تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹

کشف اسناد محرمانه جدید از منزل بایدن توسط وزارت دادگستری آمریکا

این کشف در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده هم به دلیل کشف صدها سند طبقه‌بندی شده در اقامتگاهش در فلوریدا و عدم اجرای احضاریه با تحقیقاتی روبرو است.
کد خبر: ۵۵۹۸۳

کشف اسناد محرمانه جدید از منزل بایدن توسط وزارت دادگستری آمریکا


به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، وکیل شخصی جو بایدن اعلام کرد، کارکنان وزارت دادگستری در زمان جستجوی منزل رئیس‌جمهوری آمریکا در ولمینگتون دلاور به تعدادی سند محرمانه جدید دست یافتند.

 «باب باوئر» وکیل جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: وزارت دادگستری ایالات متحده به منزل رئیس‌جمهوری آمریکا دسترسی کامل دارد، از جمله به یادداشت‌های دست‌نوشته شخصی، فایل‌ها، اسناد، کلاسورها، یادگاری‌ها، لیست‌ کارهایی که باید انجام شود، برنامه‌ها و یادآوری‌هایی که مربوط به چند دهه پیش می‌شوند.

باب باوئر گفت، کارکنان این وزارتخانه «اقلامی را در چارچوب تحقیقات خود در اختیار گرفتند، از جمله شش مورد شامل اسنادی با علامت‌های محرمانه و سایر موارد مرتبط به آنها.» برخی از این اسناد مربوط به دوران خدمت جو بایدن در سنای آمریکا و دوران تصدی او به عنوان معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بود.

وکیل بایدن افزود که وزارت دادگستری آمریکا «همچنین یادداشت‌های دست‌نویس سال‌های معاونت ریاست‌جمهوری را برای بررسی بیشتر دریافت کرد.»

در جریان بازرسی ۱۳ ساعته از خانه بایدن در منطقه دلاور، او و همسرش جیل بایدن حضور نداشتند.

وکیل بایدن روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور پیشنهاد دسترسی به خانه‌اش را داد تا به وزارت دادگستری اجازه دهد تا کل محل را برای یافتن سوابق احتمالی دوران معاون رئیس‌جمهور و مطالب طبقه‌بندی شده بالقوه انجام دهد.

اوایل این ماه وکلای بایدن گفتند اولین دسته از اسناد طبقه‌بندی شده در ۲ نوامبر در «مرکز پن بایدن» که یک اتاق فکر تاسیس شده در واشنگتن دی‌سی است، پیدا شده است. وکلای او گفتند که دسته دوم مدارک هم در ۲۰ دسامبر در گاراژ خانه بایدن در ولمینگتون پیدا شد، در حالی که سند دیگری در انبار همان خانه در ۱۲ ژانویه به دست آمد.

پس از پیدا شدن این اسناد، بایدن گفت که تیم او بلافاصله آنها را به آرشیو ملی و وزارت دادگستری تحویل داده است. هنوز مشخص نیست چرا بایدن این اسناد را نگه داشته است.

بر اساس قانون اسناد ریاست جمهوری، سوابق کاخ سفید پس از پایان یک دولت به آرشیو ملی می‌رود و در آنجا به طور ایمن ذخیره شوند.

یک بازرس ویژه به نام «رابرت هور» برای هدایت تحقیقات در مورد نحوه رسیدگی به اسناد طبقه‌بندی شده منصوب شده است. جستجوی طولانی مدت و کشف اسناد بیشتر برای رئیس‌جمهور آمریکا به یک دردسر سیاسی تبدیل شده است، زیرا او در حال آماده شدن برای اعلام وضعیت حضورش به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است.

بایدن و همسرش جیل، آخر هفته را در شهر ساحلی ریهوباث بیچ در دلاور می‌گذرانند که در آنجا خانه دیگری دارند. به گفته نیویورک تایمز، وکلای او گفته‌اند که اوایل این ماه این خانه جستجو شده و هیچ سندی در آن پیدا نشده است.

تیم بایدن اصرار دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا به طور کامل با تحقیقات وزارت دادگستری همکاری کرده است. بایدن این ماجرا را کوچک شمرده و گفته است که از علنی نشدن یافتن این اسناد محرمانه قبل از انتخابات میان دوره‌ای نوامبر «پشیمان» نیست.

این کشف در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده هم به دلیل کشف صدها سند طبقه‌بندی شده در اقامتگاهش در فلوریدا و عدم اجرای احضاریه با تحقیقاتی روبرو است.

ترامپ و وکلایش تا زمانی که اف‌بی‌آی در اوت گذشته به خانه‌اش در فلوریدا یورش برد، در برابر تحویل مدارک مقاومت کردند. ترامپ مدعی است که اف‌بی‌آی با جو بایدن رفتار مطلوب‌تری دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بایدن کشف اسناد
ارسال نظر

آخرین اخبار روز