تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۷.۷۹°
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷

جاسوس انگلیس کیست؟

علیرضا اکبری در سال ۹۸ مدتی قبل در پی جاسوسی علیه کشور دستگیر شد.
کد خبر: ۵۵۴۶۹

جاسوس انگلیس کیست؟

به گزارش معاصر به نقل از خبرگزاری مهر؛ ایران در نبرد اطلاعاتی با MI6، ابرجاسوس انگلیس را به دام انداخت و حالا فاتح و شکننده رمزهای غیر قابل نفوذ «انیگما» در جنگ دوم جهانی، اسیر رمز شکن‌های اطلاعاتی ایران شده است.

 گروه سیاست: نبرد اطلاعاتی با جاسوسان باکینگهام بالاگرفته است؛ حالا بعد از چند ماه‌ها از دستگیری، خبر اعدام شاه مهره سرویس اطلاعاتی انگلیس در کشورمان بمب خبری رسانه‌ها شده است. روباه پیر سرخورده از این شکست به روزهای موفق گذشته‌اش در سرزمین ایران حسرت می‌خورد. آنان که دستکم از زمان قاجاریه به صورت مدون و با کمک کمپانی هند شرقی، هر کجای ایران که قدم گذاشتند، نفوذ کردند، رشوه دادند و شبکه ساختند، حالا بشکل سختی به صخره سخت اطلاعاتی کشورمان برخورد کرده‌اند.

جاسوس انگلیس کیست؟

حال خبر دستگیری جاسوس انگلیسی، شاه مهره ملکه منتشر شده است، کسی‌که یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس بود. علیرضا اکبری در سال ۹۸ مدتی قبل در پی جاسوسی علیه کشور دستگیر شد. برهمین اساس و پس از تشکیل پرونده قضائی برای متهم و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارجاع و جلسات رسیدگی با حضور وکیل متهم برگزار گردید و براساس مستندات متقن موجود در پرونده این فرد به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد. در پی اعتراض متهم و فرجام‌خواهی وی، پرونده مجدداً در دیوان عالی کشور بررسی شد و دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام‌خواهی، دادنامه اولیه را ابرام و حکم اعدام اکبری را تأیید کرد.

جاسوس انگلیس کیست؟

ارتباط‌گیری با مراکز حساس از جمله شورای عالی امنیت ملی، وزارت دفاع، ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله اقدامات اکبری با هدف گرفتن اطلاعات و ارائه آن به سرویس جاسوسی MI6 بوده است.

شرح خیانت‌های علیرضا اکبری جاسوس انگلیسی از زبان خود او بسی جای تأمل دارد که چگونه آگاهانه با سرویس جاسوسی بیگانه همکاری می‌کند. اعترافات اکبری نشان می‌دهد که MI6 چقدر دقیق او و مصاحبه‌هایش، مناظراتش و شخصیتش را رصد و آنالیز کرده و از نقاط ضعفش او را جذب خود کرده‌اند.

اکبری چگونه به دام MI6 افتاد

داشتن اطلاعات دست اول، شبکه سازی و حفظ جاسوسان و نفوذی‌ها برای استعمارگر پیر همراه مهم‌ترین راز موفقیت آنها در چپاول ملت‌های شرقی در اشراف اطلاعاتی شأن بوده است. اما گویا سریال کامروایی های آنان به پایان رسیده و بعد نازنین زاغری یک کوه یخ دیگر از سر شبکه جاسوسان هواخواه لندن برای نیروهای گمنام امام زمان (عج) در کشورمان افشا شده است.

این، جاسوس ۶۱ ساله سابقه ۷۰ ماه حضور در جبهه‌های دفاع مقدس داشته و معاونت اسبق حوزه روابط خارجی وزارت دفاع، همکار اسبق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مشاور اسبق فرمانده نیروی دریایی، مسئول اسبق حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع، مسئول اسبق سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸، رئیس اسبق بخش مطالعات دفاع وزارت دفاع، مشاور امور استراتژیک وزیر دفاع و فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری از سوابق وی بوده است. او مدعی است که مبدع دیپلماسی دفاعی کشور بوده و زمانی که در سال ۸۱ بازنشسته می‌شود، دو بنگاه خصوصی مطالعاتی و اقتصادی راه‌اندازی می‌کند.

وی که قدرت تحلیل هم به لحاظ فکری و هم در بیان را داشت با توجه به سوابق کاری و دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده مورد توجه سرویس اطلاعاتی انگلیس MI6 قرار گرفت.

خودش اعتراف کرده است: «سفیران همه آمدند از جمله سفیر انگلیس که یک نفر هم همراهش بود؛ کارتی هم داد؛ من همینجوری گذاشتم در جیبم و تموم شد و رفت بالاخره. یک دعوتنامه برای ما فرستاد و ما هم رفتیم سفارت. تلفن من زنگ خورد، نمی‌شناختم، گوشی را برداشتم، یک آقایی گفت آقای فلانی (اکبری)؟ گفتم، بله من فلانی (اکبری) هستم. گفت، من از طرف سفیر بریتانیا از تهران زنگ می‌زنم، گفتم، خب سفیر بریتانیا در تهران با من چکار دارد؟ گفت که ایشان تمایل دارن د با شما ملاقات و گفتگو کنند».

اینگونه ارتباط‌گیری سفیر و افسر اطلاعاتی MI6 با اکبری انجام می‌شود و از این طریق خارج از روال معمول و بصورت ویژه (وی.آی.پی) ویزا می‌گیرد و به لندن سفر می‌کند.

این جاسوس در بخش دیگر اعترافاتش گفته است که به او گفته‌اند «شما دیگر از این به بعد زحمت هم نکشید. خودتان زنگ بزنید. ما خودمان می آییم مدارک می‌گیریم. اصلاً ویزای طولانی مدت می‌دهیم.»

در ارتباطات بعدی با افسرهای اطلاعاتی انگلیس، پیشنهادی برای راه اندازی مؤسسه مطالعاتی تحقیقاتی در انگلستان دریافت می‌کند. کار این مؤسسه ارائه تحلیل و فکت به موسساتی بود که می‌خواهند در ایران یا منطقه فعالیت اقتصادی کنند و او که همواره علاقه داشت تحلیل‌هایش را در موارد مختلف بیان کند از این ضعفش استفاده می‌شود.

اکبری از سال ۱۳۸۶ متوجه شد که در حال همکاری با سرویس اطلاعاتی انگلیس است، در اعترافاتش می‌گوید: «رفتیم آنجا یک آقایی اومد وارد شد و سلام و علیک کرد. آقای خارجی بود؛ انگلیسی صحبت می‌کرد به اسم آقای مارک. ایشان می‌گفت تمام مصاحبه‌های تو رو این آقا آورده برام دیدم، یعنی با تمام زوایای فکر من آشنا بودن. منظور اینکه نوع نفوذ آنها این است که کاملاً شخص رو بطور دقیق می‌شناختند، اخلاقیاتش را می‌دانند. حتماً اتاقی که برای من می‌گرفتند، حتماً یک جوری بود که دستشویی‌اش رو به قبله نباشد؛ مثلاً برای من از قبل می‌گفتند ۳ تا ملحفه و ۲ حوله اضافه بگذارند که پهن کنم مثلاً زیر پام به عنوان جا نماز، روانشناسی دقیق رفتار شناسی دقیق داشتند، خیلی با پرستیژ به تمام باورهای اعتقادی من احترام تام می گذاشتند».

نکته مهم دیگر درباره اکبری دستمزد بالای او بوده است. اکبری بالاترین دستمزد را در بین جاسوسان انگلیسی می‌گرفته است. خانه‌ای در لندن، امکان تحصیل و پول برای تفریح و … از جمله امکانات اکبری بوده است.

جاسوس انگلیس کیست؟

عفو جاسوس در سال ۸۷

البته اکبری در سال ۱۳۸۷ نیز به جرم جاسوسی دستگیر شده بود و پس از طی مراحل قضائی، با اخذ تعهد مبنی بر عدم ارتباط‌گیری مجدد با سرویس‌ها حکم تعلیقی گرفت. اما او بر تعهد خود پایبند نمایند و مجدداً پس از یک دوره فطرت همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس را شروع کرد.

او در سال ۱۳۸۹ و پس از تعهدش به دستگاه اطلاعاتی کشور، به بهانه بیماری، از کشور خارج شد و اقدام به برقراری ارتباط مجدد با افسران اطلاعاتی انگلیس در اروپا کرد.

اکبری از سال ۱۳۹۱ دوباره به ایران بازگشت و چند سال اول را در یک دوره فترت گذراند. با این حال مجدداً با نزدیک‌شدن به برخی مسئولین و مراکز حساس، سعی کرد اطلاعات خود را به روزرسانی کند و روی تصمیم مسئولین تأثیر بگذارد.

او در زمینه پیشرفت‌های هسته‌ای و خواسته‌های ایران در مذاکرات، مسائل منطقه‌ای و دفاعی و نظامی و همینطور اقتصادی از جمله شناسایی مسیر دورزدن تحریم‌ها و مراودات ایران با کشورهای منطقه و چین و روسیه، به انگلیسی‌ها اطلاعاتی داده است. ارائه اطلاعات در مورد مسئولین، افراد مهم و تأثیرگذار نظام (روحیات و دیدگاه‌ها) از دیگر اقدامات اکبری بوده است.

یکی از این نفرات تأثیرگذار که اکبری شناخت و اطلاعات خوبی از او به بیگانگان داده بود، شهید محسن فخری‌زاده بود. اکبری در بخشی از اعترافاتش گفته بود: «ببینید در فضای موضوعات مهم جمهوری اسلامی که اینها می‌خواستند بدانند، طبعاً یک بخشی اش مساله مذاکرات هسته‌ای بود وقتی اسم سوال کرد که آیا آقای مثلاً فرض کنید دکتر فخری‌زاده می‌تواند اگر یک چنان پروژه‌ای باشد، من می‌گفتم چرا نمی‌تواند، مثلاً سوال راجع به اینکه که حالا مهمترین افراد بین این افراد کدام هستند؟ به تناسب تحولاتی که رخ می‌داد اخبار جاری که یک اتفاقی رخ می‌داد درباره آنها هم سوال می کرد».

جاسوس انگلیس کیست؟

روند همکاری اکبری با MI6 به اینگونه بوده است:

سال ۱۳۸۳: برقراری ارتباط در مهمانی سفیر انگلیس و صدور ویزای وی‌ای‌پی انگلیس.

سال ۱۳۸۴: سفر به انگلیس و ملاقات با افسر MI6.

سال ۱۳۸۵: ادامه ملاقات با MI6 در کشورهای اروپایی.

سال ۱۳۸۶: دریافت ابزار امن ارتباطی از MI6 و تأسیس شرکت پوششی برای توجیه سفر به اروپا.

سال ۱۳۸۷: دستگیری توسط وزارت اطلاعات به جرم جاسوسی و صدور حکم تعلیقی و اخذ تعهد مبنی بر قطع ارتباط با MI6.

سال ۱۳۸۹: سفر به اروپا به بهانه درمان، برقرار ارتباط مجدد با افسر MI6، اجرای سناریوی سکته ساختگی برای توجیه اقامت اروپا، مهاجرات خانواده به انگلیس طبق سناریو MI6، ارتباط با افسران متعدد MI6، اخذ تابعیت انگلیس با حمایت ویژه MI6.

سال ۱۳۹۱: رفت و آمد به ایران و برقراری ارتباط با مسئولین، جمع آوری اطلاعات محرمانه و نفوذ در مراکز تصمیم ساز نظام.

رمزشکن های اطلاعاتی ایران

حال قوه‌قضاییه او را به جرم افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت ملی از طریق انتقال اطلاعات به اعدام محکوم کرده و دیوان عالی کشور نیز این حکم را تأیید کرده است. وزارت اطلاعات نیز با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرده است اکبری یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس بود که اطلاعات مهم کشور را جمع‌آوری و به صورت کاملاً آگاهانه و هدفمند در اختیار این سرویس قرار داده است. او دارای دسترسی‌هایی به برخی دستگاه‌های حساس کشور بود.

او اولین جاسوس انگلوساکسونها در ایران است که قرار است اعدام شود. همین امر انگلیسی‌ها را پریشان کرده چون تبعات این شکست، برای لندن بسیار بزرگ است. حال ایران با دستگیری این سر جاسوس بزرگ، توان بالای اطلاعاتی خود را به رخ روباه پیر کشیده است.

جاسوس انگلیس کیست؟

اعلام حکم اعدام او نشان دهنده عزم راسخ ایران برای ورق زدن سریع تحولات جدید را نشان می‌دهد. گویا قرار است نبرد اطلاعاتی ایران با غرب با قدرت نمایی و برتری عیان ایران ادامه یابد. موضوعی که ترس روباه پیر را با مظلوم نمایی‌های خاص خودش در بی بی سی نشان می‌دهد. فاتح و شکننده رمزهای غیر قابل نفوذ «انیگما» در جنگ دوم جهانی، حالا اسیر رمز شکن‌های اطلاعاتی ایران شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز