تهران ۱۹.۸۴° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
نویسنده مهرسانا اردشیری

گاهی «تنها» باشید

کد خبر: ۵۵۴۹۱

 

 

جام جم آنلاین- ترس از تنهایی موضوعی همه‌گیر است همه ما از تنهایی و تنها شدن می‌ترسیم، زیرا تنها بودن اثر مهمی در ذهن و روان فرد دارد.

بودن در جمع فواید زیادی دارد اما با این وجود می‌تواند استرس‌زا هم باشد، زیرا بسیاری از افراد از قضاوت شدن توسط دیگران واهمه دارند یا مجبور می‌شوند که برای آن‌که در جمعی پذیرفته شوند رفتاری متفاوت با آنچه در ذهن‌شان است اجرا کنند. اینها مواردی است که نشان می‌دهد انسان برخی از وقت‌ها به تنهایی نیز نیاز دارد. تنهایی در برخی مواقع فوایدی هم دارد؛ یکی از آنها شناخت از خود است‌. وقتی ساعتی در روز را تنها هستید، این فضا را پیدا می‌کنید که بدون دخالت دیگران خواست‌ها و علایق خود را به‌خوبی درک کنید. در این زمان بدون این‌که ذهن‌تان به موضوعات دیگر معطوف شود، می‌توانید روی موضوعات جدید متمرکز شوید و دانش‌تان را بالا ببرید. درواقع می‌توانید هر کار مورد علاقه خود را بدون فشار و قضاوت‌های احتمالی دیگران انجام دهید و به‌جای این‌که دائم نگران نیازها، علایق و عقاید دیگران باشید، تمام وقت روی خودتان متمرکز شوید. گاهی اوقات افراد در تنهایی خلاقیت‌شان هم بیشتر می‌شود. کارشناسان به این موضوع تاکید می‌کنند که تنهایی می‌تواند در خلاق‌شدن فرد تاثیرگذار باشد. تنها بودن موجب تغییراتی در مغز می‌شود در واقع این بررسی نشان می‌دهد وقتی فردی تنهاست و تحریکات محیطی در اطراف او وجود ندارد، مغز به خودی خود شروع به راه‌اندازی شبکه‌های خلاقیت خود می‌کند و با بالا بردن قوه تخیل فرد، جای خالی تحریک‌های اجتماعی را پر می‌کند.

البته نباید تنها بودن را با منزوی بودن در یک کفه ترازو قرار دهید، افراد منزوی از دیگران به‌شدت فاصله می‌گیرند و اصولا در هیچ جمع اجتماعی شرکت نمی‌کنند. این افراد در معرض بیماری‌های افسردگی، اضطراب، چاقی، فشار خون بالا و مرگ زودرس هستند اما منظور برای تنها بودن برای مدت زمان زیادی نیست و بحث تنها بودن و خالی کردن ذهن برای یک یا دو ساعت در روز است. اما برخی از کارها نیز به تنهایی برای افراد شاید خوشایند نباشد، مثلا رستوران رفتن یا سینما رفتن از جمله کارهایی است که اصولا افراد از انجام دادن آنها به تنهایی صرف‌نظر می‌کنند. همه افراد، تنهایی را دوست ندارند. اگر شما هم از این دست افراد هستید اما برای آرامش ذهن‌تان باید زمانی را به تنهایی بگذرانید، پس برای آن برنامه‌ریزی کنید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز