تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
وزیر ارتباطات: 

حمایت‌های خوبی از کسب‌وکارهای داخلی پیش بینی شده است

کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با هدف توسعه فناوری‌های جدید در بخش‌های مختلف کشور تشکیل شده است و به دلیل اینکه اختیار هیات وزیران را دارد می‌تواند بیش از این از ظرفیت خود استفاده کند.
کد خبر: ۵۶۸۹۶

حمایت‌های خوبی از کسب‌وکارهای داخلی پیش بینی شده استبه گزارش معاصر به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما امروز اعلام می‌کنیم که شرایط برای فعالیت کسب و کارهای داخلی فراهم است و با آیین نامه‌ای که دولت در آبان ماه مصوب کرد حمایت‌های خوبی پیش بینی شده و امیدوارم با اجرای آن حمایت حداکثری از کسب و کارها را داشته باشیم.

 عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می گویم.

مردمی که ۴۴ سال پای انقلاب ایستادند و انواع تحریم ها مانند اقتصادی و اجتماعی را تحمل کردند.

وی با اشاره به دیدار جمعی از تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار و تاکید رهبر انقلاب بر این مسئله گفت: حوزه ارتباطات می‌تواند کمک کند که بهره‌وری را توسعه دهیم؛ بنابراین ما می‌توانیم نقش کلیدی در افزایش بهره‌وری داشته باشیم زیرا سرعت و دقت در تصمیم گیری را افزایش می‌دهد که سرعت در تصمیم‌گیری منجر به افزایش کارایی خواهد شد.

زارع پور ادامه داد: حوزه هوشمندسازی هم می‌تواند در همه بخش‌های کشور مانند دامداری، کشاورزی و معدن اثرگذار باشد و سبب تحول آنها شود.

وی ادامه داد: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با هدف توسعه فناوری‌های جدید در بخش‌های مختلف کشور تشکیل شده است و به دلیل اینکه اختیار هیات وزیران را دارد می‌تواند بیش از این از ظرفیت خود استفاده کند.

یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هموار کند، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که همگی نیازمند زیرساخت ارتباطی پرسرعت و با کیفیت است.

زارع‌پور گفت: یکی دیگر از پروژه‌های مهمی که در حال انجام است، فیبرنوری است که نزدیک به دو میلیون پوشش ایجاد شده و تا پایان سال به سه میلیون می‌رسد. با اقدامات خوبی که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، مقدمات کار فراهم شده تا سال دیگر بخش قابل توجهی از این پروژه به پایان برسد و امیدواریم دوستان در اپراتور دوم تلفن همراه به قول‌هایی که داده‌اند عمل کنند. همچنین این کار ۲ نتیجه دارد هم ارتباطات پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری در دسترس قرار می‌گیرد و هم می‌توان با سرعت به سمت توسعه نسل پنجم اینترنت حرکت می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره توسعه روستایی اظهار کرد: تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را تحت پوشش اینترنت قرار خواهیم داد و برنامه بعدی برای روستاها استفاده از فیبرنوری و ارتقا کیفیت و سرعت اینترنت در آنجا است.

وی تأکید کرد : مایه خوشحالی است که توسعه نسل اینترنت پنجم در کشور شتاب گرفته و امروز چهارصدمین سایت نسل پنجم اینترنت در کرمانشاه افتتاح شد.

زارع پور با بیان اینکه ورود اپراتور دوم تلفن همراه به توسعه ارتباطات ثابت را به فال نیک می‌گیریم، تشریح کرد: امروز بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر فیبرنوری در شهرهای مختلف کشور توسط این اپراتور افتتاح شد و امیدواریم تا پیش از اتمام سال سرویس روشن نیز در شهرهای مختلف کشور به مردم ارائه کنیم. زمان افتتاح پروژه‌های فیبرنوری در شهرهای کشور، سرعت‌های نزدیک گیگابیت بر ثانیه را تجربه کردیم و امیدواریم تمام مردم کشور با توسعه این پروژه ملی شاهد سرعت‌های این‌چنینی باشند.

شرایط برای حمایت از کسب و کارهای داخلی فراهم است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به اقبال مردم نسبت به پیام رسان‌های خارجی اما آن طور که باید توسعه لازم انجام نشده و چه اقداماتی برای توسعه زیرساخت پیام رسان های خارجی انجام می‌شود؟ اظهار کرد: ما در وزارت ارتباطات تمام تلاشمان را می‌کنیم که زیرساخت‌های لازم برای توسعه پیام رسان‌های داخلی داشته باشیم و هر زیرساختی که مورد نیاز این سکوها باشد فراهم می‌کنیم تا بتوانند خدمات با کیفیت پر سرعت و امن را به مردم ارایه کنند.

زارع پور ادامه داد: خوشحالم امروز اعلام کنم این سکوها روزانه پذیرای میلیون ها نفر هستند و خدماتی که در پیام رسان ها وجود دارد را ارایه می کنند و امیدوارم بر اساس نقشه راهی که برای آنها مشخص شده قابلیت های جدید به مردم ارایه کنند. در زمینه اتصال پیام رسان ها به یکدیگر شب گذشته تست موفق ارتباطات پیام رسان ها را داشتیم و بعد از ظهر هم جلساتی با مدیران پیام رسان ها داریم که انشاالله با طی شدن آن به صورت عملیاتی طی یک الی دو هفته آینده این اتفاق ( اتصال پیام رسان ها ) خواهد افتاد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره پایان مهلت سه ماهه مجلس در زمینه بهبود سرعت اینترنت گفت: آقای رضا خواه نماینده مجلس سوالی را مطرح کردند و ما پاسخ سوال را دادیم. ایشان درخواست داشتند که ظرف سه ماه شرایط برای فعالیت کسب و کارها در پلتفرم های داخلی تسهیل شود و اصل خواسته ایشان این بود و ما امروز اعلام می‌کنیم که شرایط برای فعالیت کسب و کارهای داخلی در سکوهایی که ما از آنها حمایت می‌کنیم فراهم است و با آیین نامه‌ای که دولت در آبان ماه مصوب کرد حمایت‌های خوبی پیش بینی شده و امیدوارم با اجرای آن حمایت حداکثری از کسب و کار ها را داشته باشیم.

هیچ فیلترینگ جدیدی نداشتیم

زارع پور گفت: همانگونه که روز گذشته اعلام کردم به غیر از دو الی سه پلتفرم خارجی که بر اساس مصوبه نهادهای امنیتی بسته شده در واقع ما هیچ فیلترینگ جدیدی نداشتیم و هرگونه اختلالی وجود داشته باشد وظیفه وزارت ارتباطات است که شبانه روز آن ها را حل کنند ما هیچ اختلالی را پذیرفتنی نمی‌دانیم و اگر مردم با مشکل روبه رو شدند سازمان تنظیم مقررات مرکز پاسخ گویی دارند با شماره ۱۹۵ به صورت شبانه روزی می توانند اعلام کنند قطعا رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: ما کارگروهی را تشکیل دادیم که علل نارضایتی مردم را استخراج کنیم بخش های از آن طبیعتاً به زیرساخت های ارتباطی کشور بر می‌گردد و آنچه که به ما مربوط می شود تلاشمان این است آنها را برطرف کنیم، بخش هایی از آن مربوط به دردهای مزمنی است که سالها در کشور وجود داشته برای همین برنامه داریم اما در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد. مواردی را مانند فیبرنوری دنبال می‌کنیم یا در شرکت ارتباطات زیرساخت روز به روز به ظرفیت شبکه زیرساخت کشور اضافه می کنیم و الان بیش از سه برابر نیاز کشور پهنای باند را فراهم کردیم اما بخشی از نارضایتی هایی که وجود دارد مربوط به مسائل سیاست های فیلترینگ است که در طول ۱۵ سال گذشته مطرح شده و دسترسی مردم به یک سری سرویس ها و سایت‌هایی که الان دلیل فیلتر هستند از نظر ما مرتفع شده یا فاقد محتوای مجرمانه است یا قبلا سایت و سرویس ابزار و امکان پالایش محتوای مثلا غیر اخلاقی را نداشته و الان فراهم کرده اما همچنان ‌به صورت مسدود شده باقی مانده. دستوری که رئیس جمهوری دادند با همکاری کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در این مصادیق بازنگری می‌کنیم که انشااله بتوانیم برخی از سایت‌هایی که مورد نیاز است و الان با توجه شرایط جدیدی که در کشور است می توان آنها را رفع انسداد کرد داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: البته درباره دو پلتفرمی که تصمیم امنیتی درباره آن گرفته شده باید درجای خودش تصمیم گرفته شود اما غیر از آن ما درباره سایر سایت ها و سرویس ها با همکاری خوبی که دبیرخانه کارگروه تعیین مصادق محتوای مجرمانه دارد تلاش می کنیم که گشایش هایی را شاهد باشیم.

حمله سایبری دلیل اختلال اینترنت در هفته گذشته

زارع پور درباره قطعی و اختلال هفته گذشته در اینترنت اظهار کرد: قطعی وجود نداشته بلکه کاهش و افت شدید ترافیک در مرکز تبادل ترافیک تهران داشتیم و عمده آن هم در این مرکز داشتیم که بررسی‌های اولیه نشان می دهد یک حمله بسیار سنگین سایبری اتفاق افتاده که سبب کاهش و افت ترافیک شد و به سرعت هم برطرف شد و قطعی به هیچ وجه نداشتیم همکاران من در بخش‌های مختلف شبانه روز در تلاشند حداکثر کیفیتی که می‌شود برای مردم فراهم کرد را فراهم کنند.

وی درباره وضعیت فرکانس اینترنت G۵ گفت: در این زمینه دوستان سازمان تنظیم مقررات اسناد واگذاری این فرکانس را تهیه می کنند چون فرکانسش از قبل مشخص بوده به صورت موقت در اختیار شرکت ایرانسل قرار گرفته است و همه اپراتورهایی که در کشور هستند می توانند شرکت کنند و بعد از اینکه سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد این فرکانس در اختیار آنها قرار می گیرد.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش درباره علت اختلالات روزانه در پیام‌رسان‌های داخلی و اختصاص پهنای باند پلتفرم‌های فیلتر شده به پیام‌رسان‌های بومی بیان کرد: هیچ ظرفیتی غیر از شبکه ارتباطی کشور در اختیار پلتفرم‌های خارجی قرار نگرفته و سرور اختصاصی به آن‌ها داده نشده بود. با این حال ظرفیت اختصاص داده شده از پهنای باند کشور به پلتفرم‌های داخلی ۲ برابر شده است. در مجموع ظرفیت پهنای باند داخلی کشور در چهار ماه اخیر ۳ برابر شده و از ۶ ترابیت بر ثانیه به ۱۸ ترابیت بر ثانیه رسیده است. اکنون بیش از نیاز کشور در شبکه ارتباطی ظرفیت وجود دارد.

زارع پور ادامه داد: بنده و همکارانم به صورت روزانه و هفتگی جلساتی با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی به منظور بررسی کیفیت عملکرد این اپلیکیشن‌ها داریم و پیگیر هستیم تا هر کمکی که وزارت ارتباطات از قبیل زیرساخت‌های ارتباطی و حتی سخت‌افزار لازم است به این مجموعه‌ها ارائه شود. به هیچ وجه کاهش پهنای باند علت بروز اختلال در پیام‌رسان‌های داخلی نیست، حتی در سکوهای خارجی که میلیاردها کاربر دارند و سالهاست که کار می کنند شاهد هستید گاها دچار اختلال می شوند و امری عادی است.

وی همچنین درباره رفع فیلتر گوگل پلی گفت: در کارگروه بر روی این مسئله کار می شود و امیدواریم با همکاری دوستان بتوانیم رفع انسداد کنیم.

محدودیت اینترنت و تاثیر آن بر اپراتورها

همچنین بیژن عباسی آرند- مدیر عامل شرکت ایرانسل- در جمعه خبرنگاران درباره محدودیت در اینترنت و تأثیر آن بر اپراتورها و مسائل درآمدی آن اظهار کرد: بحثی که قبلا مطرح شده بود که کاهش ترافیک بین الملل منجر به ورشکستگی اپراتور ها می شود باید گفت چنین چیزی وجود و صحت ندارد. طبعتا وقتی ترافیک بین الملل کاهش پیدا می‌کند درآمد ناشی از آن بخش هم کاهش پیدا می کند اما خوشبختانه در این مدت افزایش ترافیک داخلی، مکالمه و افزایش پیامک داخلی داشتیم که بخش خوبی از درآمد از افت ترافیک را جبران کرد.

وی افزود: به طور متوسط مقدار کاهش درآمد اپراتورها از این موضوع زیر ۱۵ درصد بود و این خدشه جدی وارد نکرده است و با کمک وزارت ارتباطات و سازمان تظیم مقررات درحال پیگیری برنامه‌ای هستنیم که با مشارکت با پلتفرم های داخلی و کسب و کارهای داخلی هدف گذاری کنیم که انشاالله کاهش ترافیک بین الملل را با افزایش ترافیک داخلی جبران کنیم.

همچنین در ادامه این مراسم، بیژن عباسی آرند - مدیرعامل ایرانسل - اظهار کرد: ما در ابتدا نسل دو که بیش از ۹۱ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، در مرحله بعد نسل سه که حدود ۹۱ درصد جمعیت کشور و سپس نسل چهار که بیش از ۸۲ درصد جمعیت کل کشور را پوشش می‌دهد آغاز کردیم.

وی افزود: نسل پنجم هم نسل جدیدی است که طی سالهای اخیر اپراتورها در حال سرمایه گذاری در این زمینه هستند.

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم توضیحاتی را درباره پروژه های این اپراتور مانند طرح توسعه زیرساخت شبکه فیبر و عملکرد توسعه خدمات الکترونیکی ارایه کرد.

گفتنی است در این مراسم پروژه‌های این اپراتور در شهرهای مختلف مانند لرستان، مشهد کرمانشاه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز