تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸

آثاری که به چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر راه یافته اند

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر امسال با ۷۵ فیلم متقاضی حضور در بخش ملی جشنواره، از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۶۲۵۵

به گزارش معاصر، کمتر از یک ماه دیگر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود. این دوره از جشنواره فیلم فجر با دبیری مجتبی امینی با انتشار خبر فراخوان خود در 19 تیر به‌طور رسمی آغاز به کار کرده است.

جشنواره فیلم فجر 41، در آبان ماه سال جاری اقدام به پذیرش فیلم‌ها از سوی فیلمسازان داخلی کرد و در 2 آذر ماه سال جاری از پذیرش 75 فیلم برای بخش ملی این جشنواره با عنوان سودای سیمرغ خبر داد.

همچنین در تاریخ 12 آذر ماه، ستاد خبری جشنواره اعلام کرد که 578 فیلم متقاضی حضور در بخش بین‌الملل فجر چهل و یکم شده‌اند.

در همین ایام نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و مدیران مربوطه از حضور فیلم‌هایی با کیفیت مناسب در جشنواره خبر دادند، این در حالی بود که از همان ابتدا برخی تلاش کردند جشنواره فیلم فجر امسال را کم‌رنگ جلوه دهند.

در زمان حاضر خبری از اسامی هیئت انتخاب و فیلم‌های منتخب در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیست اما طبق پیگیری‌های ما در روزهای گذشته فیلم‌های متنوع و متعددی برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شده‌اند، فیلم‌هایی که می‌توان در یک نگاه کلی بیشتر آنها را در فضایی ملی و مردمی توصیف کرد؛ چیزی که سیمرغ جشنواره فیلم فجر برای آن پر می‌گشاید و به آسمان پرواز می‌کند.

در ادامه این گزارش به فیلم‌های مطرح این جشنواره می‌پردازیم:

بهشت تبهکاران

فیلم بهشت تبهکاران به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری جوزانی یکی از فیلم‌های در حال ساخت است که برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

در این فیلم تاریخی که امیرحسین آرمان و رضا یزدانی بازی می‌کنند، بازه مهمی از تاریخ معاصر ایران روایت و به بخشی از وقایع ملی شدن صنعت نفت نیز پرداخته می‌شود که جعفری جوزانی چند سال در انتظار ساخت آن بود.

بخش زیادی از این فیلم که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است، در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شده است. این فیلم از سه ماه گذشته فیلمبرداری خود را آغاز کرده است و در زمان حاضر روزهای آخر تصویربرداری خود را پشت‌سر می‌گذارد.

این نهمین فیلم بلند سینمایی مسعود جعفری جوزانی در مقام کارگردان است. او سال گذشته داوری چهلمین جشنواره فیلم فجر را به‌عهده داشت.

هوک

فیلمی به‌کارگردانی حسین ریگی که در سال گذشته فیلم خوب «لیپار» را با موضوع کودکان و نوجوانان در سیستان و بلوچستان به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان آورد، حالا او با فیلم جدیدش «هوک» و با تهیه‌کنندگی علی ‌آشتیانی‌پور به جشنواره فیلم فجر می‌آید. فیلمنامه این فیلم را مهدی تراب‌‌بیگی نوشته است.

او در مصاحبه با خبرنگار تسنیم درباره فیلم جدیدش گفته بود: این فیلم پیرو دغدغه‌ شخصی خودم نسبت به زادگاهم سیستان و بلوچستان ـ البته با فضای متفاوتی نسبت به فیلم قبلی من ـ تولید می‌شود. فیلم درباره جوانی است که به تغییر و قهرمانی فکر می‌کند و در این مسیر جایگاه خود را تلاش می‌کند که ارتقا بخشد.

در این فیلم بازیگرانی چون امیر جعفری و امیرمهدی ژوله به ایفای نقش می‌پردازند.

در زمان حاضر فیلمبرداری این فیلم تمام شده و در حال طی کردن مراحل بعد از تولید است. این فیلم با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است. نسخه اولیه فیلم برای بازبینی هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر فرستاده شده است.

استاد

فیلم «استاد» به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و کارگردانی سیدعماد حسینی نیز از آن فیلم‌‌های جنجالی امسال خواهد بود، فیلمی که به موضوع تعرضات و آزار و اذیت جنسی و یا همان چیزی که در سال‌های اخیر با عنوان MeToo معروف شده است. آخرین خبر از این فیلم این است که تدوین این فیلم توسط هانیه جلوخانی انجام شده است و این اثر که به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر می‌پردازد، این روزها، دیگر مراحل فنی را پی گرفته است.

این فیلم فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است و در صورتی که مراحل فنی را تمام کند، به جشنواره فیلم فجر خواهد آمد.

فیلمنامه‌ این اثر را پیام لاریان و عماد حسینی نوشته‌اند و محمدحسین مهدویان به‌عنوان مشاور کارگردان این پروژه را همراهی کرده است.

حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند.

سجاد بابایی که در حوزه تئاتر فعال بود و اخیراً بازی او در سریال «خسوف» و فیلم «مرد بازنده» مورد توجه قرار گرفته است، در فیلم سینمایی «استاد» نقشی متفاوت و قابل‌توجه را ایفا کرده است.

حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

پرونده باز است

فیلم جدید و مشترک کیومرث پوراحمد و علی قائم‌مقامی با نام «پرونده باز است» روزهای آخر فیلمبرداری خود را طی می‌کند و همزمان مراحل فنی را نیز پشت‌سر می‌گذارد.

فیلم جدید کارگردان قصه‌های مجید، درباره یک نوجوان 15ساله است که ناخواسته مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است.

در این فیلم که فضایی جنایی و ملتهب دارد، بازیگرانی چون پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، سام قریبیان و مه‌لقا باقری بازی می‌کنند.

تازه‌ترین اثر کارگردان سریال «سرنخ» و فیلم «اتوبوس شب»، به‌خلاف برخی شایعات مبنی بر این‌که در جشنواره فیلم فجر شرکت نمی‌کند، فرم حضور در جشنواره را پر کرده و در زمان حاضر نسخه اولیه خود را برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال کرده است.

پرونده باز است جزو معدود فیلم‌هایی است که با سرمایه شخصی تولید شده است.

قبل از این قائم‌مقامی به‌عنوان تهیه‌کننده و پوراحمد به‌عنوان کارگردان دو فیلم «کفش‌هایم کو؟» و «تیغ و ترمه» را ساخته‌اند.

بخش عمده‌ای از این فیلم در زندان قزل‌حصار و کانون اصلاح و تربیت فیلمبرداری شده است.

شماره 10

فیلم سینمایی «شماره 10» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری آخرین روزهای فیلمبرداری خود را طی می‌کند و در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

این فیلم که با موضوع دفاع مقدس ساخته می‌شود بودجه تولید خود را از بنیاد سینمایی فارابی گرفته است.

داستان این فیلم درباره فرار یکی از اسرای ایرانی از اسارتگاه‌های زندان رژیم بعث عراق است.

شنیده‌ها می‌گوید در این فیلم مجید صالحی بازی می‌کند.

محل فیلمبرداری فیلم اطراف تهران عنوان شده است.

جنگل پرتقال

فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی آرمان خوانساریان روزهای آخر تولید خود را طی می‌کند و به‌احتمال قوی در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

این فیلم با بازی بازیگرانی چون سارا بهرامی و میرسعید مولویان ساخته شده است.

خوانساریان اولین فیلم بلند سینمایی خود را می‌سازد. در کارنامه او فیلم‌های کوتاهی چون «بن‌بست»، «سایه فیل» و «سبز کله‌غازی» دیده می‌شود. صدرعاملی در سال‌های اخیر در حال تولید فیلم‌های سینمایی با کارگردانی فیلمسازان جوانی است که اولین فیلم‌های بلند سینمایی خود را می‌سازند. خوانساریان فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنر و معماری و کارگاه فیلمسازی عباس کیارستمی است. خوانساریان همچنین به‌همراه مجید برزگر نویسندگی فیلم «ابر بارانش گرفته» را به‌عهده داشته ‌است.

این فیلم درامی اجتماعی است که بنیاد سینمایی فارابی بودجه تولید آن را پرداخت کرده است.

سینما متروپل

فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی در آبادان به مراحل پایانی تولید خود نزدیک می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از این است که در این فیلم رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد بازی می‌کنند.

سینما متروپل به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در جنگ در شهر آبادان را روایت می‌کند.

بر اساس این گزارش «سینما متروپل» فیلمی با سرمایه‌گذاری و تولید بزرگ است که قصه‌ای کمتر دیده‌شده در سینمای ایران دارد.

تهیه‌کننده فیلم فرم جشنواره را پر کرده است و خود را برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند.

غریب

شاید بتوان مهم‌ترین فیلم سازمان اوج را «غریب»، ساخته محمدحسین لطیفی و به‌تهیه‌کنندگی حامد عنقا دانست. امسال اوج در جشنواره فجر 4 فیلم دارد که غریب یکی از آنان است، فیلمی که روایتگر برهه‌ای از زندگی شهید بروجردی در روزهای هشت سال دفاع مقدس است.

نقش شهید بروجردی را در این فیلم بابک حمیدیان بازی می‌کند.

این فیلم در زمان حاضر فیلمبرداری خود را تمام کرده است و در مراحل پس‌تولید قرار دارد. غریب فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است و بدون شک یکی از فیلم‌های مطرح جشنواره خواهد بود.

سرهنگ ثریا

«سرهنگ ثریا» اما متفاوت‌ترین فیلم اوج در جشنواره فیلم فجر و شاید در کارنامه این سازمان باشد،
فیلمی درباره منافقین در پادگان اشرف که محوریت داستان یک زن است و همه چیز از یک ملاقات شروع می‌شود. هنوز از اسامی بازیگران این فیلم چیزی اعلام نشده است و باید منتظر خبر رسمی اوج بود.

این فیلم اولین اثر سینمایی لیلی عاج کارگردان تئاتر است که پیش از این نمایشنامه «سالی که دوبار پاییز شد» را نوشته بود و نمایش‌های موفقی نظیر «خواب زمستانی»، «قندخون» و «کمیته نان» را روی صحنه برده بود. تهیه‌کننده فیلم هم جلیل شعبانی است.

نائله

اثر سوم سازمان اوج اما یک کار تاریخی با عنوان «نائله» است. نائله نسخه سینمایی از سریالی به‌نام «عشق کوفی» است که سال آینده از تلویزیون پخش می‌شود،
در این فیلم لعیا زنگنه بازی می‌کند.

این فیلم تاریخی است و داستان آن مرتبط با قیام امام حسین علیه السلام است. داستان این فیلم عاشقانه درباره فردی در سال 61 هجری است که وابسته به زندگی حضرت زینب(س) است. داستان فیلم تا روز عاشورا و واقعه کربلا ادامه پیدا می‌کند.

هم‌اکنون فیلمبرداری و مراحل تولیدی فیلم تمام شده و آماده حضور در جشنواره فیلم فجر است.

کارگردان فیلم حسن آخوندپور و تهیه‌کننده آن سعید سعدی است. فیلمبرداری فیلم همزمان با شروع محرم امسال آغاز شده است. از جمله بازیگران اصلی فیلم می‌توان به شبنم قربانی و سعید شریف اشاره کرد.

ببعی

تنها انیمیشن امسال در جشنواره فیلم فجر و محصول سازمان «اوج» فیلم ببعی است؛ نسخه سینمایی مجموعه پویانمایی محبوب کودکان ایرانی که در سال‌های اخیر به شهرت رسید.

ببعی را حسین صفارزادگان در مقام کارگردان ساخته است و محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده آن است.

مراحل تولیدی این پویانمایی تمام شده و در زمان حاضر در حال رندرگیری برای حضور در جشنواره فیلم فجر است.

جشنواره امسال نیز مانند سال‌های گذشته بخش انیمیشن ندارد و همین احتمال حضور این پویانمایی را در جشنواره کاهش می‌دهد البته این فیلم می‌تواند با تمهیداتی در بخش جانبی برای اکران و برگزاری نشست خبری حضور پیدا کند.

راه شیری

«راه شیری» که در ماه محرم خبر تولید آن را مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد اعلام کرد، به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی، فیلمبرداری خود را در ایام اربعین در عراق آغاز کرد و به روزهای پایان کار خود نزدیک می‌شود. این فیلم نیز در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

در ادامه این فیلم با اتمام مراحل فیلمبرداری با بازیگرانی چون کوروش سلیمانی و کوروش تهامی، مشغول سپری کردن مراحل پس تولید خود است.

بخشی از فیلمبرداری این فیلم نیز در ایران انجام شده است. موضوع راه شیری در ارتباط با پیاده‌روی اربعین حسینی است.

علی جعفرآبادی کارگردان جوان این فیلم سال گذشته فیلم «مسیح پسر مریم» محصول سازمان اوج را داشت که در جشنواره فیلم فجر نتوانست شرکت کند.

مهدی کریمی نیز در کارنامه کاری خود تهیه‌کنندگی فیلم «آژانس شیشه‌ای» را دارد.

«راه شیری» از اولین فیلم‌های تولیدی بنیاد سینمایی فارابی در دوره مدیریت جدید خود است.

پالایشگاه

دیگر فیلمی که از آن به‌عنوان پروژه‌ای سنگین یاد می‌شود، «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی است که امکان حضور در جشنواره را دارد.

این فیلم نیز تقریباً از 3 ماه قبل فیلمبرداری خود را آغاز کرد و حالا در مراحل آخر فنی خود قرار دارد.

«پالایشگاه» با موضوع مهندسی جنگ در دوران هشت سال دفاع مقدس و در ارتباط با پالایشگاه نفت آبادان است.

شنیده‌ها می‌گوید پالایشگاه بازیگرانی چون نادر سلیمانی و بانیپال شومون دارد.

مهرداد خوشبخت در کارنامه خود سابقه کارگردانی یک فیلم دفاع مقدسی و در فضای جنوب کشور دارد که «آبادان یازده 60» است.

«راه شیری» و «پالایشگاه» هر دو فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که به‌احتمال قوی در این جشنواره حضور خواهند داشت.

اتاقک گلی

امسال انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس احتمالاً دو فیلم در جشنواره فیلم فجر خواهد داشت. اگرچه که در ابتدا صحبت از فیلم ارس با موضوع دفاع دریابان شمال کشور مقابل ارتش بیگانگان در جنگ جهانی بود، اما پروسه سخت تولید این فیلم باعث شد که شاهد تماشای این فیلم در سال آتی باشیم.

در زمان حاضر فیلم اتاقک گلی طبق صحبت‌های سید محمدصادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران که با انجمن سینمای انقلاب این فیلم را در دست ساخت دارند، امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند. او در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: امسال به‌فضل الهی برای جشنواره فیلم فجر فیلم «اتاقک گلی» با مشارکت باغ‌موزه ملی دفاع مقدس و بنیاد شهید به جشنواره فجر خواهد رسید.

«اتاقک گلی» به کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبور درباره نجات یک دختر کرد است از دست منافقان توسط رزمندگان لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص). نکته جالب توجه این فیلم این است که تهیه‌کننده این فیلم خود یکی از رزمنده‌هایی است که برای نجات این دختر همراه دیگر همرزمانش وارد این عملیات می‌شود.

پدر خوب؟

میان اخباری که درباره فعالیت سینمایی بنیاد فرهنگی روایت فتح شنیده شده بود، قرار بر ساخت فیلمی با عنوان پدر خوب به نویسندگی رضا مقصودی، کارگردان فیلم خجالت‌نکش بود. آخرین شنید‌ه‌ها حاکی از این است که این فیلم به تهیه‌کنندگی یکی از تهیه‌کنندگان مطرح سینما و کارگردانی اصغر نعیمی در مسیر ساخت قرار دارد.

این‌که این فیلم با حمایت انجمن سینمای انقلاب ساخته شده است یا خیر، روشن نیست اما یکی از فیلم‌هایی است که می‌تواند خود را به فجر 41 برساند.

فیلم دیگر جشنواره فیلم فجر عطرآلود به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری است.

مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین بازیگران پروژه «عطرآلود» تازه‌ترین ساخته سینمایی هادی مقدم‌دوست هستند.

«عطرآلود» به‌نویسندگی حسین حسنی، یک ملودرام عاشقانه است که با نگاهی انسانی به دغدغه‌های اخلاقی بشرِ امروز می‌پردازد.

مقدم‌دوست با این فیلم پس از 7 سال با کارگردانی یک اثر به سینما بازگشته است.

مراحل فیلمبرداری این فیلم تمام شده است و مراحل پایانی فنی خود را پشت‌سر می‌گذارد.

عطرآلود فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است و خود را برای رسیدن به جشنواره آماده می‌کند.

شوماه

یکی دیگر از فیلم‌های مطرح سال جاری اثری با عنوان شوماه است، از این‌که این فیلم خود را به جشنواره می‌رساند یا خیر خبری نیست اما شنیده‌ها حاکی از آن است که عوامل شوماه به‌دلیل برخی اختلافات و پاره‌ای از مسائل شخصی با مدیران، تا امروز حاضر به شرکت در جشنواره فیلم فجر نشده‌اند.

شوماه فیلمی با موضوع شهدای غواص است که در بستر یک ملودرام عاشقانه یک رزمنده و همسرش می‌گذرد، فیلمی با بازی پژمان بازغی و فاطمه معتمدآریا که تدوین آن را کیانوش عیاری به‌عهده دارد و موسیقی متن آن را سروش انتظامی نوشته است.

شوماه مراحل فنی خود را طی کرده است و باید دید که تصمیم سازندگان آن برای حضور در جشنواره فیلم فجر چه خواهد بود.

رکسانا

رکسانا فیلمی از پرویز شهبازی و با تهیه‌کنندگی مسعود ردایی.

آخرین خبر درباره این فیلم این است که رکسانا خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند، هرچند کارگردان آن گویا چندان راغب به حضور در فجر نیست.

ردایی درباره این فیلم می‌گوید: بعد از فیلم «سال دوم دانشکده من» که نویسنده‌اش پرویز شهبازی بود و «مالاریا» که کارگردانی و نویسندگی‌اش را به‌عهده داشت، این سومین همکاری من و پرویز شهبازی محسوب می‌شود. «رکسانا» یک مضمون اجتماعی دارد و درباره جوانان است که پرویز شهبازی نویسندگی و کارگردانی آن را به‌عهده دارد. به‌دلیل جنس کاری که پرویز شهبازی در این سال‌ها ارائه کرده است همه می‌دانند که او در هر کارش چهره‌ای تازه‌ را به سینما معرفی می‌کند. ما برای این فیلم در حدود 32 روز پیش‌تولید داشتیم و بعد از آن حدود 60 روز در شهریور و مهرماه همین امسال، درگیر مراحل تولید و فیلمبرداری بودیم. بخش عمده فیلم در تهران ضبط شده است و در حدود 30 درصد فیلم هم در شمال کشور تصویربرداری شده است. با همکاری تک‌تک عوامل، فیلم تا این مرحله پیش رفته است و پرویز شهبازی در مقام کارگردان هم همواره در زمینه تولید، دقت‌ها و وسواس‌های خاص خود را دارد و کار را بسیار خوب تا این مرحله هدایت کرده است.

شاید تنها فیلم کمدی امسال ستاره سینما به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه‌کنندگی احسان ظلی‌پور باشد.

احسان ظلی‌پور، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی درباره فیلمش به تسنیم گفته بود که داستان این فیلم نیز مانند فیلم قبلی عادل تبریزی یعنی «گیج‌گاه» با فضای صنعت سینما ارتباط دارد و درباره فردی است که در خلال زندگی شخصی‌اش اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد که به سینما ارتباط دارد. زمان فیلم زمان حال و امروزی و گونه فیلم هم کمدی است.

تهیه‌کننده این فیلم از تلاش برای رسیدن این فیلم به جشنواره فیلم فجر گفته بود اما در زمان حاضر خبری از وضعیت نهایی فیلم نیست اما با توجه به اینکه تولید فیلم از چندماه قبل آغاز شده است احتمال حضور فیلم در فجر زیاد است.

این‌گونه که خبرها می‌گویند فیلم‌های متعدد دیگری نیز وجود دارد که یا تولید خود را تمام کرده‌اند و یا در حال اتمام‌اند اما معلوم نیست که حتماً‌ بتوانند خود را به جشنواره برسانند؛ فیلم‌هایی مانند رکر، دست ناپیدا، مدار‌بسته، آزردگان، مرد ایرانی، حدود ساعت 8 صبح، فیل، عشق‌جامگان، سمفونی باران، الناز، دختری با لباس ارغوانی، زمانی برای ابدیت، چرا گریه نمی‌کنی؟، مسخ نرگس، در آغوش درخت، پروانه‌ها فقط یک روز زندگی می‌کنند، خاطرات بندباز و...،
بنابراین امسال شاهد فیلم‌هایی با موضوعات متفاوت اما نزدیک به جریان سینمای انقلابی و دفاع مقدس هستیم، فیلم‌هایی که گرانی‌ها و مشکلات عدیده سد راه آنان برای حضور در جشنواره فیلم فجر 41 نشده است اما طبیعتاً مسیر آنان را تاحدودی ناهموار کرده است.

لازم به ذکر است گزارش‌های تکمیلی درباره جشنواره فیلم فجر 41 بعد از انتشار رسمی اسامی حاضر در جشنواره منتشر خواهد شد. اسامی فیلم‌هایی که ذکر شده‌اند گمانه‌زنی است و ممکن است در لیست نهایی فجر نباشند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز