تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

برکناری رئیس بانک مرکزی عراق

علت افزایش نرخ ارز اخیر در عراق دخالت های آمریکا است اما دولت السودانی در روزهای آینده بر اوضاع مسلط خواهد شد تا به وضعیت سابق برگردد.
کد خبر: ۵۶۰۹۷

برکناری رئیس بانک مرکزی عراق

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا، افزایش تدریجی بهای دلار در عراق بعد از آن آغاز شد که بانک مرکزی عراق در نتیجه تحریم وزارت خزانه داری آمریکا، چندین بانک و موسسه مالی این کشور را به بهانه احتمالی تامین مالی تروریسم از ورود به خرید و فروش ارز منع کرد.

 «محمد شیاع السودانی» امروز دوشنبه مصطفی غالب مخیف رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار و «علی محسن العلاق» را به عنوان سرپرست بانک مرکزی تعیین کرد.

السودانی همچنین مدیر بانک تجارت عراق را بازنشسته و بلال الحمدانی را با حفظ سمت، مامور اداره این بانک کرد.

عراق اخیرا شاهد افزایش بهای دلار و ریزش دینار بوده است و بانک مرکزی عراق این افزایش را «ناچیز» توصیف کرده و دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای گفته است که افزایش نرخ ارز «امری موقت» است و «وضع مالی عراق در بهترین حالت ممکن قرار دارد».

این اظهار نخست وزیری عراق درباره وضع مالی عراق بیراه نیست زیرا اخیرا ذخایر ارزی این کشور از ۹۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

افزایش تدریجی بهای دلار در عراق بعد از آن آغاز شد که بانک مرکزی عراق در نتیجه تحریم وزارت خزانه داری آمریکا، چندین بانک و موسسه مالی این کشور را به بهانه احتمالی تامین مالی تروریسم از ورود به خرید و فروش ارز منع کرد.

«ابراهیم السکینی» یکی از سران ائتلاف «دولت قانون» عراق به ریاست «نوری المالکی» پیشتر گفته بود: آمریکا در سیاست بانک مرکزی عراق با حذف برخی بانک ها از عملیات ارزی دخالت و تلاش می کند در دولت محمد شیاع السودانی، تنش ایجاد کند.

السکینی افزوده بود: علت افزایش نرخ ارز اخیر در عراق دخالت های آمریکا است اما دولت السودانی در روزهای آینده بر اوضاع مسلط خواهد شد تا به وضعیت سابق برگردد.

این عضو ائتلاف دولت قانون تاکید کرده بود که «سیاست آمریکا در ایجاد تنش به صورت غیرمستقیم علیه دولت السودانی است و تلاش های دیگری هم در راستای هدف قرار دادن دولت السودانی از سوی آمریکا شاهد هستیم.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز