تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

صادرات غیرمنتظره روسیه روند صعودی نفت را محدود کرد

این انتظار که تقاضای چین برای نفت به بهبود مصرف در سال میلادی جاری کمک خواهد کرد، تحت الشعاع وضعیت تورم در ایالات متحده قرار گرفت که به شکل ناخوشایندی بالا مانده است.
کد خبر: ۵۶۴۴۳

صادرات غیرمنتظره روسیه روند صعودی نفت را محدود کرد

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، قیمت نفت پس از گزارش‌ها از رشد غیرمنتظره صادرات روسیه و نگرانی‌های اقتصادی آمریکا، با نخستین کاهش هفتگی در سه هفته گذشته روبرو شد که روند صعودی طلای سیاه در ژانویه را محدود کرد.

 بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس در بازار نیویورک، با یک دلار و ۳۳ سنت معادل ۱.۶ درصد کاهش، بسته شد. شاخص نفت آمریکا برای هفته گذشته، کاهش ۲.۵ درصدی ثبت کرد که نخستین کاهش پس از رشد ۱۱ درصدی در دو هفته پیش از آن بود.

شاخص نفت آمریکا در ژانویه یک درصد کاهش یافت که سومین کاهش ماهانه برای وست تگزاس اینترمدیت پس از افت ۰.۱ درصدی در دسامبر و افت حدود هفت درصدی در نوامبر بود.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس در بازار لندن، با ۸۱ سنت معادل حدود یک درصد کاهش، بسته شد. نفت برنت برای کل هفته، ۱.۱ درصد کاهش یافت که نخستین کاهش هفتگی پس از افزایش حدود ۱۲ درصدی در دو هفته پیش از آن بود. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، در ژانویه کمتر از یک درصد رشد کرد و به رشد ۰.۵ درصدی دسامبر افزود.

کاهش قیمت‌های نفت در بحبوحه انتشار گزارش رویترز روی داد که بر اساس آن، بارگیری نفت از بنادر روسیه در دریای بالتیک، در ژانویه به میزان ۵۰ درصد نسبت به دسامبر افزایش پیدا می‌کند. به گفته معامله‌گران و محاسبات رویترز، این افزایش با تلاش فروشندگان برای تامین تقاضای قوی در آسیا و سود بردن از قیمت‌های جهانی انرژی روی می‌دهد.

این انتظار که تقاضای چین برای نفت به بهبود مصرف در سال میلادی جاری کمک خواهد کرد، تحت الشعاع وضعیت تورم در ایالات متحده قرار گرفت که به شکل ناخوشایندی بالا مانده است.

طبق گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، مخارج مصرف شخصی (شاخص PCE) در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر، پنچ درصد رشد کرد در حالی که در ژوئن رشد سالانه ۶.۸ درصدی داشت. شاخص PCE مبنا که شامل قیمت‌های متغیر مواد خوراکی و انرژی نمی‌شود، در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر، ۴.۴ درصد رشد کرد در حالی که در سال منتهی به ژوئن، رشد ۴.۲ درصدی داشت.

قرائت هر دو شاخص برای دسامبر، مطابق با پیش بینی اقتصاددانان وال استریت بود که از تلاش‌های فدرال رزرو برای محدود کردن تورم با افزایش پرشتاب نرخ بهره در ۱۰ ماه گذشته، تمجید کرده اند اما بسیاری از آنها می‌گویند بانک مرکزی باید تلاش بیشتری برای هدایت اقتصاد به یک فرود نرم به جای سقوط در رکود، انجام دهد.

گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی را در ۷۷۱ حلقه ثابت نگه داشتند.

بر اساس گزارش وب سایت اینوستینگ، در این بین، اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، چهارشنبه هفته جاری برای تصمیم گیری درباره اهداف تولید ماهانه دیدار می‌کند. پس از اعلام غیرمنتظره کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز برای نوامبر که مانع سقوط قیمت نفت در دسامبر نشد، انتظار می‌رود این گروه اهداف تولید فعلی را برای فوریه تصویب کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز