تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
 علی اصغر شالبافیان:

تعطیلی رسمی پنجشنبه ها در سراسر کشور

با پیگیری‌های شخص معاون گردشگری موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها در دولت تصویب شده و در صورت تصویب در مجلس می‌تواند موجب رونق بوم‌گردی‌های نزدیک مراکز شهرها شود.
کد خبر: ۵۵۹۹۱

 

 علی اصغر شالبافیان ؛ معاون گردشگری در نشست با معاونان گردشگری 31 استان کشور که در حاشیه ششمین نشست افق تحول وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برگزار شد، مقطع کنونی را مهم دانست و گفت: با ایجاد گفت‌وگوی واحد و تعیین نیازها و اهداف مشخص می‌توان جریان‌سازی کرد و‌ نتیجه موردنظر را گرفت.

وی به مصوبه محاسبه قبوض گاز تأسیسات گردشگری براساس نرخ خدماتی و هزینه قابل قبول مالیاتی به‌ عنوان 2 مصداقی اشاره کرد که با جریان‌سازی صحیح موفق به اخذ بالاترین رأی در کمیسیون تلفیق شدند.

تشکیل صندوق توسعه گردشگری؛ تحقق مطالبه یک دهه فعالان گردشگری

معاون گردشگری به پیگیری تشکیل صندوق توسعه گردشگری به‌ عنوان مطالبه‌ یک دهه فعالان گردشگری اشاره کرد و افزود: ماهیت این صندوق به عنوان نهاد غیر دولتی در نظر گرفته شده است و می‌توان از ظرفیت آن در توسعه گردشگری بهره گرفت.

این مقام مسئول در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت گردشگری اشاره کرد و بر استفاده از این فرصت، تقویت تعامل با نمایندگان مجلس در راستای ایجاد گفتمان مشترک و شفاف‌سازی امور با حضور فعالان بخش خصوصی استان‌ها، همچنین پیگیری موردی و ایجاد دلگرمی برای سرمایه‌گذاران تأکید کرد.

شالبافیان به اهمیت تمرکز روی حوزه بازاریابی و آموزش اشاره و تصریح کرد: این حوزه‌ها مورد غفلت قرار گرفته و باید جبران شود و توزیع اعتبارات براساس آن‌ها تغییر کند.

تولید محتوا و برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی پیش‌رو از جمله چین، روسیه و دبی، پیگیری جدی دستورالعمل ثبت رویدادها، حضور فعال بخش خصوصی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، مکاتبه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای استفاده از تسهیلات تبصره 16، دیگر مواردی بود که معاون گردشگری مطرح کرد.

وی همچنین سرمایه در گردش، تحریک تقاضا، به وثیقه گذاشتن پروژه‌ها، امکان تجهیز و بازسازی را به‌ عنوان ظرفیت‌های تبصره 18 عنوان کرد و ادامه داد: در تسهیلات اولویت باید به بازسازی داده شود و برای فعالان گردشگری که از گذشته در این حوزه فعالیت داشتند انگیزه لازم ایجاد شود.

در ادامه مدیران کل معاونت گردشگری مهم‌ترین وظایف، مأموریت‌ها و انتظارات حوزه‌های تخصصی خود را تشریح کردند. برگزاری تورهای آشناسازی با ترکیبی از افراد تأثیرگذار و افراد رسانه‌ای برای آشنایی جامعه هدف با ظرفیت‌های استانی، بهره‌برداری از ظرفیت میزبانی رویدادهای بین‌المللی در راستای برندسازی، تهیه و تولید محتوای تبلیغاتی گردشگری با رویکرد محصول‌محور و با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری استان به‌ منظور جذب گردشگران ورودی بین‌المللی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای حضور شرکت‌های گردشگری خارجی در نمایشگاه بین‌المللی تهران در سال جاری به صورت تهاتر، چهار رویکردی بود که لیلا اژدری مدیر کل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به آن‌ها اشاره کرد.

طرح روستاهای هدف گردشگری در حال بازنگری است

زاهد شفیعی؛ مدیرکل برنامه‌ریزی، مطالعات و آموزش گردشگری به اهمیت سند راهبردی به‌ عنوان سندی بین‌بخشی اشاره کرد و گفت: این سند دارای ظرفیت زیادی برای حل مسائل گردشگری از طریق تعامل است و ادارات کل استانی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

وی با بیان اینکه این سند دارای 55 حکم استانی است، بر جدی گرفته شدن طرح‌های جامع به‌ عنوان نقشه راه توسعه گردشگری استان تأکید کرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی، مطالعات و آموزش گردشگری با اشاره به بازنگری طرح روستاهای هدف، توضیح داد: این طرح که از سال 90 بازنگری نشده بود در حال بازنگری است و بودجه مناسبی برای مطالعه در این خصوص اختصاص پیدا کرده است. روستاهای اولیه احصا شده و در حال اجرا هستیم.

تحریک تقاضای سفر در بهمن ماه

مصطفی فاطمی؛ مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به تشکیل ستاد سفر نوروز 1402 بیان کرد: با توجه به تداخل نوروز امسال با ماه مبارک رمضان باید هماهنگی‌های لازم انجام شود.

وی به تحریک تقاضای سفر قبل از آغاز تعطیلات نوروز اشاره و تصریح کرد: از طریق برخی انگیزه‌سازی‌ها از جمله تخفیفات، کارت سفر و استفاده از تبصره 18 می‌توان موتور محرک سفر را در بهمن ماه روشن کرد.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در ادامه به ساماندهی تعطیلات کشور اشاره و عنوان کرد: با پیگیری‌های شخص معاون گردشگری موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها در دولت تصویب شده و در صورت تصویب در مجلس می‌تواند موجب رونق بوم‌گردی‌های نزدیک مراکز شهرها شود.

فاطمی با اشاره به ترویج و افزایش رویدادهای گردشگری در نیمه اول سال، ادامه داد: تقویم رویدادهای گردشگری در حال تدوین است و در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی می‌شود. استان‌ها لیست رویدادهای خود را اعلام کنند.

موضوع میزهای تخصصی دیگر موردی بود که فاطمی به آن اشاره کرد و اظهار کرد: میزهای تخصصی با توجه به ظرفیت‌ هر استان به صورت ملی و استانی تشکیل شده است.

این مقام مسئول بر اهمیت فعالیت‌های تخصصی استان‌ها در حوزه گردشگری تأکید کرد و ادامه داد: رویکرد استان‌ها در نمایشگاه تخصص محور باشد و بر موضوعات گردشگری تمرکز شود.

برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی روستاها، تقویت و ارتقای ظرفیت روستاهای کشور براساس شاخص‌های سازمان جهانی گردشگری دیگر نکته‌ای بود که فاطمی مطرح کرد.

پخش اذان و رعایت شئونات اسلامی در ایام نوروز

احمد تجری؛ مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، محوریت نمایشگاه گردشگری امسال را ارائه فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری همچنین حضور فعال شهرداری‌ها عنوان کرد و گفت: انجام تعاملات و هماهنگی‌های مؤثر بین دستگاهی برای پیگیری تخصیص اعتبارات زیرساختی از سوی ادارات کل استانی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 نقی‌زاده؛ مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به اهمیت تفویض اختیارات به ادارات کل استانی، بیان کرد: در راستای عملکرد بهتر و تسهیل صدور مجوزها و فعالیت‌ها در ارتباط با توسعه کسب‌وکارهای گردشگری اختیارات به ادارات کل استانی تفویض شده است.

وی به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان اشاره و بر هماهنگی بیشتر با توجه به این شرایط تأکید کرد.

ضرورت آمادگی کامل تأسیسات گردشگری، پخش اذان و رعایت شئونات اسلامی، نظارت بر بهداشت و بازدید از تأسیسات گردشگری از سوی معاونان گردشگری استان‌ها پیش از آغاز تعطیلات، مستندسازی از بازدیدها، استفاده از ظرفیت تشکل‌ها برای برخورد با تخلفات از جمله موارد مورد اشاره نقی‌زاده بود.

همچنین در ادامه برخی از مدیران کل استانی و معاونان گردشگری استان‌ها به طرح چالش‌ها و پیشنهادات خود در حوزه‌های مختلف از جمله تفویض اختیارات به استان‌ها، صدور مجوزها، ایجاد فرصت‌ها و‌ مشوق‌های سرمایه‌گذاری، بازشناسی نیازهای بازارهای هدف، رایزنی برای بهره‌برداری از تسهیلات تبصره 16 و پیگیری جدی برای تشکیل صندوق توسعه گردشگری پرداختند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز