تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
ویدیو/نُطق مهدی عسگری در نقد کلیات لایحه بودجه سال آینده؛

مشخص نیست که بودجه چگونه و در کجا و توسط چه کسانی بسته می‌شود

نکته اول اینکه رد پای چندانی در بودجه از اصلاح ساختار مشاهده نمی‌شود و گویا در سازمان برنامه، همچنان در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و هنوز دولت در سازمان برنامه تغییر نکرده است!
کد خبر: ۵۶۰۸۳

به گزارش معاصر؛مشخص نیست که بودجه چگونه و در کجا و توسط چه کسانی بسته می‌شود؛

ما از کارشناسان و برخی از دفاتر تخصصی سازمان برنامه این گلایه را می‌شنویم که حتی آنها هم در جریان نحوه بستن بودجه نیستند،

همان تیمی که در زمان دولت قبل با محوریت آقای پورمحمدی و حلقه‌‌ی بسته اطراف ایشان #بودجه را تنظیم می‌‌کرد، همچنان در این دولت #مغزافزار_دولت را در اختیار دارد و تا وقتی در این دستگاه برنامه‌ریزی اصلاحی انجام نشود خروجی‌های سیستم هم تغییری نخواهد کرد.

عدم تناسب سیاست‌گذاری‌ها با شرایط #جنگ_اقتصادی

با وجود ناترازی‌های متعدد اقتصادی، طراحی #آشوب_پولی و ارزی و جنگ تمام عیار اقتصادی، نشانه‌هایی از یک آرایش جنگی متناسب در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و بودجه دولت مشاهده نمی‌شود و آنچه که در این لایحه‌ ارائه شده، در واقع حداکثر می‌تواند برای یک وضعیت عادی و معمولی مفید باشد.

ابهام در سیاست ارزی دولت

همانطور که سال گذشته نیز تذکر دادیم و متاسفانه از آن تجربه عبرت گرفته نشد؛
در بحث #حذف_ارز_ترجیحی گفتیم که مجددا #دلار_دو_نرخی می‌شود و همان آفت ها تکرار خواهد شد، یک روزی #دلار_جهانگیری بود و امروز مثلا دلار آقای مخبر است و همان تفاوت را بین نرخ‌های ارز مشاهده می‌کنیم و همچنان نیز این نرخ در حال افزایش بوده و فشار معیشتی آن بر روی دوش مردم است و یک سیاست یکپارچه و منسجم را در دولت نمی‌بینیم.
در بودجه هم راجع به سیاست ارزی دولت این ابهام وجود دارد که چگونه می خواهد این روند را اصلاح کند؟

عدم اصلاح ساختار بودجه

رد پایی از اصلاح ساختار بودجه در مباحثی همچون انقطاع بودجه از نفت، مشاهده نمی شود، همچنین تفکیک بودجه ارزی و ریالی و اصلاح ساختار #بودجه_شرکت‌_های_دولتی همچنان با ضعف مواجه است.
دولت چه زمانی می خواهد به این شرکت‌ها رسیدگی کند؟
بسیاری از آنها زیان‌ده هستند و به جای اینکه در تأمین منابع، کمک حال دولت باشند، خودشان بخشی از منابع دولت را می‌بلعند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز