تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸

هراس مخالفان از اقدام احتمالی دولت بایدن برای احیای برجام

نیکی هیلی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است، این امر کاملا ساده و آشکار است.
کد خبر: ۵۶۲۰۵

هراس مخالفان از اقدام احتمالی دولت بایدن برای احیای برجام

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ مخالفان برجام با افزایش انتقادات از سیاست دولت دموکرات جو بایدن در قبال ایران، به رغم توقف رسمی مذاکرات هسته‌ای، خواستار لغو آن هستند چرا که از اقدام احتمالی دولت بایدن برای زنده نگه داشتن و احیای توافق هسته ای با ایران هراس دارند.

سیاست دوگانه دولت بایدن در قبال ایران با انتقادات جدیدی از سوی تد کروز قانونگذار تندروی جمهوریخواه آمریکایی و نیکی هیلی سفیر تندرو پیشین آمریکا در سازمان ملل و سیاستمداران تندروی اروپایی مواجه شده است.

سخنگوی تد کروز، نماینده ایالت تگزاس، به فاکس نیوز گفت: کروز معتقد است که دولت بایدن از نظر ایدئولوژیکی برای ورود مجدد به توافق هسته ای با ایران وسواس دارد و آنها هر کار ممکن را انجام می دهند تا این احتمال را زنده نگه دارند. او معتقد است که دولت بایدن توافق با ایران را بالاتر از سایر منافع مهم ادعایی خود از جمله حمایت از تظاهرات تحت رهبری زنان علیه حکومت ایران و کمک به متحدان اوکراینی برای بیرون راندن نیروهای روسیه، درنظر می گیرد. درحالی که روسیه از پهپاد های ایرانی برای ضربه به اهداف نظامی و غیرنظامی اوکراین استفاده می کند.

این سخنگو افزود: تد کروز کاملاً انتظار دارد که دولت آمریکا به تلاش های خود برای ادامه مذاکره با ایران و ممکن ساختن همکاری هسته ای میان ایران و روسیه با وجود تحریم های کنگره، ادامه دهد.

نیکی هیلی به فاکس نیوز دیجیتال با تکرار ادعاها گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است، این امر کاملا ساده و آشکار است. اروپا باید سال ها پیش آنها را در فهرست سیاه قرار می داد. هر روز که کار بیهوده احیای توافق با ایران ادامه پیدا کند، امنیت در جهان کمتر می شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به انتقادات کروز و هیلی به فاکس نیوز دیجیتال گفت: برجام ماه‌هاست در دستور کار قرار نداشته است. این توافق در تمرکز ما نیست. از ماه سپتامبر تاکنون، تمرکز ما بر دفاع از آزادی های اساسی مردم ایران و مقابله با گسترش همکاری نظامی ایران با روسیه و حمایت تهران از جنگ روسیه در اوکراین بوده است.

ند پرایس افزود: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا کاملا متعهد به جلوگیری دائمی از دسترسی ایران به سلاح هسته ای است. ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف بر مبنایی پایدار و قابل تایید است و روش های جایگزین دیپلماسی, بدتر هستند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه ای مشابه وزارت خارجه این کشور به فاکس نیوز دیجیتال گفت : برجام در حال حاضر در تمرکز و دستور کار ما نیست.

وی در تداوم مداخله جویی واشنگتن در قبال حوادث ایران و بدون به اشاره به نقش سرویس های اطلاعاتی غرب در این زمینه مدعی شد: ایران جوانان خود را می کشد و به روسیه پهپاد می فروشد تا مسکو بتواند اوکراینی ها را هدف قرار دهد. صرف نظر از مذاکرات هسته ای, تمرکز ما بر روی راه های عملی برای مقابله با آنها در این زمینه ها است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اذعان کرد: ما به مقابله با رفتار ایران در منطقه و محافظت از نیروهای خود از جمله در صورت لزوم، استفاده از نیروهای نظامی ادامه خواهیم داد و از مردم شجاع ایران که حقوق اولیه و کرامت خود را مطالبه می کنند، حمایت خواهیم کرد. ما به اقدامات خود برای تحمیل هزینه بر کسانی که مرتکب خشونت علیه معترضان مسالمت آمیز می شوند یا به دنبال سرکوب حقوق آنها هستند، ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز