستری است.
کد خبر: ۵۵۴۶۵

یک کارشناس: احیای برجام دیر شده اما هنوز قابل حل است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: با وجود اینکه فضای بازگشت همه طرف‌ها به میز مذاکرات احیای برجام را نامشخص و مبهم می‌دانم اما معتقدم هنوز برجام قابل حل است، دیر شده اما قابل حل است.

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره بن بست ایجاد شده میان ایران و آمریکا و اروپا بر سر بازگشت به مذاکرات هسته‌ای‌ با بیان این‌که «برای این منظور ابتدا باید در داخل بر سر این مساله که می‌خواهیم برجام احیا شود یا خیر به انسجام و وحدت نظر برسیم و این مساله را ابتدا در داخل حل کنیم»، معتقد است: باید تکلیف را با خودمان روشن کنیم؛‌ این حرف به معنای این نیست که ما غرب گرا هستیم یا می‌خواهیم تسلیم شویم. مساله این است که در مراودات بین‌المللی باید امتیاز بدهید و امتیاز بگیرید.

وی با بیان این‌که «شرایط نسبت به سال گذشته که توافق روی میز بود تغییر کرده است»، گفت: چین که این همه روی آن حساب می‌کردیم در عربستان مراوداتی را انجام می‌دهد که هنوز ما مبهوت این مساله هستیم. سه جزیره ایران را برای امارات متحده عربی اعلام کرد و در امور ارضی ما دخالت کرد و بعد مراودات اقتصادی‌اش را به گونه ای با کشورهای حاشیه بسته است که عربستان در این چارچوب حاکم منطقه قلمداد می‌شود. این‌ها برای این است که ما نشستیم و خودمان از خودمان خوب می‌گوییم و خواستار حداکثر امتیازات هم هستیم. خب اگر بتوانید امتیاز بگیرید که خوب است اما در عمل چه شد؟

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این‌که «باید برای دریافت امتیازات بیشتر و بهتر یک تیم متخصص و ماهر داشت که به زبان دنیا آشنا باشد»، ابراز عقیده کرد: باید تیمی را به کار گرفت که واقعیت‌های‌ بین‌المللی را به خوبی بتواند ارزیابی کند. از طرفی این مساله نیازمند آن است که تصمیم گیران داخلی به تیم مذاکره‌کننده اجازه کار دهند تا این توافق بازگردد. به هر حال تیم مذاکره‌کننده گوش و چشمشش به دهان تصمیم‌گیران است تا آن‌ها چراغ سبزی نشان دهند.

ساداتیان درباره رویکرد خصمانه کشورهای اروپایی به ویژه بعد از تحولات سیاسی در ایران و تاثیر آن بر مذاکرات برجامی با بیان این‌که میانجیگری اروپایی‌ها میان ایران و امریکا را از دست داده‌ایم هشدار داد: درست است که ایران تحت شدیدترین تحریم‌هاست اما فعال کردن مکانیسم ماشه وضعیت را از این هم بدتر می کند. اکنون در شرایطی هستیم که هم آمریکا دورتر شده، نه اینکه نزدیک بود بلکه از آن‌چه به ایران و برجام نزدیک بود دورتر شده است و هم اروپایی‌ها و در وضعیت موجود به خاطر اوکراین در موقعیت ضعیفی هم قرار دارند.

این دیپلمات پیشین کشورمان نزدیکی برخی کشورهای منطقه به رژیم صهیونیستی را نیز خوب ندانست و خاطرنشان کرد که با میدان با پشتوانه دیپلماسی می‌تواند همه مسایل مربوط به روابط بین‌الملل یا آن‌چه درباره برجام انتظار داریم را حل کند.

ساداتیان گفت: به طور کلی نمی‌توانم ارزیابی مشخصی از روند احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات داشته باشم. فضا تا حد زیادی مبهم و خاکستری است. تیم مذاکره‌کننده بسیار موثر است، اگر بلد نباشند فقط می روند امتیاز می‌دهند، یا جرات توافق نخواهند داشت. از این رو هم تیم باید ورزیده باشد و هم اجازه‌های لازم به آن‌ها داده شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز