تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی خبر داد:

ستادی برای تنظیم روابط ایران و روسیه تشکیل می‌شود

دولت به صورت جدی باید ضعف‌های حوزه حمل و نقل و خطوط ارتباطی را مرتفع کند.
کد خبر: ۵۶۲۰۸

ستادی برای تنظیم روابط ایران و روسیه تشکیل می‌شود

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره بررسی مباحث کمیسیون مشترک پارلمانی ایران و روسیه، گفت: روابط تهران و مسکو در سه سطح دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی قابل ارزیابی و فرصت‌های همکاری هم بی‌شمار است و به همین جهت ایجاد ستاد یا قرارگاه ویژه مدیریت کننده روابط دو کشور، الزامی است.

عباس گلرو در توضیح نشست امروز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: پیرو سفر رئیس دومای دولتی مجلس فدراسیون روسیه به تهران و برگزای کمیسیون مشترک پارلمانی بین دو کشور، جلسه امروز کمیسیون با موضوع بررسی آخرین وضعیت روابط دو و چند جانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو تشکیل شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی روابط ایران و روسیه در حوزه دو جانبه و سطح منطقه‌‍ای و بین‌المللی، افزود: روابط دو جانبه ایران و روسیه به خصوص بعد از سفر رئیس جمهور به مسکو و متقابلا سفر پوتین به تهران، در همه حوزه‌ها در حال توسعه است البته در حوزه اقتصادی به دلیل عدم شناخت دقیق از ظرفیت‌های روسیه، شاهد رشد مطلوب در تبادل تجاری بین دو کشور نبودیم لذا این موضوع ضرورت دارد که بررسی و راه‍های همکاری شناخته شود.

گلرو مسیر ترانزیت و حمل نقل در تمامی حوزه‌های دریایی، زمینی و هوایی را مهمترین بحث در روابط با روسیه دانست و اظهار کرد: دولت به صورت جدی باید ضعف‌های حوزه حمل و نقل و خطوط ارتباطی را مرتفع کند.

وی گفت: حجم واردات روسیه بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و در حوزه تجارت خارجی با روسیه اعم از واردات و صادرات می‌توانیم به این آمار توجه کنیم تا بتوانیم برنامه ریزی دقیقی برای افزایش تبادل تجاری داشته باشیم. این حجم از واردات روسیه فرصت خوبی برای کشورمان است تا بتوانیم نیازمندی‌های روسیه در حوزه محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی و سایر زمینه‌ها را تامین کنیم، این می‌تواند تحول بزرگی در صنایع مختلف اقتصادی ما ایجاد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: سفیر ایران در روسیه نیز تاکید کرد که «اگر ظرفیت روابط اقتصادی ایران و روسیه، شناسایی و شکوفا شود، می‌تواند مشکلات ما را در شرایط برجام و تحریم، تاحد زیادی رفع کند.»

گلرو با اشاره به مباحث مرتبط با همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه در کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: همکاری ایران و روسیه در سوریه نتیجه بخش بوده است، ما در میدان بر تروریست‌ها غلبه کردیم و روند آستانه هم به عنوان مکمل میدان، شرایط را به لحاظ سیاسی مدیریت کرد. عبور سوریه از بحران ناشی از همکاری‌های خوب ایران و روسیه است

وی افزود: ایران و روسیه در بحث فلسطین می‌توانند همکاری داشته باشند زیرا روس‌ها همکاری‌های خوبی را با گروه‌های مقاومت و طرفهای مختلف فلسطینی دارند لذا در این حوزه می‌توانیم همکاری‌های منطقه‌ای را توسعه و شکل دهیم. روسها یک طرح امنیتی هم در منطقه خلیج فارس دارند که سالهاست آن را عنوان می‌کنند. در منطقه دریای خزر بر اساس وضعیت حقوقی جدید، می‌توانیم همکاری‌های خوبی را داشته باشیم.

گلرو همکاری‌های ایران و روسیه در سطح بین‌الملل را یادآور شد و گفت: روسیه در سال ۲۰۱۸ قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ارتباط با یمن را وتو کرد، همچنین در شورای امنیت نظرات خوبی را در موضوعات مرتبط با مسائل هسته‌ای ایران مطرح کرده است. در واقع همکاری خوبی در سطح سازمان‌های بین‌المللی بین ایران و روسیه شکل گرفته و این نشان می‌دهد که فرصت‌های همکاری ایران در سطوح دو و چند جانبه، منطقه‌ای و بین المللی بی‌شمار است اما این روابط باید سازماندهی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روس‌ها توانمندی ایران در عرصه نظامی، هواپیمایی (اورهال کردن هواپیماها) و مسائل دانش بنیان را تحسین می‌کنند، اظهار کرد: روس‌ها متحد استراتژیک قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هستند و ما با یکدیگر می‌توانیم فضای جدیدی را در عرصه بین المللی ایجاد کنیم. با توجه به تغییرات عرصه بین الملل، این روابط فصل نوینی از همکاری ها را می‌تواند در منطقه شکل دهد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با ایجاد یک ستاد یا مرکز تنظیم کننده و مدیریت کننده روابط ایران و روسیه در کشورمان، شاهد تنظیم مدیریت و توسعه روابط با همسایه شمالی یعنی فدراسیون روسیه باشیم.

جنبه کاملا سیاسی پرونده «حمید نوری»؛ اصول بدیهی حقوق بین الملل رعایت نشده است

عباس گلرو همچنین در توضیح نشست امروز کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: نشست هم اندیشی امروز کمیته به ریاست رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و با حضور مسئولان دولت، قوه قضاییه و جمعی از نمایندگان برای بررسی آخرین وضعیت پرونده «حمید نوری» و پیش‌بینی روند دادگاه وی برگزار شد. حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ به دستور مقام قضایی استکهلم در کشور سوئد بازداشت شده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: از زمان بازداشت حمید نوری تاکنون دستگاه‌ها و مراجع ایرانی پیگیری‌هایی را انجام داده اند. در حوزه حمایت از خانواده حمیدنوری و فرزندانش نیز بر حمایت از خانواده وی در تمام ابعاد تاکید شد. تسهیل دسترسی خانواده به حمید نوری و رفت و آمدها نیز باید شامل این حمایت‌ها شود.

گلرو یادآور شد: حمید نوری به ناحق بازداشت شده است و وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت از او است، اتهام سیاسی- امنیتی به حمید نوری زده شده و جمهوری اسلامی ایران باید جهت مقابله با این روند به ناحق قضایی کشور سوئد، پیگیری‌های لازم را انجام دهد. اتهاماتی که علیه وی مطرح شده را وکلا رد کرده اند.

وی افزود: جلسه تجدیدنظر حمید نوری چند روز قبل در سوئد برگزار شد، وکلای حمید نوری دفاع خوبی داشتند. شهود حاضر در این دادگاه علیه حمید نوری را منافقین تشکیل می‌دهند، آنها علیه حمید نوری و جمهوری اسلامی ایران اتهاماتی را مطرح کردند که وکلای نوری در دادگاه تجدید نظر تلاش کردند تا ماهیت منافقین را شفاف بیان کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین اظهار کرد: دادستان سوئد اصول بدیهی حقوق بین الملل را در این دادگاه رعایت نکرده و هیچ توانایی تحقیقی هم نداشته است و صرفا آنچه به وی گزارش شده را در دادگاه تجدیدنظر قرائت کرده است. ما از دولت و دستگاه قضائی سوئد می‌خواهیم به این روند سیاسی خاتمه دهند، این پرونده قضایی نیست و رنگ و بوی سیاسی و امنیتی دارد.

گلرو تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نسبت به سرنوشت شهروندان خود در دیگر کشورها به ویژه این پرونده بی‌تفاوت نخواهد بود، با ایجاد هماهنگی بین دولت، مجلس و قوه قضاییه این پرونده پیگیری می‌شود تا شاهد صدور رأی تبرئه حمید نوری و آزادی و بازگشت وی به کشورمان باشیم.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سوئد اگر به این سمت برود که حکم به ناحقی را صادر کند، با توجه به وجود پرونده‌های بین دو کشور، موضوع سخت تر و پیچیده تر می‌شود و این به نفع هیچ کدام از طرفها نیست. حکم دادگاه تجدیدنظر حمید نوری هنوز نهایی نشده و جلسه دوم دفاعی وکلای آقای نوری در روزهای آتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز